Gå til innhold

Greit å vite om strekkmerker (fra "kvinneforum")

Anbefalte innlegg

Skrevet

Redd for å få strekkmerker under graviditeten?

Stålsett deg før du leser denne saken.

Av Silje Gomnæs

Publisert 5. nov. 2008

Graviditet er for mange synonymt med strekkmerker på magen, og mange føler kanskje at de ikke tør å vise magen sin etter at de har fått barn. Men kan strekkmerker egentlig forebygges og kureres? Vi har spurt tre hudleger.

- Kan ikke forebygges

- Strekkmerker kan ikke forebygges, fastslår hudlege, professor og overlege ved hudavdelingen på Rikshospitalet, Cato Mørk.

Han forklarer det hele ved å sammenlikne huden med en strikk. Når du har strukket den langt ut over lengre tid, vil fibrene aldri trekke seg sammen igjen.

- De elastiske fibrene i huden blir overstrukket, og dette kan ikke reverseres, sier han.

Mørk har heller ingen tro på at det vil hjelpe å smøre inn magen med fuktighetsprodukter under svangerskapet.

- Strekkmerkene oppstår i lærhuden, og kremer og andre produkter når aldri så langt ned, sier han.

Hudlege Jens Roar Bjerke er enig med Mørk.

- Dette er det ingenting du kan gjøre noe med, sier han.

Heller ikke han mener at du kan gjøre noe for å forebygge strekkmerker mens du er gravid, og at det er helt tilfeldig hvem som får merker og ikke.

- Det er bare snakk om flaks og uflaks, sier Bjerke.

Håp i hengende snøre

Men kanskje er det håp likevel? Skal vi tro hudlege og professor Thomas Ternowitz ved Stavanger Universitetssykehus, er det faktisk mulig å delvis bli kvitt strekkmerker.

- Strekkmerker er vanskelig å forhindre hvis du bærer på mye vekt og huden strekkes mye. Men fuktighetskrem vil gjøre huden mer ettergivende. Det vil likevel ikke hjelpe hundre prosent, det er grenser for hvor mye huden kan strekke seg, sier han.

Han forteller at det finnes behandlinger mot strekkmerker. Du kan få laserbehandling, som bygger opp strukturen i huden igjen. Han nevner behandlingene IPL- og fraksjonert CO2-laserbehandling som to alternativer som kan hjelpe deg å fjerne en del av strekkmerkene. Ved IPL-behandling stimuleres huden til å danne flere såkalte kollagenfibriller, som bygger opp huden igjen. Fraksjonert CO2-behandling innebærer at det lages små dype hull i huden og forårsaker kraftig dannelse av kollagen i huden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja ja, da vet vi at vi kan smøre, masere og følge alle gode råd vi har lest... uten videre hell.

Men jeg er i mitt fjerde svangerskap... denne gangen her har ikke magen begynt å vokse helt enda... men jeg har ikke strekkmerker fra før, og jeg har smurt....massert og smørt enda mer. Velger å tro det ikke var helt forgjeves.. om ikke for velværen man føler ved å holde seg ved like..

Uansett så gjør det jo ikke så mye om man ser at man har barn og levd livet. Jeg er en 32 år gammel 3 barnsmor og ønsker å se ut som det også ja.... (livsløgnen eller bare førnøyd med livet jeg har levd..)

Skrevet

Hehe, en liten kostnad for en stor premie:)

Skrevet

jeg har mange strekkmerker etter sist svangerskap..og jeg er stolt av dem alle sammen!

de er smykker som beviser at jeg er mamma og jeg bryr meg ikke om at noen ser dem..

helt enig med deg kr.28 +ei tulle i magen, det er en liten kostnad for en så stor premie!!

Skrevet

Ja, helt enig,. Jeg er straks 25 og venter nr 3. Har hatt mage med babystriper siden jeg var 21.. og viser meg i bikini kanskje oftere enn før... Bryr meg ikke i det heeele tatt.. Om noen synes det er stygt å se på får de se på noen andre. Nok av flotte kropper på stranda å hvile øynene på:)

Skrevet

For min del er det en trøst at jeg ikke kunne gjort noe for å unngå strekkmerkene mine. Spesielt ettersom jeg ikke er av typen som flittig smører meg inn med allslags kremer og oljer.

Og... til de som føler seg fristet/presset til å investere i dyre (for noen er sikkert veldig dyre), så håper jeg innlegget kan være med på å spare noen kroner.

Skrevet

Ja,d et er jo en trøst.. sant det.. Jeg gikk hele første graviditeten uten ett strekkmerke.. smurte og smurte.. så, to dager før jeg fødte sa det PANG.. og vips så hadde jeg tigermage! Da kom de nedover.. med nr 2 gikk de på tvers.. kanskje det blir skrå tigerstriper denne gangen:P

Skrevet

Tror det er helt bingo bingo..Vi er alle forsjellige med forsjellige hud typer,noen strammere i fisken en andre..;o) Er vel bare sånn som hører med..Mamma har født tre barn uten å få strekk merker på magen,å det uten å smøre med noe som helst..håper jeg har arvet den egenskapen..Å visst ikke...bry seg den som vil..Er enig i at det er ett lite offer for en stor gave ;o)

Skrevet

jeg er normal slank å fikk kun strekkmerker der jeg ikke smurte meg.. der jeg var nøye med å smøre fks magen fikk jeg ingen men på puppene *sukk* skulle smurt der åååå!

Skrevet

Smurte meg ikke og fikk ikke strekkmerker på magen, men puppene er bra stripete ja.. Driter en lang marsj i om folk har strekkmerker eller ikke. Jeg tenker bare med meg selv hva JEG legger merke til på de jeg f.eks ser på stranden. Det skal være en bra herjet kropp for at jeg skal gidde å ense den en ekstra tanke - det er jo hummer og kanari over hele linja :)

Skrevet

Den skjønte jeg ikke...

Deprimerende, men du legger ikke merke til andres strekkmerker...

Vel, da er det vel ikke noe å tenke på for din del.

Jeg kan ikke si at jeg er happy for strekkmerkene - klart at jeg ikke ville vært dem foruten dersom det ville si at jeg måtte unngå å få barn, sånn sett er jeg enig med andre at det er liten pris å betale for så store gaver...

Jeg har bare observert at folk her inne spør og gir råde for hvordan man skal unngå strekkmerker, mens spesialister sier at det er svært lite vi kan gjøre.

- og det er jo fint, på en rar måte, at når jeg først har fått disse merkene for livet, så er det ikke noe jeg kunne ha gjort for å unngå dem.

...ja, de blekes med årene, men borte blir de ikke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...