2 små orkaner Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 Min søster skal ha baby til mai og om det blir en gutt har de planer om å kalle ham Asbjørn. Personlig synes jeg Asbjørn er et homsete navn, men det jeg tenker mest på er hvordan dette navn vil bli uttalt i utlandet. De har planer om å bo en stund i Afrika, hvor min søster til dels jobber. Er ikke navnet Asbjørn å legge opp til at barnet skal bli ertert? Eller er jeg helt på bærtur her? Legger jeg for mye vekt på AS? Kan jeg tillate meg å "påpeke" dette eller skal jeg bare holde min munn? Er jo deres valg. Men om man stryker AS så får man jo Bjørn som er et veldig maskulint navn og som jeg ikke umiddelbart ser noen ertefaktor ved....
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 Aner ikke, vill håpet på jente;) Kanskje greit å sjekke litt opp om hvordan navnet er internasjonalt. Dette synes jeg du kan si til søsteren din.
Gjest Filifjonka Skrevet 19. november 2008 #3 Skrevet 19. november 2008 For å være kort og brutal: Dette har du ikke noe med! Din søster må selv få velge navn til sitt barn. Hvordan ville du likt det hvis hun hadde kommet med et slikt utsagn om navnene du har valgt til dine barn? Hvis du velger å si noe slikt så må du regne med at alt kan skje. Kanskje hun ler og tar det med humør. Kanskje hun blir rasende og kaster deg ut og nekter å snakke med deg på lenge. Kanskje hun kort og kaldt gir deg beskjed om å passe dine egne saker. Jeg vet ikke, for jeg kjenner henne ikke. Hvis noen (mine søsken, min manns søsken eller andre) hadde sagt noe slit om navnene vi har valgt til våre barn hadde jeg blitt både såret og rasende. Og full av hormoner som man er når man er gravid eller akkurat har født, så ville jeg ikke tatt det nådig opp tror jeg. Og når det gjelder Afrika (du skriver ikke hvor i Afrika, men regner med at det er et engelskspråklig område siden du er så opptatt av AS), så tror jeg de aller fleste norske navn vil høres rare ut, uten at det i seg selv er mobbegrunn. Mitt svar til deg er ja, det blir veldig feil å si noe om dette.
ana baroma Skrevet 19. november 2008 #4 Skrevet 19. november 2008 Ville nok ikke sagt noe:) det er feil, det er deres valg uansett! Og dersom de skal bo utenlands, så kan man jo bare tilpasse seg det etterhvert. Det har nordmenn gjort i generasjoner!! Asbjørn kan bli til bjørn eller noe helt annet. La dem velge, dem ta problemer som evt oppstår, og gled deg over barnet som kommer:)
2 små orkaner Skrevet 19. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 19. november 2008 Håper også på jente. Da blir det Ronja. Ja, det er kanskje greit å sjekke uttalen med et par engelsktalende venner først.
2 små orkaner Skrevet 19. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 19. november 2008 Jeg vet hun ikke likte vår navnevalg, men når har ungene hatt de navne en stund og jeg har ikke hørt mer angående vår navnevalg. Vet hun ikke blir rasende, kaster meg ut eller nekter å snakke med meg, men ja hun blir sikkert litt snutt om jeg sier noe. Er kanskje ikke noe jeg har noe med, men er ikke det å være en familie det at man kan si ting som det er. Vet jo at i bunn og grunn er det deres valg. Jeg kan ikke gøre noe ved det om de ha lyst å kalle barnet deres Osama bin laden, men jeg har vel en plikt til å opplyse dem om evt problemer. Og ja, navne fra norden vil sikker virke rare uansett, men er bare redd for akkurat as'et i navnet. Takk for svar, litt i tenke på:-)
2 små orkaner Skrevet 19. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 19. november 2008 Gleder meg mye til bebisen kommer:-) Det er riktig at navnet kan tilpasset. Vet om en som heter Bernt Ove som ble lei av å hete Bend Over:-) Er riktigt nok deres problem, men det blir jo min nevø:-) Kanskje jeg bare må jobbe på å like navnet. Den lille kan jo ikke gøre for det om de velger det navn..
Gjest Filifjonka Skrevet 19. november 2008 #8 Skrevet 19. november 2008 Vel, hvis hun kommenterte deres navnevalg er det vel litt greiere for deg å kommentere hennes. Og det kan jo selvsagt hende at hun takler det fint. Bare noen flere innspill fra meg. Det å være en familie bør jo bety at man kan si ting som det er, men det bør jo også bety at man støtter hverandre og tar hensyn til hverandre. Så må man i hver enkelt situasjon finne ut hva som veier tyngst. Er det så viktig for deg å få sagt henne den ubehagelige sannhet at det er verdt å såre henne? Og når det gjelder internasjonalt samkvem så er det langt flere ting å tenke på enn akkurat at Asbjørn begynner på As. Det første man da må tenke over er de særnorske tegnene æ, ø og å. De kan jo ikke være med. Så bør man vel gå gjennom navnene for å utelukke alle mulige støtende bokstavkombinasjoner inni der. På alle mulige språk. Og så alle bokstavkombinasjoner som blir vanskelig å uttale. Oppgaven blir fort umulig. Bedre å ganske enkelt velge et navn som foreldrene liker. Jeg antar at du er bekymret pga assosiasjonen til "ass" som på amerikansk brukes vulgært om "rompe". På (britisk) engelsk skrives dette "arse". "Ass" vil likevel ha en helt annen uttale enn As i Asbjørn, og jeg vil ikke tro at dette blir noe problem i det hele tatt. Antagelig blir det langt verre med bokstaven Ø, for ikke å snakke om konsonantforbindelsen BJ inni der. Jeg har en del kontakt med flyktninger fra alle verdens hjørner omtrent her hvor jeg bor. Og noen av dem har nevn som på norsk har en uheldig klang, for å si det slik. Jeg har likevel aldri opplevd at noen av dem har blitt mobbet pga dette. Ungene aksepterer at "NN kommer fra Langtunna og der har de annerledes navn."
Anonym bruker Skrevet 20. november 2008 #9 Skrevet 20. november 2008 Jeg ønsket meg en liten Thorbjørn i min tid, så det er vel et alternativ om man ikke vil ha med "AS" for den vittige rompeversjonen på engelsk? Ville kanskje sagt noe til dem, sånn at de er klar over hva det kan høres ut på på engelsk, men på en litt humoristisk måte, sånn at det er fullstendig opp til dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå