har ikke nick jeg:) Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 Noen som vet hvor lenge en må ha vert ansatt for å få lønn ved bruk av egenmelding sykt barn? Noen plasser står det 2 mnd (egenmelding på seg selv), men hvis jeg googler litt så står det på noen egenmeldingsskjema at det er etter 14 dager hvis det gjelder sykt barn.
~sjiraff~ Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 Jeg trodde det var fire uker, samme som sykemeldingsreglene. Men skal sjekke opp )
~sjiraff~ Skrevet 19. november 2008 #3 Skrevet 19. november 2008 Fra folketrygdloven: "§ 9-8. Omsorgspenger fra arbeidsgiveren Arbeidsgiveren yter omsorgspenger etter § 9-5 første ledd dersom arbeidsforholdet har vart i minst fire uker (opptjeningstid). For øvrig gjelder bestemmelsene i §§ 8-18 og 8-22 tilsvarende. Omsorgspenger fra arbeidsgiveren beregnes etter de samme bestemmelsene som sykepenger, og utgjør 100 prosent av sykepengegrunnlaget, se §§ 8-10 og 8-28. Når en arbeidsgiver har betalt omsorgspenger til en arbeidstaker i mer enn 10 stønadsdager i et kalenderår, kan arbeidsgiveren kreve å få refusjon fra trygden for det antall stønadsdager som overstiger 10. Omsorgspenger til en arbeidstaker som bare har omsorg for et kronisk sykt eller funksjonshemmet barn over 12 år, refunderes fullt ut. Endret ved lover 19 des 1997 nr. 99 (i kraft 1 jan 1998), 22 des 1999 nr. 108 (i kraft 1 jan 2000 og gjøres gjeldende for nye tilfeller), 19 des 2003 nr. 135 (i kraft 1 jan 2004, se dens III). § 9-9. Omsorgspenger fra trygden Trygden yter omsorgspenger dersom arbeidstakeren har vært i arbeid eller i en likestilt situasjon (§ 9-2 jf § 8-2) i til sammen minst fire uker umiddelbart før fraværet, men ikke har rett til omsorgspenger fra en arbeidsgiver. Omsorgspenger beregnes etter de samme bestemmelsene som sykepenger fra trygden, se kapittel 8. "
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå