Gå til innhold

Få julestemning-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har helt plutselig kommet i julemodus hahaha

Så derfor vil jeg så gjerne dele litt julestemning med dere:

Her må det handles inn klementiner kjenner jeg ;o)

Og så lurer jeg på.... Hva er det du kommer i julestemning av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får alltid gåsehud og tårer i øynene når jeg hører O helga natt...

Forøvrig får jeg julestemning av masse klementiner, røkelse, pepperkaker, julesylte m/ sennep ( fra Gilde selvfølgelig, ingen andre som duger ) og julegavehandling med påfølgende cafèbesøk hvor det fortæres kakao og berlinerboller:o)))))

Skrevet

"O`Heliga natt" med Jussi Bjørling.

"Julekveld i skogen" av Astow Ericson og Otto Nilsen.

Sølvtøy og messingpuss ved spisebordet med Trollfar og en god rødvin.

Se på julekalender barne-tv sammen med ungene.

Julemarked i gågata med salg av alskens ting mellom himmel og jord.

Lyset fra advendtsstjerna når jeg står opp om morgenen.

Forventningsfulle småfjes når vi snakker om jul.

...og andre ting som jeg ikke kommer på i farta, men bare dukker opp i førjulsmaset og gir glimt av lykke eller forventninger :o)

Skrevet

Pynte treet og høre på slipp mine fløyter fri:P

Se på grevinnen og hovmesteren mens vi smaker på julebaksten og drikker gløgg.

Ellers så får jeg julestemnning av å bake silkekaker for det er det første slaget jeg baker. Ellers må jeg innrømme at jeg ha syntes juleforbeedelsene har vært stress og kav uten sidestykke. Ha stort sett jobbet vannvittig mye desember.

Men i år skal ejg virkelig prøve.

Håper ungene har hatt gode adventstider før og, men håper o gtror den blir bedre i år.

Ofte er det stress og mas til julaften kommer og da er alt kos men da er det kos og da:P

Skrevet

Jeg bare MÅ bake pepperkaker sammen med ungene. Halve moroa er å pynte dem etterpå med melis og non-stop. Det blir nok ikke ordentlig jul for ungene heller hvis vi hopper over dette.

I fjor ble det ferdig pepperkakedeig fra REMA, men det gikk bra det også!

En annen ting jeg bare må ha til jul er grov sennep på glass. Jeg bruker det på sylte, kald ribbe, skinke osv. osv osv.

Gjest amandine
Skrevet

Blir helt salig av å lese her! I år skal jeg virkelig ta det med ro! I fjor forsvant julen i oppkast, vi hadde hele min familie her( vi bor på annen kant av landet) og 8 av dem fikk omgangsyke... Fra nevø på 12 mnd til oldemor på 88.... MEN stort MEN! Før gubben gikk ned for telling( og vi snakker bokstavelig talt om minutter her!) natt til 1.dag lagde vi Knøttet! Og han er jo bare helt vidunderlig! Og nå må jeg løpe vi skal på 6ukerskontroll...

Ellers må jeg nevne tantes svenske juleskinke og kongerøkelse.....

Skrevet

Bake pepperkaker sammen med to vennefamilier er obilgatorisk hos oss. Ikke selve bakingen, men melis og non-stop. Lage pepperkakehus må jeg også. Tenne adventslys. Ribbemiddag for mannens studievenner midt i desember slik at ribbelukta kommer i hus før selve jula. Kjøpe juletre med spente smågutter. Lage julekort. Pakke inn presanger. Spise masse klementiner og bake småkaker. Ikke for at småkakene spises, men fordi de lager god lukt :-D

I fjor ble minstesnupp født og vi planla flytting, juleforberedelser kom derfor litt i bakgrunnen. I år skal jeg ta igjen!

Skrevet

Bake silkekaker kjenner jeg på meg at jeg må forsøke i år.

Det tror jeg blir en vinner blant ungene.

Fant en glutenfri variant. Så da blir det det i tillegg til krumkaker, pepperkaker, serinakaker og marsipan.

Yummi. Måtte hive litt kongerøkelse på ovnen her i stad.

Gleder meg litt jeg ....

Blir spennende med denne julen her.

Første gang liksom

Som regel er julaften bare mas og kjas. Skuldrene støtter øra så de ikke skal dette av og ryggen er tapet i sammen av noe rest-tape etter pakkene. hehe.

Så da får vi se da, om mor klarer å stresse ned litt i år....

Men når det bare er jeg som bestemmer, så kan jeg kanskje begynne litt før.... kanskje.... ;p

Gjest amandine
Skrevet

Du Lykkelig, hva er silkekaker? Hilsen hun som tror hun har så god tid... Ser forresten du skulle ha glutenfritt? Betyr det at noen hos deg har cøliaki? Mammas bestevenninne har og vi fant noen kakeoppskrifter sist hun var her i en gammel svensk kokebok jeg har.(Prinsessenes kokebok fra Husmorskolen i Stockholm). Si fra hvis jeg skal lete frem.

Skrevet

Min far og bror har cøliaki.

Og siden de er de største kakespiserne så gidder jeg ikke bake annet enn glutenfritt til jul, hehe.

Silkekaker er sånne sjakkrutete kaker.

Du finner dem på de fleste oppskrift-steder egentlig.

Morsomme å spise da det er 2 smaker liksom ;o)

Om du trenger den glutenfrie oppskriften så bare si i fra.

Med gluten finner du nok på www.detsoteliv.no foreksempel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...