Gå til innhold

Da er julebaksten offisielt igang!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bakt første ladning lefser i kveld:) Skal bake til hele slekta, så da blir det noe kvelder med baking - men det er omtrent det eneste jeg lager også, hehe.

Gode ble de nå iallfall....:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så god du er så baker lefser da!! Er det vanskelig?

Skrevet

De jeg bakte i går gikk lekende lett - en god deig er tingen. Det er noen typer som er litt vanskeligere enn andre. Også kjevlekunsten, men lær deg en teknikk hos noen som kan det, så går det som en røyk. Jeg brukte en times tid på rundt 20 leiver, så det er ikke så galt. Skal til svigermor med en ladning i dag, men har ikke smurt så mange. De andre ligger tørre og kjedelige enn så lenge.

Si fra om du vil ha oppskrift;)

Skrevet

Jatakk, jeg vil gjerne ha oppskrift. OG framgangsmåte om du gidder. Slik at jeg vet hva jeg skal gjøre.. Kommer ikke på noen jeg kan lære meg teknikk av, men kan godt være min mor kan?

Skrevet

Du trenger:

takke, rutet kjevle, forkle og et bakstespø (sånn som du løfter lefsene fra takka, husfliden har iallfall sånt).

Jeg halverer oppskrifta, og veier hvert emne sånn at det er ca 120 gram. Da passer de en 48 cm takke (tror det er str på takka mi, den minste meteortakka er det uansett). Dette er en feit deg som er lett å jobbe med.

Trill hvert emne som et rundstykke, klem det på midtensånn at det blir et søkk i midten. Ha mel på både over og under. Når du blir øvet trenger man mindre og mindre mel - og det er bra.

Så tar du kjevlet og kjevler litt fram og tibake sånn at leiven er rund, snu ofte - og kjevle videre. Det er veldig greit om noen kan vise deg, jeg hadde slitt veldig uten å ha sett det først!

Stekes på medium varme på takka, skal ha noen lysebrune prikker. Legg på rist og avkjøl, så legges det i en stabel. Blir veldig sprøe, så det er lurt å ha et brett eller noe under, sånn at man kan flytte stabelen etterpå.

Bløting:

jeg bruker tuppas gamle gulpekluter (som er kokt og vasket UTEN skyllemiddel).Du kan også bruke kjøkkenhåndklær o.l. Bløter dem i lunket vann og vrir dem opp, legger to under og to over hver leiv - du kan bløte hele stabelen når du er i gang, og fryse dem.

Brett høyre og venstre side inn mot midten og brett i to, sånn at du har en avlang lefse - og skjær i snipper.

Dette er geniale julegaver til de som har alt, bortsett fra dette....:)

Jeg skal bløte resten i dag eller i morgen, så da kan jeg ta bilder av smøreprosessen og legge inn her om du vil.

Vegalefser

Ca 2 kg hvetemel

2 bokser lettrømme

4 dl lys sirup

8 egg

4 dl smelta marg.

4 ts hornsalt

4 ts vaniljesukker - røres til passe deig, lefsene stekes på takke på begge sider og smøres med fyll.

Fyll: 1 kg smør (bruk godt smør det e best, ikke margarin)

1 kg sukker

2 dl fløte

2 pk kanel – røres i hop med mikser til kremaktig konsistens.

Skrevet

Tusen takk for flott forklaring og oppskkrift. Sier takk til bilder om du gidder. Tenker jeg skal spørre min mor om hun vil prøve seg sammen med meg. hun har takke også. Vet ikke hvor stor den er. Så kan vi være to som prøver oss. kan godt være hun kan den kjevle teknikken. Eller bare skjønner hvordan man skal gjøre det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...