Gå til innhold

Hvem MÅ man fortelle om graviditeten til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt teit spørsmål kanskje, men har en følelse av at en kollega av meg er "snurt" fordi jeg ikke har sagt til ham at jeg er gravid. Faktisk de eneste på jobb som jeg har fortalt om graviditeten til er en venninne og sjefen min. Er nå 18 uker på vei, så det har begynt å vise så mye at mange har spurt meg om det er noe på gang. Da sier jeg selvfølgelig ja. Denne kollegaen min - som jeg i grunn alltid har hatt et litt anstrengt forhold til - han har ikke spurt og jeg har ikke følt det naturlig å fortelle ham det. Vi "snakker liksom ikke sammen på den måten", aldri om privatlivet, kun jobb. Men spørsmålet mitt er egentlig - er man liksom forpliktet til å fortelle kolleger om ens graviditet? Har han grunn til å bli fornærmet? I dag sto han og forkynte høyt og tydelig på et møte vi deltok i at jeg mente at han var gått ut på dato. Ikke en normal ting å si (og selvfølgelig ikke noe som jeg har antydet!!), men det fikk meg til å tenke at det måtte ligge mer under.

Sorry rotete innlegg og dårlig redigering. Håper likevel noen gidder å svare. Kanskje er det bare jeg som er mer følsom enn vanlig for tida.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må si det til faren og dem du forventer spessialbehandling av.

Sjefen har rett til å få vite det hvis det må gjørs tilpassninger på jobben eller du skal ha permisjon.

Skrevet

Om det syns så skjønner han kollegaen det vel selv:)

Jeg syns ikke du er forplikta til å si det til så mange.

Samboer/mann/barnefar, sjef og legen er jo greie å si det til da. Men ellers er det vel fritt frem for egen vurdering.

Skrevet

Pappan må nesten få vite om det og søsken til barnet (ihvertfall etter 12-14 uker) Foreldre/svigerforeldre er greit å si det til og arbeidsgiver.....

Men alle utenom det har jo ikke noe krav på å få vite at dere skal ha et barn til =))

Skrevet

Man "må" si det til sin leder, men det som har vært vanlig et par steder jeg har jobbet er at man forteller sånt til alle felles på felleslunsj/vaffelpause eller lignende så man slipper sure miner. Men jeg synes nå ikke kollegaen din har grunn til å surmule. Det er jo lenge til du skal ut i permisjon enda så han har da fått rikelig med varsel om det er det han sutrer over.

Skrevet

Fortalte det til de jeg jobber nærmest med og sjefen, men resten av firmaet får enten høre det gjennom andre eller ved at de ser det er noe på gang.

Jeg løper ikke akkurat rundt i gangene på jobben og roper ut at jeg er gravid jeg heller....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...