Gå til innhold

hastekeisersnitt og arr på magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett magen til tanter og diverse som har hatt hasteks (type for 20 år siden og der omkring)

Og de har et gediiigent arr nedover hele magen (ser maltraktert ut)

Får man slike arr ennå? Eller har de nye metoder nå til dags?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde hastekeisersnitt, har et fint nesten usynlig arr, det er lagt horisontalt under valken (for oss som har det :-) )

Mora til en venn av meg har oppover, men det er tatt for 30år siden.

Er litt usikker på hva de gjør dersom det er katastrofekeisersnitt, men kan de så blir arret horisontalt i dag tror jeg?

Skrevet

Men hva er viktigst? At man får et arr på magen, nei det er ikke noe pent, eller at babyen overlever? Man kan også få strekkmerker når man er gravid, noen forsvinner aldri, og du vet ikke hvor de kommer...

Skrevet

Haha! HVA har det med saken å gjøre?

HI

Skrevet

Fordi ks i fleste tilfeller blir utført når det er fare for mor eller baby, at det er en grunn til at det blir utført ks, ikke vanlig fødsel.

Skrevet

Var vel ikke hva som er viktigst HI spurte om, var vel om de fortsatt tar snittet oppover!?!

Alle mener jo at det viktigeste er at babyen og mor overlever, jeg for min del er stolt over arret mitt!

Skrevet

Ehhh, ja.... men hva har det med spørsmålet å gjøre?

HI

Skrevet

Det jeg fikk vite, var at om du har narkose så blir snittet fra navlen og ned. Har du epidural/spinal så får du bikinisnitt. Dette har med hvor fort de må få ut ungen. Narkosen vil gi barnet narkose også. Slik er det ikke med epidural. Det gikk max 3 minutter fra de satte narkosen i åren min, til ungen var ute.

Jeg tok hasteKS med narkose for 15 år siden, og arret mitt er fint;) Jeg ble stiftet. Ikke har jeg hengemage(noe jeg tror er lettere å få med bikinisnitt, av det jeg har sett hos andre), og arret er helt flatt og hudfarget. Ser ikke på det som noe maltraktert, nei. Har flat mage og er fornøyd, selv med arr;)

Jeg er mer irritert over de få strekkmerkene jeg fikk.

Og det aller viktigste; det gikk bra med barnet;)

Skrevet

Jeg tok katastrofekeisersnitt for to år siden, full narkose, og det tok mindre enn ti minutter fra det ble bestemt til ungen var ute. Jeg fikk et pent lite bikinisnitt som ikke viser i dag. Men har også sett de store arrene nedover magen på andre, tror ikke de gjør det i dag. Jeg kan jo ha hatt unormalt flinke leger, men i dag viser ikke arret en gang. Eneste problemet er at huden på magen ikke trekker seg sammen lenger, så den henger over arret, selv om den ikke er stor. Bare masse hud.

Skrevet

Jeg hadde haste ks for 9 mnd siden og har et fint arr helt nede i bikinilinjen. Ved katastrofesnitt bryr de seg nok ikke med å gjøre det penest mulig så da blir man vel bare åpnet fortest og enklest mulig.

Skrevet

Søsteren min har arr nedover hele magen. Babyen lå i sete leie og var stor, derfor måtte de ta han ut sånn.

Skrevet

Jeg har tatt hastesnitt med epidural og har ett fint "bikinisnitt" Har også nylig tatt planlagt keisersnitt i narkose, og da snittet de på samme sted. Har blitt kjempfint og synes nesten ikke. Ble sydd innvendig første gang, og stiftet andre. Begge deler ble veldig pent da det hadde grodd.

Skrevet

fikk hastesnitt for 12 år siden og det gikk vertikalt ja...

legen sparte visst et par minutter på det....

jeg er jo glad de tenkte på å redde liv da, men jeg sliter fortsatt med det snittet...

det er en stygg rosa pølse fra navlen og ned som stadig får strekkmerker og små kviselignende betennelser i huden der. og det har ikke noe med overvekt å gjøre. jeg har rimelig slett mage nå.

arret er skikkelig styggt, ubehagelig, sjenerende og irriterende.

det tok 10 år før jeg turde å gå med bikini igjen og jeg skjemtes skikkelig over det i offentlige dusjer og sånn :(

jeg har født normalt etterpå og hadde ikke noe mer problemer med det da enn ellers, og jeg håper jeg slipper KS igjen...

Skrevet

Ok, virker som om det varierer da. Takk for svar

HI

Skrevet

meg 12.57.

for min del var det virkelig hastverk... og det gikk vist fortere å snitte vertikalt enn horisontalt..

skal sies at både jeg og ungen nesten strøk med.... og det tok mindre enn 10 min fra de beordret KS til ungen var ute. jeg ble insmurt med jod og satt kateter på mens de kjørte meg inn i heisen på veg til operasjonssalen....

så de hadde litt dårlig tid ja... preklampsi!

Skrevet

Jeg hadde katastrofesnitt i full narkose som ble utført på under 7 minutter fra jeg var på vei til operasjonssalen og til ungen var ute. Jeg har et "bikinisnitt" som nesten ikke synes i det hele tatt:-)

Skrevet

har selv ikke tatt keisersnitt, men vet det att alle blir tatt med tverrsnitt, om mulig.. Før skar de langs, men da var det mye større risiko for att mor døde på opersjonsbordet, så de praktisere ikke dette lenger.

Skrevet

Jo de praktiserer det fremdeles, men i hovedsak brukes bikinisnitt. Sjelden folk dør på operasjonsbordet, er mest komlikasjoner etterpå som gjør at de dør etter operasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...