Gå til innhold

Sove fra 0000-1200

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så det var ei som kritiserte kristine fra unge mødre om at hennes datter sov fra 0000 til 1200.

Hva er egentlig galt med det da?

Min datter er 3mnd og sover fra 2100 til 0800, det er jo bare en time mindre enn kristines datter. Er dette galt? Burde jeg vekke henne noe iløpet av natten? Hun har vært sånn siden hun var ca 6 uker. Min helsesøster har aldri reagert noe på dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke helsesøsteren kritiserte lengden på nattesøvnen, men heller at ungen ble lagt så sent. Flott at ungen til Kristine sover 12 timer i strekk på natta, min lille på 2,5mnd sover rundt 10 timer, men vi legger han tidlig og står opp tidlig. Skal jo begynne å jobbe igjen etter permisjonen, og gidder ikke lage ett helt nytt søvnmønster til det :)

Skrevet

For all del: IKKE vekk datteren din om hun sover gjennom natta! :) Hun har tydeligvis utviklet et veldig godt søvnmønster allerede. Nyt det! :)

(Jeg så ikke Unge mødre, så akkurat den skal jeg ikke kommentere.)

Skrevet

Var nok heller det at 00.00 er ganske sent, og 12,00 er langt på dagen.. Man får jo en helt annen dagrytme.

Skrevet

er vel de at ungen har sengetid kl 12, det er jo litt seint. sønnen min er 4 mnd å han sover fra 21.00 til 08.00 da vil han ha mat, å etter det sover han noen timer til

Skrevet

Jeg er lei diskrimineringen av b-mennesker! Ungen har vel helt de samme rutinene da enn om den hadde sovet fra 20-8. Skjønner ikke ta noen skal blande seg opp i det. Eneste kjipe er vel hvis man får en time på helsestasjonen kl 8.

Skrevet

Det er vel bare fordi at man i det virkelige liv etter permisjonen ikke kan ha den rutinen, da samfunnet er litt laget slik at man skal være på jobb kl 8. Altså er det kanskje ikke så lurt å legge opp søvnen sånn.

Skrevet

Når man "Innprenter" et slik sovemønster fra fødsel av vil jeg tro det kan føre til betydelige problemer senere for henne selv OG ikke minst for lillejenta...Hallo, hvis man skal fungere i et samfunn med skole/jobb, barnehage osv så MÅ man nødvendigvis stå opp litt før 12..B-menneske er en ting, men når man får barn så bør man kanskje prøve å hjelpe barnet til å "komme inn" i en mer reell hverdagsrytme, samfunnet er foreløbig ikke tilrettelagt for B-mennesker, så å "Lage" B-menneske av barnet sitt er å lage en vanskeligere oppvekst for det....Men om man vil overføre sin døgnrytme til barnet med de ulemper det fører til så synd for barnet, men for all del, her inne skal man jo ikke endre en spøtt på livet sitt fordi om man blir mor, for da "Ofrer man alt", mister seg selv og blir en inngrodd gammel kjerring over natta...

Så jeg forventer nå å få kjeft for å kritisere soveperioden hun har lagt opp til...

Skrevet

Det er vel svært uvanlig at en unge på 12 mnd kan klokka. Kan jo være greit for b-mennesker å endelig ha en hverdag tilpasset seg selv før de igjen må tilpasse seg a-menneskesamfunnet.

Skrevet

Det var jeg som nevnte det igår. Har ikke unger selv, så bare reagerte med en gang. For det første jeg tenker på er jo at den lille legger seg i någenlunde i fin tid, og våkner tidlig.. derfor synes jeg det hørtes så rart ut med 00-12. Men for all del, funker det. Så gjør det da :P

Skrevet

Hvis hun har lagt opp til et slikt sovemønster så er nok det dumt ja. Men man trenger ikke å ha lagt opp til et slikt sovemønster... her slet lillegutt med magen og låsninger og det var umulig å få han til å sovne før klokken var 23.00... og da sov han gjerne til klokken var 11 neste dag(med nattamming). Da han ble bedre fikk han automatisk vanlige soverutiner , og sovner nå av seg selv i sengen klokken 18.00 og sover til 08.30. Så ting kan helt greit snu seg - uten at man må slite for det. Hvis hun derimot har lagt opp til det selv og fortsetter med det... så får vi være glad for at det ikke er vi som har et barn som er oppe til klokken 0000:)

Skrevet

Så flesteparten her mener at det er helt feil å legge opp søvnmønsteret på denne måten? Som om søvnmønstret ikke kan endres i det hele tatt. Hva skjer hvis man drar på ferie til Australia da?

Jeg funker faktisk bedre på dagen av å sove fra 2-10 enn å sove fra 23-7 uten at jeg kan gi noen klar grunn til det. En peridode sov jenta mi 00-12 og det funket faktisk veldig bra for meg. Helsesøster la seg selvsagt oppi det, men hva er egentlig problemet? Ungen er jo a-menneske nå som hun må i barnehage og jeg på skole. Skulle faktisk ønske jeg bodde i b-samfunnet i Danmark slik at jeg fikk opplevd at ting var tilpassa meg slik at jeg kunne yte best.

Skrevet

Hi her

Ok jeg ble bare bekymret for at min datter sov for lenge. Hun sover ganske mye på dagen også. Men spiser godt og er aktiv som bare det. Så var mest bare det jeg lurte på. Tenkte ikke på at det kunne være selve tidspungtet som ble kritisert *dumme meg* hehe

Skrevet

Skjønte at det var lengden du spurte etter, HI. Bra det ikke er alle som reagerer på tidspunketet!:P

Skrevet

Det er jo det jeg sier, samfunnet er foreløbig IKKE lagt opp for å passe B-mennesker så hvorfor gjøre seg selv og ungen den bjørnetjenesten å legge opp døgnet slik??

Visst kan man "flytte klokka" om man reiser annet sted, men det er fordi døgnet i seg selv med sol/måne osv virker inn på kroppens biologiske klokke så man innstiller seg etter døgnet slik det er der man kommer, man endrer IKKE døgnrytmen sin...... Man bare endrer kroppen til å fortsett den rytmen man har hjemme til å passe inn med samme tid på døgnet dit man kommer....om du skjønner hva jeg mener. Så hvis man fra fødsel av "tvinges" inn i en B-døgnrytme så tror jeg det er stor sjanse for at man blir B-menneske for resten av livet.... Og igjen, så lenge samfunnet ikke er lagt opp til det så er det vel best å PRØVE å gi barnet en "normal" dag,-eller??? Kan jo hende barnet likevel ender opp med å bli B-menneske, men tror barndommen blir enklere om man venner seg på å stå tidlig opp og i seng i rett tid...Og hva med alenetid når barnet er oppe sammen med en hele natta??Jeg har luksustiden fra 20:00 tiljeg legger meg jeg...Kun meg selv og tenke på..Da rekker jeg mye...

Skrevet

Babyen kommer sikkert til å forandre søvmønsteret etterhvert:) Hun er jo bitteliten enda...

Skrevet

Men ikke sikkert....Moren virker ikke å ivre etter å komme seg i utdanning eller jobb med det føsrte... Hun skal vel iallefall må med seg to år med kontantstøtte tenker jeg,- og å endre søvnmønsteret til en 3åring trenger ikke være gjort over natta...

Egentlig er jeg villig til å vedde på at nevnte mamma er gravid igjen nå...ganske snart ialleafall...Og er en potensiell alenemor uten jobb og utdanning...KAnskje skjerper hun seg, men ikke før hun nærmer seg 30... Har det bare på "følelsen"....Blir spennende å følge med på...:o)

Er ikke "synsk" så kan godt hende jeg tar fei altså, men det er likosm en "følelse" som kommer når jeg seg henn..3 barn får hun før "Noe skjer"..Nr to kommer nå snart med samme pappa, også en attpåklatt om 5-6 år (da har hun"prøvd" å studere/ jobbe") med annen far.... Etter det så "vet jeg ikke":..Pussig dette, må le av meg selv gitt :o)

Skrevet

Men nå endrer jo også sol/måne-aktiviteten seg i løpet av året, så det har jo ikke så mye å si. Her i Finnmark er det jo mørketid om vinteren og om sommeren er det midnattssol.

Du prioriterer kanskje aleinetid fra kl 20:00, mens andre har sin luksustid i senga kl 10!

Skrevet

leanna var veldig liten når hun sov så lenge..hun sov jo noen ganger før 12 og,men fra 12 sov hun lengst. men siden jeg ammet var hun veldig mange ganger oppe om natten for å få pupp og derfor sov hun lengere utpådagen..

men det har snudd seg nå.sånn går automatisk..jo eldre de blir hvor tidligere vil de opp,,nå legger hun seg mye tidligere og er oppe mellom halv 8 halv 9..

å nei hehe jeg skal nok ikke ha et barn til bare for og slippe unna og jobbe, jeg gleder meg til og kunne forsette å jobbe innen skole utdannelsen min og la leanna få kommet i barnhage, og etterhvert når ting ligger til rette vil jeg kanskje prøve og få nr to viss jeg og aaron er klar for det;) så de synske evenene dine tror jeg bommet litt, men ja kanskje leanna blir 5 6 år før nr to kommer;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...