Gjest Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 Mange jordmødre har nok ikke født selv. Jeg hadde en dyktig en som ikke hadde født selv :-)
Anonym bruker Skrevet 19. november 2008 #3 Skrevet 19. november 2008 Er vel ikke noe annerledes enn en lege som ikke har vært alvorlig syk f. eks? Eller en advokat som ikke har vært i juridisk trøbbel. Eller en psykolog som aldri har hatt psykiske problemer.. Jeg tror ikke en jordmor må ha født for å være en god jordmor. Faktisk har jeg sett bevis på at man ikke trenger det.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2008 #4 Skrevet 19. november 2008 Alle fødsler og kropper er forskjellige. Vil du kalle deg en jordmor fordi du har født?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2008 #5 Skrevet 19. november 2008 Kan sikkert gjøre en like god jobb som de som har født. For å sammenligne litt da: Ansatte i barnevernet som ikke har barn Ansatte i barnehager som ikke har barn Helsesøstre som ikke har barn Operasjonsleger som ikke selv har blitt operert Fertilitetsleger som får barn på naturlig måte Poenget mitt er at man trenger ikke oppleve det man jobber med for å gjøre en god jobb!
Anonym bruker Skrevet 19. november 2008 #6 Skrevet 19. november 2008 jeg hadde jo en JM student på kveldsvakta. Hun fikk ikke bli med på fødselen siden hun gikk av vakt rett før. Spurte henne hvor mange mange barn hun hadde tatt imot. 7 stk trur jeg det var Hun var ung, så kan tenke meg hun ikke har født barn. Så jeg ble jo dobbelt sjekket modning (ble satt igang) de spurte om det var greit da, så jeg svarte bare ja hun på jo ha noen å øve seg på hehe
Anonym bruker Skrevet 19. november 2008 #7 Skrevet 19. november 2008 Er det den mannlige jordmoren på riksen du tenker på? Syns ikke det er nødvendig med egenerfaring, jeg ønsker bistand fra en jordmor basert på faglige vurderinger, ikke vedkommendes personlige erfaringer. Kanskje lettere å holde seg profesjonell når man må basere seg på faglig kunnskap og erfaring gjennom jobben, fremfor egenerfaringene....?
blond Skrevet 19. november 2008 #8 Skrevet 19. november 2008 Enig med deg. Det stilles ingen krav til å ha født selv for å bli jordmor.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2008 #9 Skrevet 19. november 2008 Det har egentlig gått opp for meg i ettertid at hun jeg hadde sikkert ikke hadde født selv, det var derfor jeg ville høre om dere andre hadde tenkt over det. For meg så trodde jeg på en måte at "alle" jordmødre hadde født, og at en liksom måtte kjent smertene på kroppen selv for å kunne guide den fødende igjennom det. Ser jo nå at dette var helt idiotisk tenkt av meg..he he. Jeg spurte og grov om smertene ble værre ved sånn og sånn under fødselen, og hun jeg hadde svarte jo riktig på alt jeg spurte om. Det var derfor helt naturlig for meg å tenke at hun selv hadde vært igjennom det, siden det er vanskelig å beskrive smerter tenker jeg. Men så skjønte jeg i ettertid at hun ikke hadde barn. Hun var uansett helt super!
Anonym bruker Skrevet 19. november 2008 #10 Skrevet 19. november 2008 Har hatt en jordmor som ikke har født. Og hun fikk beskjed om å holde kjeft etter å ha plapra meg full av masse svada som jeg faktisk ikke trengte å høre på der og da.. Og etter at jeg hadde bedt henne om IKKE å ta på magen min ørten ganger, klapsa jeg henne lett på hånden hennes og sa at nå har jeg sagt ørten ganger at du ikke skal ta på magen min under rieene. Da tok hun hintet og lot vær. Så jeg vil si at man kan komme borti flinke jordmødre som ikke har født selv, og ikke fullt så flinke jordmødre som ikke har født selv.
Sånn kan det gå Skrevet 19. november 2008 #11 Skrevet 19. november 2008 Mannen min var "jordmor" ved de 4 siste fødslene mine og var den mest fantastiske jordmor jeg har hatt...
Anonym bruker Skrevet 19. november 2008 #12 Skrevet 19. november 2008 Man kan også komme borti IKKE så flinke jordmødre, som HAR født selv :-) Jeg hadde ei sånn ei, takk gud for at det var vakstskifte etter en stund!
Anonym bruker Skrevet 19. november 2008 #13 Skrevet 19. november 2008 Spiller vel ingen rolle om jordmor har født selv eller ikke, så lenge hun er kvalifisert og har empati. Fikk en jordmorstudent til å ta seg av meg da jeg ble lagt inn på St.Olavs (hun var ikke med på selve fødselen da, siden den kom etter midnatt, og skiftet hennes endte før det), og hun var helt fantastisk! Hun fikk meg til å slappe mer av, var rolig og hyggelig, forklarte alt hun gjorde, kom med drikke og yoghurt, oppmuntret meg og ja....føler meg skikkelig dårlig siden jeg ikke skrev ned navnet hennes. Skulle sendt blomster til henne, hun var så uvanlig hjelpsom og trivelig, eller sendt en skikkelig rosende mail om henne til lederen på avdelingen eller noe. Har noen gjort noe slikt forresten? Lurer på om det fortsatt går an å finne ut hvem hun var, og så takke henne på mail(litt rart å sende blomster så lenge etter, hehe).
Anonym bruker Skrevet 19. november 2008 #14 Skrevet 19. november 2008 Helt greit! Beste jordmora jeg hadde, hadde ikke født.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #15 Skrevet 20. november 2008 Fødselslege 2 ganger, og det var helt topp!
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #16 Skrevet 20. november 2008 jeg er enig med de over, at det ikke har noe å si. Jeg er mer opptatt av hvordan jordmora er som person.. Hadde ikke kunne hatt en usympatisk, dominerende person som fortalte meg hvordan jeg hadde det fordi hun hadde opplevd det selv.. Jeg hadde heldivis en kjempeflott jordmor. Har snakka med flere som har hatt av den andre sorten.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #17 Skrevet 20. november 2008 Til anonym 23:35 19.11.2008: Tror du ikke oss som har født tre og fire, og kanskje også fem ganger så mange ganger som deg ville sagt det anneledes? At de som klemmer på magen din ikke gjør som du vil, ikke gjør det fordi de liker å plage deg, men fordi de faktisk MÅ.. Er det så håpløst farlig å føde hos en jordmor som ikke har født, så fød hjemme. Så dere mødre som ikke har født bør dermed holde dere unna alle fødselsdebatter, oppdragelsesdebatter og foreldredebatter. For. dere har ikke født, ikke barn og er dermed ikke foreldre...
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #18 Skrevet 20. november 2008 Hun tok på magen fordi hun mente at det skulle roe meg ned, de gangene hun tok på magen fordi hun måtte, sa hun i fra om..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå