Prinsemammaen Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 Er ikke det en uting???? Sambo er fra nord, og hele familien hans skriver på dialekt. Når de gjør det konstant, må vel det gå utover bokmålen? Er vel ikke særlig bra når det kommer til skolegang? Sambo suger i å skrive på bokmål, og det ser virkelig ut som om han har dysleksi noen ganger. Mange ganger ringer han meg fra jobben og spør hvordan visse ord skrives. Om vi hadde bodd et sted med dialekt, hadde jeg faktisk ikke latt barna mine skrive på dialekt. Mulig jeg ikke forstår denne greia, siden jeg selv er fra Østlandet da... Synspunkter??
Gjest Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 Jeg forstår ikke hva østlandet har med saken å gjøre? Er fra Bærum, og jeg skriver ikke dialekten jeg snakker. Ellers synes jeg det er helt merkelig at folk skriver på dialekten sin, vi har tre skriftspråk her i landetm skulle tro man fant et som passet?
Gulosten™ Skrevet 19. november 2008 #3 Skrevet 19. november 2008 Helt enig med deg. Er en forferdelig uting å skrive på dialekt, og det er kjempevanskelig å lese.
Vipsenmamma Skrevet 19. november 2008 #4 Skrevet 19. november 2008 Helt enig med deg. Å skrive på dialekt er forferdelig å måtte lese, helt umulig å skjønne. Her inne gidder jeg ikke svare på slike innlegg en gang.
Gjest Skrevet 19. november 2008 #5 Skrevet 19. november 2008 Jeg skriver på dialekt når jeg skriver sms, mail, på facebook ol til venner, men alt annet går jo på bokmål. Sliter litt til tider jeg også, men det er mest fordi jeg aldri har klart å lære meg dobbel og enkel konsonant. Men ser jo at mangen av vennene mine skriver en grumsete blanding av dialekt og bokmål, det er plagsomt. Var dårlig med synspunkter her gitt:)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 19. november 2008 #6 Skrevet 19. november 2008 Jeg skriver på dialekt på msn til "lokale" venner, men generelt så syns jeg også det er en uting, ja. Dette begynte jeg ikke med før jeg var omtrent ferdig med vgs da, så bokmålen satt ganske bra før det. Men om man gjør det i alle mulige skriftlige "situasjoner" så syns jeg absolutt det er en uting. Får fnatt når ekstrahjelpene på jobb skriver beskjeder til meg på dialekt feks (får så vanskelig for å ta dem skikkelig alvorlig da)...
litoja&Nemi♥ 13.05.06♥ Skrevet 19. november 2008 #7 Skrevet 19. november 2008 Når jeg skriver meldinger eller på Msn, så skriver jeg på dialekt, iallefall når det gjelder andre som kommer fra omtrent samme sted som meg. Når jeg skriver skolearbeid, inne på diverse forum, og med noen som kommer fra andre steder enn meg, så skriver jeg bokmål. Jeg tviler på at dette påvirker rettskrivingen min. Jeg har iallefall ikke merket noe så langt.
Sjokoladekaka Skrevet 19. november 2008 #8 Skrevet 19. november 2008 Ja, eg er einig. Skulle eg ha skrive dialekt, så hadde det blitt ei salig blanding av nynorsk og bokmål. Ein får halde seg til det eine eller det andre. Sjølv velger eg å skrive nynorsk, då det var mitt hovudmål i skulen, og eigentleg nærast mi dialekt. Men der er ord eg lurer på, likevel. lett for at det blandar seg inn bokmål, om eg ikkje held tunga rett i munnen;) Og så har vi jo 2 offisielle norske skriftspråk, og då må ein velge ei av formene og halde seg til det. Har jo samisk også, då, men det reknar eg ikkje for å vere heilt det same som nynorsk/bokmål. Det er jo det at andre skal forstå, utan for mykje problem, sjølv om nokre bokmålsbrukarar latar som om dei ikkje forstår nynorsk og meiner det er dialekt;)
Gjest Skrevet 19. november 2008 #9 Skrevet 19. november 2008 Ting fra hjertet og uformelle brev og tekster kan man godt skrive på dialekt synes jeg. Men helst bør man holde seg konsekvens og holde enn viss orden i ord og yttrykka da, ikke jeg i ei setning og æ i en annen. Jeg har ingen problemer med å forstå det aller meste som blir sagt og skrevet på dialekt. Det tristeste jeg hører er når folk gjør om dialekta si for å snakke på tv. Det virker så kunstig og feil. Man skal være stolt av sin dialekt og tilhørighet. Den er og blir en viktig del av identiteten. At dialtekter kan bli utvannet over tid hvis man har flyttet på seg er en naturlig utvikling, jeg synes det er festlig med min mor som snakker blnda sunnmøring og nordmøring når hun kommer på sunnmøre og snakker mye breiere enn hun gjør til daglig hjemme. Det er helt ubevisst fra hennes side, men når hun snakker med sine så kommer barndomsdialekta sterkere fram. Når det gjelder å skrive oppgaver i skolesamenheng, domkumenter, journaler, artikkeler osv osv osv....vel...da bør man holde seg til et av de offesielle målformene. Men i et debatt forum på nett så må man få boltre seg litt med dialekt...
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 19. november 2008 #10 Skrevet 19. november 2008 Enig, men: Som jeg skrev i det inlegget mitt her, om sexdebatt-innlegget: selv skriver jeg mye på dialekt. Bloggen, mail, nettby, facebook, sms. MEN: det er til kjentfolk som også skriver og leser dialekt. Får jeg en mail eller en sms fra noen jeg ikke kjenner, eller som er fra et stykke unna så skriver jeg selvsagt bokmål (hadde skrevet nynorsk om jeg var stødigere i det, fordi det er nærmere min egen dialekt). Og jeg er såpass kjepphøy at jeg tør påstå at jeg skriver tilnærmet perfekt bokmål, til tross for at jeg bruker mye dialekt til det daglige, så tror ikke det har noen sammenheng. Noen er bare dårligere i norsk rettskriving.
Gjest Skrevet 19. november 2008 #11 Skrevet 19. november 2008 Jeg synes at å skrive på dialekt kan være positivt som litterært virkemiddel (se f.eks bøkene om Stompa). Da kan det tilføre teksten ekstra liv og troverdighet. Men, det gjelder innen skjønnlitteraturen, og det er det de færreste som befatter seg med til daglig. Særlig i skriftlig kommunikasjon mener jeg det er kjempeviktig å skrive forståelig og mest mulig korrekt (jeg slumper til med en skrivefeil eller to selv innimellom og er ikke 100% stødig på alle områder av grammatikken, men liker å tro at jeg treffer på 99,999% av det jeg skriver...). Så, jeg hadde ikke latt barna mine skrive på dialekt annet enn som virkemiddel i novelleskriving på skolen o.l.
Gjest Skrevet 19. november 2008 #12 Skrevet 19. november 2008 Hihi Lisse.... må le litt da, når den setningen hvor du påstår å skrive perfekt bokmål er den eneste setningen i innlegget hvor det har sneket seg inn feil ;-) Ikke bli sinna, det var ikke kritikk, bare litt søtt ;-)
Raych Skrevet 19. november 2008 #13 Skrevet 19. november 2008 Jeg skriver alltid på dialekt i sms'r og mailer:) Blir mer personlig på en måte da. Føles ikke naturlig å skrive på bokmål der. Ellers skriver jeg alltid bokmål. Har en jobb der jeg skriver masse hele dagen, så bokmålet blir nok godt vedlikeholdt der:) Har alltid irritert meg over skrivefeil, grammatiske feil, og/å feil og kommafeil når jeg leser ting folk har skrevet, så det henger fortsatt i selv om jeg skriver masse på dialekt på fritiden. Her inne blir det nok litt flere feil, ettersom ting skjer litt fort på tastaturet. Det er lett å trykke feil:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå