Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Jeg fikk Selexid av legen min mot en urinveisinfeksjon, men jeg blir så dårlig av å ta dem. Har tatt dem i et døgn nå og trodde jeg hadde fått matforgiftning eller noe siden jeg driver å spyr og har diare. Så leste jeg at dette var begge bivirkninger til disse pillene.

Noen som vet hvor lenge jeg må gå på pillene for å unngå resistente bakterier? Er vel det som er det største problemet om man slutter for tidlig? Har få symptomer på urinveisinfeksjonen nå, men kommer ihvertfall til å bruke pillene så lenge de er der fremdeles. Men kjennes så dumt å gå rundt å spy i en uke om det ikke er nødvendig. Grøss.

Er for tiden i utlandet, så ikke så lett å få fatt i legen min.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det heter seg at man ikke må avbryte kuren for bakteriene kan bli resistente. fullfør kuren. man skal jo heller ikke gå med urinveisinfeksjon som gravid, har ihvertfall hørt at noen har født for tidlig i siste trimester pga urinveisingeksjon. jeg tenker på at du kan få det igjen, og da har bakteriene blitt resistente ??

når man er gravid behøver man ikke ha de samme symptomene på urinveisinfeksjon som ellers. syns du skal fortsette å prøve å få fatt i legen din, eller du kan snakke med legesekretær på et legekontor, eller du kan snakke med noen som har peiling på apoteket.

kanskje det er noe annet som gjør deg dårlig?

Mens du tar penicillin er det et eller annet du bør ta samtidig for å unngå å få sopp, husker ikke hva det var, men det vet de på apoteket

(men hvor i utlandet er du....)

Skrevet

Hei,

jeg har hatt mye urinveisinfeksjoner, riktignok ikke mens jeg er gravid, men tidligere. Jeg kan snakke ut fra egne erfaringer og det legene har fortalt meg. Blir du dårlig av selexid ringer du legen din og får resept på et annet merke. Fant ut at jeg var allergisk mot mange av typene, så jeg har prøvd flere forskjellige med hell. Legen sier at det er bedre å benytte seg av ulike merker hvis man har det ofte, enn samme - da man lettere kan bli resistent. Det er virkelig IKKE nødvendig å gå rundt og spy i en uke, og er du i utlandet kan du garantert få komme inn til et lokalt legekontor og forklare situasjon (jeg reiser mye i jobb og har bodd flere steder i utlandet selv). Sikkert noen som kan hjelpe deg med å finne et legekontor, av de lokale der du bor.

Gode tips ved urinveisinfeksjon; spis BIOLA eller annen yoghurt, det er bra for magen. Ikke drikk brus, sukker kan forverre infeksjonen (det gjelder også godterier etc.) Drikk MASSE vann og drikker med surt innhold, f.eks appelsinjuice, vann med sitron.

God bedring;);)

Skrevet

Man har færre typer antibiotika å velge mellom når man er gravid så det er litt vanskeligere å bytte type. Men hvis du stadig vekk kaster opp og har diare, er det jo fare for at du ikke får i deg nok Selexid eller..

Når man er gravid bør man behandles 1 uke, så jeg ville ringt legen hvis jeg var deg og hørt om det finnes et alternativ til Selexid.

Skrevet

tror det er bare selexid man kan bruke som gravid, mulig det fantes en type til. husker ikke helt hva legen sa da jeg brukte det en gang da jeg var gravid sist.

jeg tenkte også på om pillene ble kastet opp...

svarte jo akkurat det samme lenger opp, men prøv å få kontakt med legen, eller snakk med et lokalt legekontor, eller snakke med legekontoret der legen jobber hvis du ikke får snakke med legen. Legesekretærene/bioingeniørene har også god peiling, ikke bare legen. På apotekene er det også mange flinke folk, ihvertfall i norge, de har gode kunnskaper om medisiner, farmasøyter har jo 5 års utdannelse der de bare lærer om medikamenter

Skrevet

Sjekket det opp. Furadantin (virkestoff nitrofurantoin) er anbefalt på lik linje med Selexid under graviditet (bortsett fra rett før fødsel). Det finnes også andre antibiotika man kan bruke hvis nødvendig, men disse to er førstehåndspreparater.

Skrevet

Tusen takk for alle svar folkens! Er blitt bedre nå, bare litt kvalm. Legen min mente at i så fall burde jeg bare gå ut uken med selexid, for han ville ikke anbefale å bytte midt i en kur. Men skal skrive ned navnet til en annen gang, så jeg kan få et annet merke da.

Skrevet

Hei!

Nå har tydeligvis legen din sagt at du kan fortsette på selexid, så da kommenterer jeg ikke det. Men med symptomene du har vil jeg anbefale deg å spise biola eller et liknende produkt. Vet ikke om activia fungere helt på samme måte, men i utlandet er det kanskje eneste alternativ du får tak i. Spis det gjerne morgen og kveld. Brukes med godt hell for å unngå sopp i munn, mage og tarm ved enkelte typer antibiotika.

Skrevet

Nå ble jeg dårlig igjen, så får se hva jeg gjør. Kanskje finne meg en engelsktalende lege imorgen.

Mia: Tåler ikke melkeprodukter så bra, så en youghurt for dagen tror jeg ville tatt knekken på magen min. Vet du om noe annet man kan spise for å holde soppen unna? Føler ikke jeg trenger begge deler :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...