Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 Hvordan går det med store og små :-) Her i gården så skravler Camilla mer og mer. Og svarer veldig bevisst på ting vi spør henne om....artig når hun noen ganger tenker seg godt om før det kommer et: jaaaa :-) Bøker er også blitt skikkelig populært og hun kan ligge pal på magen og lese bok på gulvet, eller så kommer hun med en og vil lese sammen med mamma eller pappa. Har også begynt å skravle i telefonen med bl.a mormor.....og sier I Love pappa/mamma hehe...sååå søt når hun sier det da :-) Hermer masse etter det vi sier... Er flik til å hjelpe til med å dekke bordet (sette tingene der iallefall), kaste si søpla (gjør det på eget initativ også om hun finner noe som skal kastes), og har enda ikke kastet noe som ikke skulle kastes hehe Men hun HAAAAAATER å sitte i vogna, skal gå selv OVERALT men er med på at når det kommer biler da må vi leie, og inne på parkeringshus :-) Ellers så merker vi også en sterkere vilje til å skulle velge selv...her på mandag så mente jeg hun skulle ha på set et par sko, men neeeeida skulle ha cherrox skoene, som hun forøvrig tar på seg selv hele dagen lang....vil gå med dem inne hehe Utrolig morsom alder :-) Men middag er det værre med, da er det bare å kniiiiipe igjen og nekte. Eneste vi får i henne om ettermiddagen er ei flaske med melk før leggetid og litt frukt og grønnsaker, men men, hun begynner vel å spise når hun blir sulten nok :-) Gleder meg til å høre hvordan det står til hos dere andre :-) Stooooor klem fra Samsyn og Camilla
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 Hei, Morsom tråd og hyggelig å høre hvordan alle har det. Her i gården har endelig ting begynt å gå seg til etter tøffe måneder med sykdom og nesten ingen søvn. Nå sover hun hele natten,men har begynt å stå tidlig opp. Får leve med det så lenge hun sover godt. Har oppfølging med lege/helsestasjon/psykolog for å kunne glede meg litt mer over mammarollen og ikke bare være sliten og stressa. Går heldigvis bedre nå og vi har rolige ettermiddager. Hun skravler som en foss og har begynt å sette sammen ord til setninger. Morsomt. Ellers er hun egen og sta og skikkelig viljesterk. Så vi har en del hyling om dagen når hun ikke får det som hun vil eller ikke får til det hun vil. Men vi lar henne holde på og overser henne. Det går som regel over på veldig kort tid. Bøker er veldig populært her i gården også. Peker på tingene og forteller hva det er. Ellers har hun en tigergutt som går under navnet GRRR!! med over alt. Hun hjelper også til med å dekke bordet hver dag og kaster i søpla.Her må vi passe på for alt er ikke bare søppel. Hun driver også å hjemmer ting om dagen. Til morgenen i dag fant gubben mobilen i skapet under vasken på badet. Ellers har vi begynt å flytte en del leker til rommet hennes og det synes hun er veldig spennende. Driver og ordner og styrer der inne. I barnehagen har hun og Adrian blitt skikkelig gode venner. De gir hverandre klem hver dag når de skal hjem og passer på hverandre og trøster hvis en av dem er lei seg. De er så søte.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 19. november 2008 #3 Skrevet 19. november 2008 Artig tråd, det var på tide med en sånn en igjen :-) Vi har det skikkelig bra om dagen, Mia har hatt en laaaaaang periode med å våkne 04/05 på morran (og nekte plent å sove igjen) og vi har slitt litt med det. Men vi har prøvd litt mindre sovings på dagtid, og nå tror jeg vi har funnet ut at etter 1 1/2 time må hun vekkes, men hun kan være oppe litt lengre på kvelden. Det funker. I morges var hun oppe 06:15 og jeg syntes det var helt nydelig å ha en hel halvtime for meg selv først :-) Ellers er hun en skikkelig skravleguri, og det er så kult å ha en ordentlig liten samtale med henne. På søndag hadde vi en liten prat på badet før leggetid, og jeg spurte om hun hadde hatt en fin dag med mamma og pappa, hun svarte "JAAA" med stor iver og kastet seg rundt halsen på meg, det var så herlig! Hun gjentar omtrent alt vi sier, og vi skjønner at nå må vi passe oss hehe ;-) Hun er veldig glad i musikk, danser og synger så fort hun får muligheten, og det er jo bare å oppmuntre. Hun er meget bestemt og vi har noen skriketokter i løpet av ettermiddagen, men det hører nok bare med. Hun ser på oss og skriker sitt eget navn så høyt at hun nesten sprekker, tror hun er ute etter en reaksjon, men vi prøver å overse. Hun har også begynt å teste meg i butikken, jeg blir jo litt stressa men gir henne en drue og triller videre. Det funker enn så lenge. I barnehagen tar hun visst etter de store jentene og tøffer seg litt, det er faktisk godt å høre (at min datter er en pøbel hehe) etter de månedene hvor hun meldte seg ut og ikke var sosial med de andre pga ryggen. Ting ordner seg! Ellers er jeg temmelig verpesjuk, men må innse at min mann ikke er det og etter litt prating frem og tilbake har vi vel bestemt oss for å vente litt. Gubben har en krevende jobb som gjør at han er lite hjemme, og vi har ikke så mye familie som stiller opp. Da blir det mest på meg, og det må jeg tenke litt på om jeg klarer med en til. Litt nedtur, men sånn er jo realiteten. Uansett så koser vi oss masse sånn som ting er nå, og det er jo tross alt hovedsaken! :-) Nå gleder vi oss til å høre hvordan alle de andre har det :-)
Millapril Skrevet 20. november 2008 #4 Skrevet 20. november 2008 Så koselig å høre om hvordan det går med alle små! Her går ting veldig bra. Det har gått seg til fint i bhg og hun har funnet seg fint til rette. Ser at hun trives bedre og bedre. Løper rundt etter de store barna og tror hun kan kommandere de rundt..hehe Det er mye skravling om dagen og så koselig å få svar når man spør om ting. Det er også utrolig morsomt at hun har utviklet så god humor og tuller/bøller og ler. Her synges det også mye og favorittene er Bæ-Bæ Lille Lam og Alle barna... Tegning er den store greia her om dagen. Det og te-selskap! Jeg vet ikke hvor mange kopper med vann jeg får i meg i løpet av ettermiddagen. Vi merker godt at hun har sterk vilje og at mye må forhandles om. Det å være med å velge ting og hjelpe til er stor stas. Hun elsker å kaste ting i søppelkassen og legge ting inn i vaskemaskinen. Hun er bare så skjønn når hun sier "mer- mer" når noe skal kastes. Hun har også lært forskjell på hva som skal i papirsøppel og vanlig søppel. Litt resirkulering! Mat er litt opp og ned. Middag er ikke så stas, men grønnsaker er veldig spennende. Ellers er hun the ultimate carbo-queeen, alt av pasta, brød, potet, ris er toppen!! Synes dagene går så fort og at det er en så herlig tid. Så mye å finne på og så koselig tid med henne. Gleder meg vilt til jul for å se reaksjonene på pakker og nisse! Klemmer fra oss!
smurfen :o) Skrevet 21. november 2008 #5 Skrevet 21. november 2008 Dette var en koselig tråd. Veldig kjekt og høre om de små. Her er det full rulle. Han skal helst hoppe fra ting og klatre. Han pleier og klatre opp på puffen og kaste seg ned i fatboyen. Han prater masse og det er utrolig koselig. Til pappaens store fortvilelse snakker han litt stavanger dialekt og han mener at ingen østlendinger vil skjønne hva han sier ) Mammaen syns selvfølgelig det er veldig stas når han sier ka e det for någe eller kor e tytten henne ) HAn er gla i og tegne og lese i bok. Han har en favoritt bamse som han kaller mjau. Vi har prøvd og kalle den et annet navn, men måtte fort gi opp. Så nå roper han mjau mjau til både katten og bamsen. Barnehagen er han veldig gla i. Vil nesten ikke dra derfra. Og så er det som Lykkebarn sier, han og mathilde er blitt veldig gode venner. Når jeg kommer i bhg så peker han på Mathilde og sier det er bilde ) klarer ikke si hele navnet. Veldig kjekt og se når de små knytter slike bånd. Det er morsomt at han gjerne vil gjøre alt selv. Kommer gjerne med tøflene på feil fot og hvis vi prøver og hjelpe han så blir han skikkelig sinna. Og han passer på at ting er som det skal være. Finner han ting på gulvet som ikke skal være der sier han æsj og går og kaster det i søppelet. Når grinden ned til trappen er åpen, så peker han på den og det kan føles som han prøver og si at denne skal være igjen, før han lukker grinden. Han har begynt og bli litt vanskeligere i mat veien. DEt eneste han fortsatt elsker er kattematen. Så hver gang vi går ut eller inn (maten står i vindfanget) så må vi dra han bort derfra og han hylgriner lenge etterpå. Vet rett og slett ikke hvordan vi skal få han til og slutte og spise kattematen. Ellers er han mer gla i frukt enn sjokolade, de genene har han ikke fra meg ) Jeg syns det er en utrolig spennende tid. Det er hele tiden noe nytt de lærer seg og til tider så føler jeg at jeg ikke helt klarer og følge med på tempoet hans lengre. Jeg føler at han fremdeles er den lille babyen, men han er jo en liten gutt som utvikler seg i raskt og hver dag gjør noe nytt. Det er utrolig kos og være mamma om dagen og jeg gleder meg nå masse til julen. Skal bli gøy med adventskalender og baking av pepperkaker og ikke minst julaften.
Två små trollungar Skrevet 21. november 2008 #6 Skrevet 21. november 2008 Hihi! Morsomt å lese om alle andre! Det høres ut som at det er flere små sjarmører med temperament og som har lyst å gjøre allt selv enn Amanda! Det er en utrolig spennende tid, og det føles som at Amanda skjønner og kan fortelle mer og mer for hver eneste dag som går. Amanda er også en liten skravlebøtte, hun benevner absolutt allt hun gjør/ser og krever at vi også skal gjøre det (ellers sier hun det bare høyre og høyre, det kan jo hende at vi ikke hørte henne de første 5 gangerne...). At hun har temperament merker vi hele tiden. Hun vil gjøre og bestemme så mye som mulig selv. For eksempel hva hun skal ha på seg ute (helst jakke, ikke dress og votter) så det blir fort noen kamper og skriketokter. Hun synes også at jeg skal bære henne opp trappa og til/fra bilen, mens jeg synes at hun kan gå. Som oftest vinner jeg, men det tar gjerne en halvtime å komme seg ut til bilen om morgenen. Hun elsker å hjelpe til med det vi gjør. Når jeg skjærer opp ting til middagen står hun med forkle på en stol ved siden av med et eget skjærebrett og en smørkniv (den duger foreløpig). Hun må dessuten prøvesmake allt hun (og jeg) skjærer. Allt er ikke like godt. Mat går som regel greit fortsatt, i hvert fall når hun er sulten. Men det tar laaaang tid. De fleste måltid tar sikkert 30-45 min. Amandas favortittleker er for tiden hennes dukker. Hun har dem med overallt. De skal drikke kaffe med henne, sove i sin egen vogn/trille, sitte på hennes fang og lese bok og sitte på potta. Det er kjempesøtt! Bleieskifte er ellers en kamp hver eneste gang. Amanda har ikke så veldig lyst å ha på seg bleie lenger, men etter at vi begynnte med å kalle den "trusebleie", med vekt på truse, var det plutselig mye bedre... Amanda peker ofte på magen sin og sier at hun har en bebis der :-) , både hun, jeg og pappa har tydligvis bebiser i magen. For tiden er jeg ganske trøtt og sliten, har begynnt å få litt bekkenplager og slikt, men bortsett fra det er jeg i god form til å være gravid. Jobber fortsatt like mye som før. Magen vokser og vokser men ser fortsatt bare tjukk ut hvis man ikke vet at det er noe annet enn godteri der inne. Og jeg merker at det er noe helt annet å være gravid når man har en liten snart 2-årig jente. Fokus er liksom mer på Amanda denne gangen enn på magen, og jeg savner det å kunne legge meg en time på sofan etter jeg kommer hjem fra jobb nå! Den 9 desember skal vi på UL, det blir veldig spennende! Kanskje vi får hvite om det blir en liten gutt eller jente...
måken og vesla Skrevet 25. november 2008 #7 Skrevet 25. november 2008 Så koselig å høre hvordan det går med dere :-) Vi har det også supert. Vesla trives godt i barnehagen og er ikke alltid like ivrig på å bli med hjem. Nå har de til og med fått noen små trehjulssykler som de bruker inne (skal visst ha dem ute etterhvert) og vesla er helt salig, hun er en skikkelig sykkelentusiast. Hun snakker mer og mer og hermer masse.Det er veldig moro, og som så mange andre skriver så må jo vi som voksne tenke oss litt om før vi snakker...Det mest populære er å lese bøker, å tegne og bygge med duplo, å kjøre tog er også ganske populært, men dukker har hun ikke fattet noen interesse for ennå. Mat er et litt komplisert kapittel for tida. Hun har jo aldri vært noen storspiser, men i vår begynte hun med vår middagsmat og det gikk strålende. Hun smakte på alt og spiste i vei. Nå er det værre, det hender også at hun rett og slett nekter å smake, eventuelt at hun tar to smakebiter og skyver det fra seg. Hun får brød i stedet, men det er litt masete. Favorittmaten er stekt egg, youghurt, clementin og kake. Hun blir aldeles rasende hvis hun spør om kake og vi sier at nei, i dag er det ikke noe kake å få. Vi gleder oss til jul. Det skal bli veldig moro å lære henne å bake pepperkaker og se reaksjonen på alle pynten og alle gavene.
Endelig ny spire i magen Skrevet 25. november 2008 #8 Skrevet 25. november 2008 Så morsomt å høre hvordan de andre barna har det. Her er det full fart fra morgen til kveld. Skravla går i ett. Ikke alltid like lett å skjønne hva hun mener for hun har visst arvet skravla etter sin mor….. og jeg snakker litt fort til tider. Nå om dagen er hun opptatt av at presidenten i USA heter Obama. Skal fortelle alle vi møterom han. Hun trives i barnehagen, men liker ikke å leke ute altfor lenge…. Syns også det kan bli kjedelig hvis hun må sitte lenge i ro. Hun har jo alltid hatt mark i rompa. Først nå de siste mnd har hun begynt å interessere seg for bøker. Tegne og male er gøy en kort periode, så kommer disse markene i rompe og hun må ut å gå/løpe. Hun liker å være med mamma i butikken og legge varer i sin egen vogn… Er jo så gøy at det forstår så masse. Vi går fortsatt på babysvømming, noe som hun fortsatt digger. Hopper fra kanten i full fart. Vi kommer til å fortsette på barnesvømming etter jul. Vi skal også prøve å starte med turn. Benedicte er fortsatt alt etende, jo sterkere jo bedre. Men det er ikke alltid hun spiser like mye. Vi har vel ikke opplevd at hun har ”grini” på nesa. Og det er vi glad for. Ellers har fått atpoisk eksem/barneeksem så hun får allergimedisin for det. Men håper det går over etter hvert. Hun er ikke så plaget selv. Klør hvis hun ikke har på seg klær, eller klær hvor hun kan komme til huden slik at hun klør. * Vi gleder oss også veldig masse til jul…. vi var på plantasjen på søndag, tror det var over 1000 nisser der. Benedicte var helt i hundre og løp og sa nisse,nisse nisse. Morsomt Ønsker dere alle en fortryllende adventstid, så håper jeg vi ser mange av dere snart igjen. klem
Gjest Skrevet 26. november 2008 #9 Skrevet 26. november 2008 HI hi.. så utrolig gøy å lese om de små! og artig å se at de egentlig er ganske like! Sta i allefall... LilleM er storfan av å leke med "bile" om dagen. - Postmann Pat bil, lastebil, Tatoj (traktor) og "koget" (toget) er favorittene.. Det blir mye brumm brumm og tut tut.. og en hel haug med kræsj kræsj - vræææl vrææl.. Men det kan vi leve med.. LilleM har virkelig fått fart på skravlingen etter at han fikk satt inn dren, og det virker som han kanskje ikke har hørt godt for nå er han var for høye, skarpe lyder og har endelig blitt tydeligere i det han sier. Tonefallet har vært der hele tiden. Han har også begynt å sette sammen ordene litt som: mamma komme, Sitte der, Manne båka, Mamma au, deg ha mate (Han omtaler seg selv som "deg"..), jinge mommo... Toaletttrening har blitt lettere med tiden, men han er fortsatt ørlitt sent ute med å si fra at han må på do.. Kommer gjerne løpende til meg og roper: "Mamma... bæsje" og holder seg på rompa.. Og like etter kan du se og høre at det braker i bleia.. så den beholder vi på enn så lenge! Men han både tisser og bæsjer i do på morgenen og kvelden før leggetid, og er vi heldig kanskje en gang eller to til på dagen.. Bleiene har vært tørre på nettene de siste 2 mnd faktisk.. I matveien har egentlig lilleM vært en engel. Så lenge han får det samme som oss (nåde den som lager noe annet til ham.. - da blir det hyyyl) og jo mer krydret eller sært det er, jo mere "Mmmmmmmmm" får vi når han spiser. Abret med at han skal ha alt vi spiser er at på lørdager så skal han også ha "Kokka og potetegull"! - og tilter om han ikke får "make sjlade" Min form er bedre og bedre for hver dag. Vi holder på å planlegge bryllup og det er både spennende og krevende på samme tid. Julen står snart for tur, og du kan tro det er gøy å holde på med juleforberedelser. Nissen er kjempespennende, men vet dere hva? Lysene på juletrærne er enda mer spennende.. Av alle ting så peker han nå på alle grantrær han ser og sier: "tenne lys" - bare fordi de hadde et juletre ferdig pyntet på IKEA, som han måtte gå rundt ca 150 ganger og glise til pynten og lysene... - Tror nok juletreet kommer opp tidlig i år.. så er han sysselsatt i desember!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå