** 2 prinsesser og en til** Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 Syns å ha lest her inne at pappan får to uker regnet fra den dagen man kommer hjem fra sykehuset?? Eller er det fra fødselsdatoen man regner? Min samboer jobber i fylkeskommunen og har rett på lønna 2 uker, men de gjør så stor forskjell mellom de ansatte og i vårt tilfelle så måtte han være hjemme en dag før fødselen kom igang pga langvarig vannavgang, og da mister han et par dager siden de regner fra den dagen.. Står det et sted åssen reglene er på dette?
trultemor07 Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 Ingen har krav på lønnet fri etter fødselen. Dette er opp til arbeidsplassen. Syns du er heldig som får ha han hjemme i det hele tatt. Mannen min hadde fri fødselsdagen sist, og hjemmekontor dagen etter fødselen.
Lilla:) Skrevet 19. november 2008 #3 Skrevet 19. november 2008 Mannen min har krav på 2 uker lønnet etter fødsel, dette gjelder den kommunen han jobber i, ikke bare arbeidsplassen! Tror det gjelder fra den dagen du må være hjemme fra jobb...ikke fra barnet er født..
Pappalille Skrevet 19. november 2008 #4 Skrevet 19. november 2008 Alle stats- og kommuneansatte har krav på lønnet fri. Andre har kun krav på fri. Ellers vet jeg ikke helt hvordan reglene er gitt...
Maya_1 Skrevet 19. november 2008 #5 Skrevet 19. november 2008 Alle har krav på 2 uker velferdspermisjon fra den dagen mor kommer hjem fra sykehuset. Noen arbeidsgivere gir denne som lønnet permisjon, og noen lar en få bruke denne i forbindelse med fødselen også, men det er ikke noe krav.
"Liten" lykke Skrevet 19. november 2008 #6 Skrevet 19. november 2008 I følge arbeidsmiljøloven er det kun spesifisert til "i forbindelse med fødselen". Ikke noe om når det skal regnes fra. Hvis han da begynte omsorgspermisjonen (som det så fint heter) en dag før, så er det vel 2 uker fra da.
Maya_1 Skrevet 19. november 2008 #7 Skrevet 19. november 2008 Brennsikker på jeg leste det sist jeg slo opp, men finner det ikke nå, så ser ut som du har rett Fra: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/NOUer/1995/NOU-1995-27/4/2.html?id=115814 "I tillegg til foreldrenes rett til permisjon i barnets første leveår, har faren rett til omsorgspermisjon i 2 uker i forbindelse med fødselen. Denne retten gjelder enten mor er hjemmearbeidende eller utearbeidende. Forutsetningen er at far bruker tiden til å ta seg av familien. Permisjonen skal i utgangspunktet tas ut innenfor rammen av 2 uker før fødselen og 2 uker etter morens hjemkomst fra sykehuset. Omsorgspermisjonen er etter loven ulønnet, men faren kan få permisjon med lønn på grunnlag av tariffavtale eller annen arbeidsavtale."
"Liten" lykke Skrevet 20. november 2008 #8 Skrevet 20. november 2008 Da er det fjorten dager sammenhengende, men litt "valgfritt" når man begynner.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå