Gå til innhold

Svangerskapskontroller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte er det normalt å gå til kontroll de siste mnd? Jeg er 32 uker på vei, var på kontroll den 17 og skal ikke på kontroll igjen før 18 desember. De jeg kjenner som har termin rundt januar også skal oftere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hver 4 uke i tredje trimester, en måned før termin starter de med hver andre uke her hos oss.

Skrevet

1 gang rundt uke 12.

Deretter er det ikke mer enn 1 gang i mnd,leste en plass at det ikke skulle være mer enn 8 kontroller pr svangerskap med mindre det var noe spesielt.

Nå er jeg gått over mens termin,har ul termin 4 des. Var på kontroll 14 Nov,og skal ikke igjen før 25 Nov.

Skrevet

Her er vi 1 gang i mnd frem til uke 32, etter det er det kontroll i uke 34, 36, 37, 38, 39 og 40 slik jeg har forstått det. Spurte jordmoren min om dette med kontroller, å hun sa det var stor forskjell fra sted til sted. Men de syntes det var alt for lite med bare 8 kontroller, derfor kjører de det systemet. Jeg synes det er helt topp jeg=)

Skrevet

Å herre, det var mye!

Her var det forøvrig uke 12, (ul i uke 18), uke 24, 28, 32, 36, 38 og 40.

Og dette er mer enn nok når det ikke er noe å følge opp, hadde blitt travelt å måtte inn oftere. For ikke å snakke om unødvendig..

Skrevet

her er det samme, 8 til sammen, med ordinær ul.

Men jordmora mi er veldig grei med å si at om det er noe jeg er bekymret for, så er det bare å ringe henne for en ekstra undersøkelse!

Så jeg føler meg egentlig godt nok tatt vare på.. sånn sett :-)

Skrevet

Det har vært 3-4 uker mellom kontrollene mine fra uke 8 til nå. Er nå i uke 32 og starter med kontroll hver 14.dag.

Skrevet

Jeg har vært på kontroll hver 4.-5. uke frem til uke 34; nå er det hver 14.dag (i alle fall frem til 10/12; ca uke 38) - går annen hver gang hos fastlege og helsestasjon. Her har det ikke vært noe spesielt å følge opp, så føler meg veldig godt ivaretatt.

Skrevet

Jeg er i uke 37 nå, og jeg skal ikke til flere kontroller hos lege, men til jordmor skal jeg hver uke frem til termin!

Dette fordi jeg har en fantastisk jordmor som passer utrolig godt på meg!

Symfysemålet mitt har stagnert littebitt, og hun ville gjerne ha meg inn en gang i uken pga det.

(Jeg bor rett ved siden av helsestasjonen, så det er ikke noe stress for meg!)

Før det, har jeg vært hos lege 1 gang i måneden (for å teste stoffskifte bla.annet da jeg har hypothyreose) og 1 gang i måneden hos jordmor.

Jeg har altså vært til kontroll ca hver 14 dag siden uke 25 ca.

Det er mulig kontrollene er unødvendig, men jeg synes det er utrolig betryggende å ha de.

Jeg kan spørre om alt jeg lurer på, og er det noe jeg er bekymret over, vet jeg at det ikke er lenge til neste kontroll. :)

Jeg er kjempe glad jeg bor et sted hvor de har kapasitet nok til å ha såpass hyppig oppølging! :)

Skrevet

1 gang i mnd frem til uke 32.

hver 14 dag frem til uke 36

1 gang i uken siste mnd.....slik er det hos oss hverfall:)

Skrevet

Signerer hun over. Men deler på å gå til lege vs jordmor annenhver gang. Men det blir jo alikevel kontroll hver 14.dag etter uke 32 (er i 34 nå..) Før det var d en gang i mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...