Gå til innhold

Dere som har hatt humanbiologi på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags studieteknikk brukte dere? Jeg merker jeg sliter litt med å få alt til sitte. Nå på fredag skal vi ha prøve om fordøyelsessystemet og respirasjonssystemet. Jeg leser og leser, pugger og pugger osv. Men føler ikke at jeg får det helt inn. Idag har jeg lest mye, lagd egne prøver til meg selv å jeg ble skuffet over hvor lite jeg husket.

Jeg forstår selve sammenhengen og hvordan de forskjellige organene samarbeider, men jeg sliter med å huske hva de forskjellige er bygd opp av, hvilke oppgave\ funksjoner de har.

Jeg har masse gode og oversiktlige notater så det er ikke problemet. Problemet er at jeg klarer ikke å huske alt :(

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk korleis du sjølv fungerer og teikn teikningar over kva som er kor og stikkord om kva som skjer der.

Det er reint puggfag, men det går å få til:)

Akkurat det du held på med no er litt kjemisk, men faktisk logisk.

Og er det punktvise ting dei ulike delane gjere, så husk kor mange punkt det er, og prøv å terpe på den måten.

Skrevet

Eg laga veggavis då eg holdt på med hjertet og nyre (delene med nephrones) fysiologien. Det var ikkje plass til all informasjonen, men litt var det nå.

Eg teikna et stort hjerte, og skreiv ein sirkel med dei ulike fasane rundt hjertet i samme retning som blodet flyter: diastolic: rapid filling, slow filling. Systolic: atrial systole, isovolemic contraction, rapid ejection, slow ejection og isovolemic relaxation. Under kvar av desse overskriftene skreiv eg alt fra 1 setning til 7 punkter om kva som var viktig i kvar fase. Inni hjertet så teikna eg ledningssystemet, og skreiv på navn og fart dei sender signalene, og så markerte eg av dei fire kammerne og skreiv trykk etc inni.

Eg klarte ikkje å huske alt for det om, men det hjelper veldig.

Nephronen var litt enklere. Da teikna eg berre den delen som er involvert i salt og vann balansen, og så teikna eg dei ulike transportørene av saltene, aminosyrene, medisinene etc på. Den er litt enklere da, men den er litt vrien å pugge for det om.

Kan hende du kan bruke ideen til det du leser om? Eg syntes iallefall veggavisa var veldig lærerik, og så har eg den på veggen inne på kontoret mitt enda, så det eg ikkje huska til eksamen, kan eg enda lære meg =)

Pugging skal ein heller ikkje undervurdere. Eg pugger mykje, og det er stahet og repetering som er einaste som hjelper for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...