Gå til innhold

Ang oppvarmimng av melk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når vi lager mat til og - altså type middag - er jo denne varm. Har vi rester, kan vi varme opp maten EN gang før den går i søpla. jeg koker altså ikke opp lapskausen tre-fire ganger til alt er spist opp.

Så kommer spørsmålet:

Melka til lillegutt blir laget varm, han spiser bare litt og jeg sitter igjen med godt og vel halv flaske. (jeg ammer ikke, men gir kun mme og det hender jo at man tror ungen er mer sulten enn han faktisk viser seg å være)

Om jeg tar vare på denne melka i kjøleskapet, kan denne varmes opp senere på kvelden? Gjelder ikke samme regler for oppvarming av melk til babyer som oppvarming av mat til voksne? Eller oppvarming av mat generelt??

Jeg kan faktisk varme opp melka igjen etter at han bare har spist bittelitt.

Er dette feil måte å gjøre det på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det, men hvorfor ikke lage mindre melk til han da? Å om han drikker opp det du har laget til, så lag litt til... enklere kan det vel ikke bli?

Skrevet

jeg pleier å helle ut restene uannsett om han drikker lite,bakterier samler seg har jeg hørt.

Skrevet

klart det, men etter en lang natt skulle man jo tro at ungen var skikkelig sulten, jeg lager 220 ml HIPP, men ungen spiser bare 100 ml.

Lar ikke flaska stå fremme i varmen, men setter den i kjøleskapet. kan varme den opp ved netse måltid. Kan da også skifte smukk så babyen ikke får i seg gamle melkerester... Fortsatt feil?

HI

Skrevet

Du kan ikke akkurat sammenligne lapskaus og melk en liten baby skal ha.

Du personlig kunne sikkert fint ha drikki den melken etter å ha varmet den opp både 1, 2 og 3 ganger siden din mage og tarmer er vant til litt av hvert gjennom årene.

Det er ikke utelukkende fordi melken er mest næringsrik at de bare skal drikke det de første månedene men også fordi en baby's mage og tarmer tåler så mye mindre da.

Og med tanke på hvor lett bakterier gror spesielt i melk så er viktig at melken bare blir varmet opp en gang. Det vil sansynligvis gå bra lenge å varme den to ganger, men hvorfor ta sjansen når risken er der for at den som drikker kan bli syk.

Skrevet

Hvis du lager opp melken med en gang før du gir den (forstår jeg deg riktig nå?), så kan du jo putte flasken i kjøleskapet ja.

Je lager opp fire flasker og setter i kjøleskapet. Helsestasjonen sa dette var greit, og de aller fleste jeg kjenner som gir flaske gjør dette.

Blir jo ikke noe anderledes det?

Sånn som nå, har jeg laget opp fire flasker. Han får en nå, og resten går i kjøleskapet. Hvis han drikker bare litt, går denne flasken også i kjøleskapet -med ny smokk.

Var det dette du lurte på? Sånn gjør jeg de ihvertfall:-)

Skrevet

til anonym 16:00

JA det var akkurat dette jeg mente!

så da er det godkjent å varme opp melka en gang da...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...