Gå til innhold

Da har Martin kommet, 16 dager før termin, 8 dager før planlagt keisersnitt


Nina_J

Anbefalte innlegg

Det startet natt til 12 november med litt annerledes kynnere. Jeg hadde vært på kontroll dagen før, og jordmoren sa at om jeg var i den minste tvil skulle vi komme.

Så jeg ringe føden, de ba meg vente å se, men vi drog uansett. Vi bor 45 minutter fra sykehuset, og førstemann kom på 3 timer, så her tok vi ingen sjanser. Jeg skulle jo ha keisersnitt.

 

Vi kom til sykehuset og jeg fikk to belter på magen for å måle fosterlyd og rier.

Etterpå ble jeg sjekket, og jeg var helt moden, men hadde ikke åpning ennå.

Så jordmoren gikk for å prate med en lege, men vi måtte vente, for de hadde morgenmøte.

Da jordmor oglege kom tilbake etter ca en time, fikk vi vite at jeg skulle taes den dagen etter operasjonsprogrammet var ferdig! Vi ble kjempeglade, men også veldig overrasket over å ikke bli sendt hjem..

 

Så fikk vi tildelt en fødestue vi kunne være på mens vi ventet. Klokken var da ca 10, men vi visste ikke når operasjonsprogrammet var ferdig..vi tippet ca kl 15..

Så begynte jeg å få sterkere rier. Nå var klokken 12, og vi ringte på jordmor.

Da satte hun igang å forberede meg med kateter og kanyle i hånden.

Så ringte un til operasjonsstuen og fortalte situasjonen. Jeg skulle jo helst ikke komme i fødsel før keisersnittet.

Så fikk vi beskjed om at øyeblikkelig hjelp teamet var akkurat ferdig med en operasjon, og de kunne ta imot meg som nestemann! Hjelp!

Nå skjer det virkelig. Da var klokken litt over tolv.

 

Så ble jeg trillet ned på operasjonsstuen. Der fikk jeg surret føttene i bandasje, fikk enda en kanyle, spinalbedøvelse og til slutt oksygen i nesen. Verken kateter eller spinalbedøvelse var vondt å sette. Det var faktisk verre å få satt kanyle!

 

Så visnet jeg bort i beina, og når de var sikker på at jeg var tilstrekkelig bedøvd, satte de igang. Samboeren min satt med meg i full uniform, med frakk, munnbind og hette.

 

Anestesilegen holdt oss oppdatert hele tiden med hva som skjedde.

Plutselig sa han, nå er hodet ute! Og like etter hørte vi et skikkelig babyskrik, og det var deilig!! :D Da var klokken 13.19.

Nå var han her virkelig. Samboeren min begynte å gråte, og det gjorde visst en av sykepleierne der også, hehe.

 

Jeg fikk så vidt hilse på, så tok de han med for å sjekke han, så kom de inn igjen, og jeg fikk se han litt mer, før samboeren min og sykepleierne tok han med opp på føden i kuvøse.

Jeg ble sydd sammen og trillet på overvåkningen.

Jeg lå å sov da samboeren min og lille Martin kom ned til meg etter to timer.

Og vi var sammen der til klokken 19, da ble vi trillet opp på rommet vi skulle ha de neste 6 dagene. Vi fikk ikke være på pasienthotellet siden jeg hadde tatt keisersnitt.

 

Første dagen var jeg ganske dårlig og spydde, men nå er det bare litt vodnt i såret :)

Jeg fungerer som normalt, men får ikke løfte noe tyngre enn babyen og bilstolen de neste 6 ukene.

 

Martin var 49 cm og 3710 gram, fikk 10 på apgar score, og ligner pappaen sin på en prikk!

Litt morsomt siden storebroren ligner meg på en prikk, hehe.

 

Takk for meg alle sammen!

Og lykke til dere som har fødselen like foran dere!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener det er pga faren for blodpropp...jeg hadde beina surret i bandasjen til jeg fikk blodfortynnende sprøyte i magen. De var surret hver for seg altså. :)

Jeg har hørt fra noen at de ikke fikk beina surret sånn, men har hørt om flere som også har fått det.

Det varierer vel fra sykehus til sykehus kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med gutten!Han var jo stor og flott for å være 16 dager før. Min er beregnet til å bli rundt 3000 gram om jeg går til termin.Har termin akkurat samme dagen som deg..kjenner jeg blir litt misunnelig på deg som er ferdig;) Kos deg masse. Jeg gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med Martin!

 

Ang bandasje: Det er forebyggende for blodpropp. Nettopp hatt planlagt ks på Ullevål - der får du strømper (lange stay ups) som du gjerne har på til du har vært oppe og stått på bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres jo veldig bra ut. Med mitt første barn ble det akutt KS, denne gangen skal vi ha planlagt, men jeg gruer meg sånn til spinal bedøvelsen (ble lagt i narkose sist) så du mener virkelig at det ikke gjorde vondt, at kanylen var verre...Fikk du lokal bedøvelse før de satt den?? og må bare høre, men hvor mange dager tok det før du kunne ta deg en dusj..Har glemt det der jeg..he,he..Håper du har anledning til å svare meg, skal ha KS neste torsdag..

lillemannsnarther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg godt svare på. Jeg synes absolutt at veneflon, kanyle i hånden var mye verre enn spinal bedøvelsen. Jeg tok planlagt keisersnitt på Ullevål. Fikk lokalbedøvelse før de satt spinalen. Ingenting å grue seg til! Jeg dusjet dagen etter! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...