Gå til innhold

Svinger blodtrykket deres mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har egentlig et blodtrykk pp 110/60-110/65. Men de siste mnd så er blodtrykket mitt ustabilt. Stiger i perioder på 2 uker (opptil 130/85) og gikk så ned igjen. Nå er det på vei opp igjen. På en uke så er det gått fra 110/60 til 120/70 og i dag 115/80.

I følge legen min så er dette helt normalt og fint. I følge en gynekolog jeg var hos så synes han ikke det er så bra at undertrykket øker så mye på kort tid. Hvordan er det hos der?

I mitt forrige svangerskap var blodtrykket mye mer stabilt.

Skal sies at jeg også har proteiner i urinen og hodepine som ikke går bort. Jeg følges opp ekstra poliklinisk på sykehuset. Men synes det er rart at fastlegen sier at dette er så normalt og alt er bare bra....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt har ligget veldig stabilt på 120/60 og 110/60 sånn ca gjennom hele svangerskapet.

Det har gått litt opp til 120/70 noen ganger, men aldri høyere enn det.

Jeg er 37uker på vei nå.

Skrevet

eg har hatt et litt lavt blodtrykk under heile svangerskapet, har låge på 100/60, no i det siste har eg komt opp rundt 130/70, men fått beskjed om det er et normalt og fint blodtrykk.

Men sida eg har hatt lavt blodtrykk gjennom heile svangerskapet syns eg det er rart at det plutselig ska stige sånn.

Er og veldig plaga med hodepine, mest framme i panna og med augene. Har spor etter protein i urinen, men fekk beskjed om at det var visst normalt i slutten av et svangerskap. ikkje veit eg! men man kan vel stole på det jordmora seie tenke eg :)

Skrevet

Blodtrykksvingningene dine høres litt ut som hos meg. Jeg begynte med et undertrykk på 70. Har vært oppe i 85, og ble da sykemeldt 100% for å ta det med ro. Er nå nede i 80. Jeg har hatt svangerskapsforgiftning tidligere, og følges litt ekstra. Har også de siste gangene hatt protein i urinen på +1.

I seg selv tror jeg ikke svigningene i blodtrykket ditt er så uvanlig/farlig. Og det er også vanlig å ha protein i urinen. Men det er kombinasjonen av dette+ødemer+hodepine som kan være tegn på svangerskapsforgiftning. Kanskje ikke fastlegen din så alle disse tingene i sammenheng?

Har hørt at det er først når undertrykket stiger til over 90 at det begynner å bli bekymringsfullt. Kanskje greit om du får tatt en ny blodtrykksmåling i løpet av en uke eller to for å sjekke om det fortsatt stiger. Stiger det over 90 (og du har de andre symptomene i tillegg), vil de nok sannsynligvis ta en blodprøve som vil gi deg et eksakt svar på om du har svangerskapsforgiftning. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...