Gå til innhold

noen med lavt stoffskifte her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg ble stående å snakke med ei som har lavt stoffskifte. jeg har også gått en del runder gjennom helsevesenet pga mye vondt samt tretthet o.l... jeg har fått høre at jeg har fibromyalgi men jeg kjenner meg ikke helt igjen i det jeg leser om dette og føler jeg er plassert i den diagnosen uten å egentlig høre hjemme der?!

Hun jeg snakket med fortalte litt om symptomer på lavt stoffskifte og syns det kunne stemme godt med meg. Kan jeg be legen min sjekke stoffskiftet litt? gjøres det med blodprøver og er enklet og greit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare en enkel blodprøve ja:) Tar kanskje 1 uke å få svaret. Be legen din om en slik sjekk, det er ikke alltid legene er så flinke til å tenke på stoffskiftet oppi alle diagnosene de har å velge blandt...

Tok ganske mange år før jeg fikk min diagnose, men jeg hadde symptomer som egentlig stemte bedre med høyt stoffskifte. Kanskje ikke rart legen stusset:)

Skrevet

kan du si litt om dette med lavt eller høyt stoffskifte da?!

skal høre med legen om man ikke kan sjekke det ut. vet du om det blir riktig å sjekke det når jeg går gravid?

Skrevet

Det ligger i familien min å ha lavt stoffskifte, og jeg er 90% sikker på at jeg har det selv. Jeg har derimot fått diagnose som deprimert - noe som er et symptom hos mange med stoffskifteproblemer. Det er veldig individuellt hvilke symptomer som oppstår, men tretthet, vektøkning og nedstemthet er noen. Etter at jeg la på meg 20kilo på 2,5 år (før jeg ble gravid) uten noen forandring i livsstil etc har jeg mast om å bli testet for det, men får alltid som svar at jeg ligger innenfor normalverdien.

Så for en tid tilbake en lege på God Morgen norge som snakket om dette, han mente at normalverdiene var individuelle, og selv om du ligger innenfor den fastsatte normalen kan det være for lavt for det din kropp trenger (normalt regnes fra 12 - 20 om jeg ikke husker feil)

jeg ville bedt om å bli testet for det, det er bare en blodprøve. Krev å få vite akkurat hva din verdi er slik at du vet om du ligger høyt eller lavt på skalaen fra 12-20

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og opplevde det som Helene <3 Sarah & Spire sier rett over her. Prøvene mine lå akkurat i grenseland for hva som regnes som normalt, så jeg måtte kjempe en lang kamp for å endelig bli tatt på alvor. Måtte til mange forskjellige leger, og tom til psykolog, før jeg endelig fikk kranglet meg til time hos spesialist. Da fikk jeg endelig stoffskiftemedisin, noe han sa jeg skulle hatt for lenge siden! Men legene mente jeg bare var deprimert..

Få tatt blodprøver, og be om å få utskrift av svarene, inkludert referanseverdiene fra lab. ( Referanseverdiene kan variere fra lab til lab, derfor må man få dem også.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...