jordbær mathilda Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 Jeg har drevet som selvstendig næringsdrivende i 10 år,og bestemte meg i august for at jeg på nyåret skulle legge ned min barnehage. Lenge har jeg slitt med en skulder som går ut av ledd,og ble veldig glad da jeg fikk tilbud om operasjon i oktober. opptimist som jeg var trodde jeg at jeg snarlig skulle retunere til jobb.Hadde planen klar at jeg hadde god tid på å søke nye jobber. Men dette tar tid, nå 6 uker etter er jeg fremdeles ubrukelig.Kan nesten ikke gjøre noen ting. Jeg har sykemelding ut november,men er nok ikke arbeidsfør på leeenge ennå. Skal til fastlegen etter jeg har vært hos fysioterapauten og fått en litn oversikt over hvor lang tid dette kan ta! Spørsmålet er da......i januar har jeg egentlig ikke jobb mere da jeg legger ned min virksomhet,hvordan blir fette da i forhold til sykemelding?? Og hvordan skal jeg egentlig gå frem da jeg skal søke nye jobber....."hei,jeg er sykemeldt på ubestemt tid..men er veldig interessert i jobb hos dere????? Dette er helt fryktelig,klarer ikke tenke på noe annet..jeg må ha jobb og jeg veit faktisk ikke om jeg kan klare å jobbe i barnehage med denne armen.. Har je kanskje rett på omskolering?? Dette ble litt langt,men jeg håper noen tok seg tid til å lese og kanskje komme med noen råd og svar til meg;))
* 5 om dagen * Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 du vil ha rett til yrkesrettet attføring fra nav ville jeg tro. ta kontakt med de,og avtal en time.
jordbær mathilda Skrevet 19. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. november 2008 Men jeg må vel da ha et skriv fra legen regner jeg med..?
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 19. november 2008 #4 Skrevet 19. november 2008 Det årnæs seg! Innen 8 uker er nav og arbeidsgiver (du?) forpliktet til å ha startet en oppfølgingsplan. I denne skal det fremkomme om når du er forventet arbeidsfør, og om du kan gå tilbake til gammel jobb, hva du evt trenger av tilrettelegging, oppfølging osv fremover. Nye regler gjør at du ikke trenger gå sykemeldt ett år før tiltak settes i verk, nå kan tiltak settes i verk så snart du vet hva du kan/vil/trenger. Ta kontakt med Nav, de vil hjelpe deg i gang (mulig det blir litt kluss, eller er egene regler siden du er din egen arbeidsgiver, oppfølgingsplanen skal skrives mellom deg og deg da). Du har nesten garantert rett på rehabiliteringspenger, eller omskolering, men snakk med nav. Og push på selv, de kontakter ikke deg før de virkelig må.
-MtG- Skrevet 19. november 2008 #5 Skrevet 19. november 2008 Så lenge du er sykmeldt så får du sykepenger. Når du ikke har jobb lenger så får du sykepengene fra Nav. Mer etter det vet jeg ikke.
jordbær mathilda Skrevet 19. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 19. november 2008 Tusen takk for svar,jenter.. Ikke akkurat peiling på dette og egster meg masse for fremtiden. Høres veldig bra ut at en slipper 1 år sykemelding før noe kan skje..har vært hjemme i 6 uker,og kjenner at jeg snart blir sprø! (da særlig at det er så mye enn skulle gjort her hjemme men klarer foreløpig ingenting) Men bør jeg ha noe form for erklæring fra legen min,eller kan jeg kontakte nav direkte?
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 19. november 2008 #7 Skrevet 19. november 2008 Neida, du kontakter nav direkte. I et "normalt" arbeidsforhold med arbeidsgiver og arbeidstaker har man etter en tid et møte (som heter noe jeg ikke husker nå, hadde selv slikt i august). Der møter lege, evt fysioterapeut, nav, arbeidsgiver, arbeidstaker og evt andre som arbeidstaker ønsker å ha med (primærkontakt på jobb, tillitsvalgt, hms-leder, psykolog). Der ser man på dagens situasjon og hva fremtiden kan by på, hva som må gjøres videre og hva hver enkelt kan bidra med. Før det har legen kun befatning i forholdt til sykemeldingene, det er gyldig dokumentasjon nok. Men du kan snakke med legen din, på de nye skjemaene står det en rubrikk med forventet friskmelding der kan han jo skrive noen uker frem i tid utover faktisk sykemelding (man må fortsatt ha ny sykemelding en gang i mnd sånn ca). Men altså ta kontakt med nav de vet hva du har krav på og hvor du/de skal begynne.
jordbær mathilda Skrevet 19. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 19. november 2008 Takker igjen for informasjonsrikt svar. Skal til fysio i morgen,er veldig spent på hyva han sier om tilstanden min. min første sykemelding var fra 6.okt. til ut nov. men det er ikke snakk om at jeg kan klare jobben min da. Jobber med små barn og må være tipp topp i begge armen for å få utført mine arbeidsoppgaver.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 19. november 2008 #9 Skrevet 19. november 2008 Det forstår jeg veldig godt. Ønsker deg riktig god bedring, og at du finner ut av veien videre så du slipper gå å tenke så mye. Det hjelper lite på helingsprosessen å gå å være bekymret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå