Gjest Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Har vært på foreldreforberedende kurs som gikk over 2 dager. Å jeg vil si at 50% av kurset gikk med på å snakke om amming og se ammefilmer. Vi gikk glipp av og se en fødselsvideo, som jeg hadde gledet meg veldig til (pga at samboern min har litt "fødselsangst", så frem til at han fikk se hvordan en normal fødsel kan være...). Tiden som skulle vært brukt til den filmen, ble brukt til å se en ekstra ammefilm. Jeg etterlyste informasjon om flaskemating, sånn i tilfelle man ikke får til ammingen. Hvilken type flasker? Kan alle slags MME benyttes, eller kun fra apoteket i starten? Osv osv... Da fikk jeg til svar at man fokuserte ikke på det, for det var BEST for barnet med morsmelk. Selvsagt er det jo det, men det er jo ikke slik at man er en dårligere mor hvis man må gi barnet erstatning. Etter det kurset satt vi med en følelse av at hvis ammingen går skeis, blir det flaut å må bruke flaske. All den infoen ang amming, og ingenting og flaske. Syns det er så unødvendig å få folk til å føle seg som en elenfig mor hvis de ikke ammer (har venner og bekjente som sliter med akkurat det...). Hvordan er det i deres kommune? Er det mye ammepress, eller er det noe spesielt her? (Kanskje det også er akkurat denne jordmoren og helsesøsteren som hadde kurset)
2SønnerSmå Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 Det høres ikke akkurat ut på meg som om vedkommende var den beste til å holde et sånt kurs nei.. Fødsel er jo liksom en vesentlig del av det å bli foreldre da!! Om du ikke får til ammingen,så er det faktisk ikke verdens undergang,MME som finnes nå er ganske bra,og f.eks DR Brown flaskene syntes jeg var fantastiske,han hadde aldri luft i magen omtrent. Helsesøsteren i min kommune er veldig opptatt av "statens anbefalninger",men hun tar et hint om en sier ifra Ikke bry deg om hva denne damen sier,hun kan ikke ha vært helt 100 %,når hun ikke engang viste fødsels videoen..
Maya_1 Skrevet 19. november 2008 #3 Skrevet 19. november 2008 Kjipt å bruke vekk tid til fødselsforberedende materiale, men at flaskemating ikke er et tema skjønner jeg. Som min jordmor sa, så må man fokusere på at det er amme man skal, og ikke legge seg opp alternativer. Hun påpeker at det på ingen måte er noe nederlag om man ikke kan amme, men at "alle" kan amme. De aller aller fleste kan amme hvis de vil, de bare tror det ikke selv og noen krever hardt arbeid for å få det til. Det er det hun prøver å få igjennom. De prøver å få alle som gir opp fordi de tror de ikke kan, til å jobbe litt ekstra for å klare det likevel. For det er færreste som av fysiske grunner ikke kan.
trultemor07 Skrevet 19. november 2008 #4 Skrevet 19. november 2008 Tror nok veldig mange opplever alt som ammepress uansett om det er det eller ikke. Til og med info om amming oppleves som ammepress. Har nok veldig mye med hvordan man tar info innover seg vil jeg tro. Syns det virker litt rart å fokusere på mating med flaske før ungen er født, da er man jo negativt innstilt fra første stund. Hvis man ikke ønsker å amme, så spiller det lite rolle for meg, men man tregner heller ikke tolke alt som ammepress av den grunn.
Sjørøveren&Brumlen Skrevet 19. november 2008 #5 Skrevet 19. november 2008 eg må sei eg blir litt provosert av folk som sier ALLE kan amme, for det stemmer faktisk ikkje!! Det er ikkje alle som har nok næring i melka/får nok melk til at ungen får i seg det den trenger og dermed må gå over til morsmelkerstatning. Det kan jo være grei å forbrede seg på det å bruke flasker visst det f.eks ligger i familien å ha lite næring i melka/lite melk. Dessuten er det jo greit at ungen blir vandt til flaske visst man eventulelt ska ha barnevakt og sånt og. Folk må få bestemme sjølv ka dei vil gjere, om dei vil amme eller ikkje. Burde ikkje sjå ned på dei fordi dei eventuelt velger å la vær. Sjølv har eg tenkt å både amme og bruke flaske!
27dager Skrevet 19. november 2008 #6 Skrevet 19. november 2008 Helt enig at det er mye ammepress! Denne gangen skal jeg legge både KK og helsesøster på hyllen og høre mer på meg selv! Men det er jo ikke til å komme bort fra, amming er jo det beste for barnet, pluss det er MYE enklere enn flaskestyret. Men ikke til en hver pris, slik som ståa i helsenorge er nå for tiden..
Caroline89 Skrevet 19. november 2008 #7 Skrevet 19. november 2008 Jeg var også på kurs om amming og etterpå hadde jeg ikke lyst i det hele tatt.. Synes ikke man skal gjennomføre noe man ikke føler seg vel med... Men etterhvert som tiden har gått, har jeg finni ut at det sikkert ikke blir så ille, men har planer om å bruke både flaske og pupp, for da kan pappaen mate babyen og, noe jeg tror han har veldig lyst til... Har tenkt til å kjøpe inn en 3-4 flasker før fødsel, sånn i tilfelle, og ha både det og MME stående..
Nikkan Skrevet 19. november 2008 #8 Skrevet 19. november 2008 Det kan sikkert oppfattes som mas ja, det forstår jeg, MEN så er det jo sånn da at det finnes ingen melkeerstattning som er like bra som morsmelka....dessverre. Så det er nok derfor de maser om det. Får man det ikke til så får man det ikke til, men jeg ville kanskje prøvd ekstra hardt for å få det til fordi barnet trenger spesielt råmelka veldig godt. Men jeg dømmer ingen så ikke missforstå meg, synes bare det er noen få som ikke VIL fordi det ødlegger puppenes fasong og fordi det er "slitsomt". Dessuten trekker livmora seg fortere sammen når man ammer og dermed får man magen fortere "flat" igjen. Lykke til ihvertfall og jeg håper du får det til )
Gjest Skrevet 19. november 2008 #9 Skrevet 19. november 2008 Jeg håper såklart også jeg får til ammingen Ingenting er bedre enn det! MEN, når fokuset på amming blir så stort at fødselsvideoen velges bort på kurset syns jeg det er å dra den litt langt... Men det er min mening da. Jeg mener ikke man skal fokusere på flaskemating, men ihvertfall informere enkelt om det.
Tweak Skrevet 19. november 2008 #10 Skrevet 19. november 2008 Det var jo fødselsforberedende kurs dere var på, ikke amme-kurs... Og da synes jeg at de skulle snakke mer om fødselen, pusteteknikker, stillinger, smertelindring og andre fakta. Man har jo ofte behov for å få vite hvordan ting foregår. Det er jo ikke alle som leser fødselshistorier på bim liksom. :-) Endel helsepersonell burde ta seg selv i nakken og lære å uttrykke seg på en måte som ikke virker støtende på vordende foreldre, som ofte er veldig sårbare og usikre.
tutta med 2 gutter Skrevet 19. november 2008 #11 Skrevet 19. november 2008 Hei :0) Jeg amma ikke førstemann. Ikke fordi jeg valgte det bort, men fordi at jeg ikke hadde næring nok. Og alle kan ikke amme, sånn er det bare. Jeg gjorde alt, pumpa meg utenom måltidene, ringte ammetlf ( som ihvertfall ikke var til noe hjelp) , men gutten våres fortsatte å rase ned i vekt og var utilpass. Fikk beskjed av helsesøster at nå var det på tide med MME. Det var viktig at vi også fikk ro og kos den første tiden, ikke bare mas. Og for en fornøyd gutt vi fikk. Sov mesteparten av natta, blid og fornøyd. Må si at jeg var en smule misunnelig på alle de som amma. De hadde ferdig temperert mat med seg, slapp å koke flasker. Men far var veldig fornøyd. Han følte at han fikk delta mer i stell og var stort sett den som ga han flaske. Håper selfølgelig at jeg får amme denne gangen, men lager ikke noe stort nummer av det. Har tross alt en til som også trenger oppmerksomhet. Og sure kommentarer fra andre blir ignorert samme som sist. Jeg svikter faktisk ikke barnet mitt fordi jeg ikke kan amme. Kan egentlig legge ut i det vide og det breie om amming kontra MME. Men da hadde dette blitt langt (noe som det forøvrig ble) Ikke tenk på hva andre mener, men hva som er best for deg og barnet. Lykke til :0)
Mia77 Skrevet 20. november 2008 #12 Skrevet 20. november 2008 Jeg er egentlig ikke enig i at det er stort ammepress, det er mange førstegangsfødende som ikke vet nok om amming og dens fordeler, som må få denne infoen. Og det er faktisk sant; det er ytterst få som ikke kan amme.. Det er de færreste steder i landet som nå arrangerer fødselskurs, som regel heter det foreldreforberedende kurs e.l. og der er det naturlig at amming tas med som et av de viktigste temaene. Fødselsfilmer er det mange som ikke viser lenger, fordi det er veldig mange som ikke vil se det. Man kan låne de samme filmene og se de hjemme.
¤suzy¤07¤09¤okt10 Skrevet 20. november 2008 #13 Skrevet 20. november 2008 Amme press finner du over alt i landet, i hvertfall her i Norge! Jeg var så utolig heldig at jeg hadde massevis av melk, og ammingen gikk veldig lett for meg! Men har kusiner og venninner som sliter/har slitt! De som tror at puppene blir berørt over å ikke amme, tar feil. De blir berørt den dagen man blir gravid. At folk gir babyer flaske, har andre ingen ting med, og hvem vet, noen har kanskje pumpet seg i forveien for de føler seg ikke vel med å amme i offentligheten! Alle vet at pupp er det beste, og at morsmelk er det beste de 4 første mnd. Og at amming er en perfekt slanke metode, men ikke alle er så previligerte med at de får melk. Kjenner så mange som vil, men til ingen nytte. Da syns jeg det er veldig synd at dette er det eneste mange jordmødre fokuserer på. Syns de skal bli bedre på det med at noen ganger går ikke alt som en vil, og at noen kvinner faktisk sliter med amminga. Dermed vil ikke kvinner som ikke klarer å amme føle seg som en dårlig mor(for det er de ikke)!!! Noen andre som er enige!! Jeg vil gjerne amme denne gangen også, tar ingen ting som en selvfølge, men håper jeg får det til:) Hvis noen som helst prøver å mase på meg på sykehuset, blir jeg ikke nådig!! Slapp unna drikke press og røyke press da jeg var lita, skal "pinadø" sleppe amme press i voksen alder!!!
¤suzy¤07¤09¤okt10 Skrevet 20. november 2008 #14 Skrevet 20. november 2008 Amme press finner du over alt i landet, i hvertfall her i Norge! Jeg var så utolig heldig at jeg hadde massevis av melk, og ammingen gikk veldig lett for meg! Men har kusiner og venninner som sliter/har slitt! De som tror at puppene blir berørt over å ikke amme, tar feil. De blir berørt den dagen man blir gravid. At folk gir babyer flaske, har andre ingen ting med, og hvem vet, noen har kanskje pumpet seg i forveien for de føler seg ikke vel med å amme i offentligheten! Alle vet at pupp er det beste, og at morsmelk er det beste de 4 første mnd. Og at amming er en perfekt slanke metode, men ikke alle er så previligerte med at de får melk. Kjenner så mange som vil, men til ingen nytte. Da syns jeg det er veldig synd at dette er det eneste mange jordmødre fokuserer på. Syns de skal bli bedre på det med at noen ganger går ikke alt som en vil, og at noen kvinner faktisk sliter med amminga. Dermed vil ikke kvinner som ikke klarer å amme føle seg som en dårlig mor(for det er de ikke)!!! Noen andre som er enige!! Jeg vil gjerne amme denne gangen også, tar ingen ting som en selvfølge, men håper jeg får det til:) Hvis noen som helst prøver å mase på meg på sykehuset, blir jeg ikke nådig!! Slapp unna drikke press og røyke press da jeg var lita, skal "pinadø" sleppe amme press i voksen alder!!!
Nagilimia Skrevet 20. november 2008 #16 Skrevet 20. november 2008 Jeg sitter medselv med litt blanda følelser over informasjonen som blir gitt (eller ikke gitt)!!! Dette gjelder både amming og keisersnitt!!! Et faktum er at hos barselkvinner, som har gjennomgått keisersnitt eller ikke kunne amme, forekommer det mye hyppigere tilfeller av fødselsdeprisjon. Dette er et område helsenorge ikke tar ansvar for, og er nok et resultat av at det blir et feil balanseforhold på informasjoen som blir gitt om å amme (og det å føde vaginalt), og alternativene. Jeg må si at min største angst er faktisk å ikke få til amminga eller at fødselen ender med keisersnitt. Utrolig mange tror da at du har "valgt" den "lette" veien!!! Men det finnes jo ikke tvil om (at å føde vaginalt er best og) at morsmelk er best!!! Prøver jo å tenke at jeg må å stole på meg selv, og gi blanke om hva andre synes! Og at kansje vi gravide også setter systemet (andre) litt i bås, for som man ser her inne er det mange som er enige om at man må velge det som er best for en selv! En annen ting er jo at man må tørre å si ifra. På svangerskapskurset vårt var jordmødrene veldig opptatt av å få tilbakemelding. Som de sa: - Det er sjelden vi får noen tilbakemeldinger, men når vi går inn på forumene som finnes på nett viser det seg at veldig mange er missfornøyde uten at de har sagt i fra. Hvis ingen sier fra, kan vi umulig bli bedre!! (Dette gjalt nok mest fødselsopplevelsen. Først når man kommer hjem finner man ut at man ikke var så fornøyd alikevel). Så HI jeg håper virkerlig du gir tilbakemelding til kursholderene om hvordan du opplevde kurset. Kansje de skjerper seg!
lillevenn.no Skrevet 9. desember 2008 #17 Skrevet 9. desember 2008 Kjære deg Jeg synes det er synd at ammingen tok nesten all plass på kurset du var på, nettopp fordi fødselen også trenger fokus. Jeg er helsesøster og driver egne Lamaze fødselskurs som fokuserer mye på fødsel, pust og at paret skal oppleve seg som et team og jobbe mot et felles mål. Jeg har også egne ammekurs for å holde det adskilt. Vil du vite mer, gå inn på www.lillevenn.no Lykke til med fødselen din!
Gjest Skrevet 9. desember 2008 #18 Skrevet 9. desember 2008 Takk for info Syns Lamaze høres veldig interessant ut. Men nå er jeg på overtid, så blir nok ikke tid til ett slikt kurs denne gangen...
Sol + spire Skrevet 9. desember 2008 #19 Skrevet 9. desember 2008 Hei jeg ammet ikke jenta mi, mye pga at hun rett og slett ikke tok puppen riktig. Etter hvert tok det nesten knekken på psyken min og det er det så absolutt ikke verdt. Jeg skal love deg at det er ikke mye hjelp å få når det gjelder mme siden det er så "fy fy" på norske helsestasjoner. Nå er det jo veldig forskjellig fra helsestasjon til helsestasjon, men der jeg går så hadde de rett og slett ikke peiling!! Alt som jeg lærte fikk jeg igjennom www.flaskeposten.org En kjempefin side som mødre selv har laget. Om det ikke skulle funke med ammingen så ikke bli nedbrutt over det. Bedre at både du og ungen har det fint. Alle mme merkene kan brukes, men noen unger reagerer på enkelte sorter..men det finner dere fort ut av hvilken som passer best til sitt barn.. Masse lykke til med fødsel og amming/flasking...
Prinsesse-06,baby.mars-09! Skrevet 9. desember 2008 #20 Skrevet 9. desember 2008 Arg!!!!!!!!!!!!!!!! Hva om du vil amme men babyen ikke vil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Har du tenkt på det. Det har næmmelig jeg opplevd.Prøvde å amme henne i 1mnd før jeg ga opp og begynte med flaske.Skulle så til de grader begynt tidligere. Utsatte bare meg selv for mye ekstra stress. Og det er ikke noe nederlag i å gi flaske.Mye bra på markedet av mat og flasker. Gjør som en føler er best selv er mitt råd. Og min jente er like smart som alle andre selv om hun har fått flaske:) Tidligst ute med alt i forhold til de andre på hennes alder i barnehagen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå