Gå til innhold

Min fødselshistorie (litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

det hele begynte med vannavgang kl 8 på morningen. er førstegangsfødende, så ringte mannen med en gang, for jeg ville ikke være alene siden jeg ikke visste så mye om hva som skulle skje..

ringte føden og fortalte av fostervannet var gått og at det var blankt. jordmor sa jeg måtte se etter misfarging og kjenne at det var liv i magen.. kl 10 hadde jeg fortsatt ikke kjent bevegelser fra den lille, så vi bestemte oss for å dra inn å sjekke, tok en sparketest og alt var bra. kjente at jeg hadde litt småvondt i ryggen mens jeg lå der, og jordmor sa at hun registrerte noen sammentrekninger/rier. jeg sa jeg ikke kjente noe særlig til dem, og at jeg ville reise hjem igjen for å vente på skikkelige rier..

da vi satte oss i bilen kjente jeg at de tok seg litt opp, og vi begynte å ta tiden. de kom med ca 6 min mellomrom. da vi kom hjem ble de bare vondere og vondere, men de var uregelmessige.. noen ganger 5 min mellom og andre 2 min. jeg visste det kunne ta lang tid siden jeg var førstegangs, men ble veldig usikker når de var så uregelmessige. ringte føden kl 13 og forklarte at de av og til kom med 2 min mellomrom, fikk beskjed om å vente litt til.. kl 14 var de fortsatt uregelmessige, menkom som oftest med 2-3 min mellomrom, og da turde vi ikke vente lenger.

ankom føden ca kl. 14.30 og kom inn på et forberedelsesrom (eller hva det nå heter). riene kom kjapt og jordmor mente jeg ikke trengte klyster siden jeg hadde hatt en del løs mage og diare. jeg orket ikke tanken på å bruke den lille pausen jeg hadde mellom riene på akkurat det, så vi droppet det. hun sjekket åpning, hadde bare 1-2 cm, ble litt skuffet ja. lå en stund på sengen der, og pustet meg gjennom riene, mannen tok tiden, slik at jeg visste når rien nådde toppen. det var utrolig hjelpsomt og deilig. etter en stund satte jeg meg i badekar, noe som var helt greit, men virket ikke særlig smertelindrende på meg. til slutt syntes jeg at jeg ikke hadde noe pause mellom riene lenger, og gikk opp av badekaret etter ca 40 min. min mann hentet jordmor, og spurte om hun kunne sjekke åpningen. jeg hadde da 7 cm åpning!! gikk inn på fødestuen i den lille pausen jeg hadde, og la meg på sengen. jeg hadde ikke bestemt meg for om jeg ville ha smertelindring på forhånd, men kjente at det fristet med et eller annet. men jeg måtte konsentrere meg sånn om riene at jeg ikke klarte å tenke på at noen skulle sette nåler i meg på noen som helst måte..

lå å pustet og pustet, og holdt mannen i hånden.. kjente etter en stund, en veldig trang til å presse, men jordmor sa jeg bare måtte puste meg gjennom det.. lettere sagt en gjort, men jeg pustet nå som bare det. tror jeg pustet meg gjennom 6-7 pressrier, før mannen tok affære og bad dem om å sjekke åpningen, og om jeg kunne presse snart. jordmor sjekket og nå var det jammen 10 cm!! jeg ville i utgangspunktet føde på alle fire, men akkurat der å da kunne jeg ikke brydd meg mindre om noe som helst, så jeg gjorde bare som jeg fikk beskjed om. lå litt på siden og presset, men ble bedt om å snu meg på ryggen. det var såvidt jeg kjente pressriene midt oppi det hele, men fikk veiledning på når jeg skulle presse. vet ikke hvor mange pressrier jeg hadde.. kanskje 7-8, før jordmor måtte klippe litt. etter klippet, var det ca 3 pressrier så var han ute. ufattelig deilig følelse når hodet var ute, og jeg kjente at ett lite press til så var kroppen ute. hørte et lite skrik, de tørket han litt og så fikk jeg ham på brystet. helt stille var han og veldig våken. bare lå å så på meg og mannen. han fikk ligge der hele tiden mens jeg ble sydd!

Jeg har ikke noe å sammenligne med, men jeg synes det var en fin fødsel. kjapp og smertefull. han var ute kl 17.30, så tok bare ca 3 timer fra 1-2 cm til han var ute. vi fikk ikke familierom og hadde ikke en like god opplevelse på barselavdelingen det kommende døgnet, så valgte å reise hjem dagen etter slik at jeg slapp å være alene. vi har hatt oppfølging fra jordmor hjemme, og det har vært helt fantastisk! nå fikk vi en veldig rolig gutt, så er ikke sikkert det hadde gått like bra om han hadde skreket mye.. sliter med vonde brystvorter, men går bedre for hver dag. vi koser oss masse hjemme alle tre!!

masse lykke til til alle dere som venter!!!!!!!!!!!

og takk for meg her inne på 3.tri

God klem til alle dere fantastiske damer her inne!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, gratulerer så mye :-) Merker at jeg verker helt etter å få ut vesla når jeg leser sånne innlegg!

Kos deg masse :-)

Skrevet

Gratulere med gutten, og takk for at du delte fødselshistorien din med oss!

Ønsker dere en fin barseltid fremover! :)

Skrevet

Oioi. Hørtes ut som en god opplevelse tross alt. Du har vært kjempeflink!

Håper min fødsel går like "greit"!

lykke til videre med den lille skatten du har fått!

Skrevet

Gratulerer så masse med den lille gutten:-)

Skrevet

Gratulerer så mye med gutten & velkommen til verden lille Prins Lukas :o) Ønsker dere alle 3 masse lykke til videre!

Skrevet

Gratulerer så mye med den lille.

Kjøp ammeskjold, det er så fint å ha når brystvortene er såre og vonde.

Skrevet

tusen takk alle sammen!

ja har lurt litt på ammeskjold, men er det ikke vanskelig å venne av igjen med det?

Skrevet

jeg brukte ammeskjold og synes ikke det var noe vanskelig p venne av med :)

Skrevet

Jeg brukte ammeskjold i starten sist gang men av andre grunner enn deg. Lillemann fikk ikke ordentlig tak i brystvorten. Det var absolutt null problem å venne han til vanlig pupp igjen når jeg fikk dreisen på det men kanskje andre har andre erfaringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...