Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Jeg har ei jente på 10 mnd og hun er veldig veldig veldig aktiv. Hun er overalt hele tiden! Hun har ikke begrep om å slå seg og slikt, deiser i gulvet til stadighet uansett hvor godt jeg følger med og er der.. Jeg har 2 tantebarn og ingen av dem var på dette viset. Ei heller noen andre barn jeg har vært borti.. Innimellom blir hun så ivrig på ting at hun skjelver av glede.. Kan det være starten på ADHD, eller er hun bare veldig aktiv og "med"? Hun var også ekstremt aktiv i magen.. Å legge jenta er et mareritt for hun skal bare kravle og leke. Hun må holdes fast for å finne roen, og enda da skal det godt gjøres at hun roer seg. Armer og bein går i ett sett, selv nesten i søvne. Hun er meget meget blid og fornøyd..
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 Nei det tviler jeg sterkt på! 1. ALLLLT for tidlig i tilfelle å si det. 2. Mange som er aktive, uten at de har adhd. Min var og er tildels slik din er, overalt og da mener jeg overalt fra han var liten baby, sjelden i ro, hadde aldri tid til å sitte på fanget før han ble godt over 1 år. Har ofte måttet lagt meg sammen med han for å holde han litt i ro:) Nå er han 2 år og kan fint sitte på fanget:) og bli lest til, det hadde jeg ikke sjanse til før. Leker fint med en leke en stund. Han ser også på barne-tv. I barnehagen oppleves han som normalt aktiv, men langt foran motorisk sett. Datteren din er nok bare veldig med, disse aktive barna har ofte sterk vilje også, det blir noen kamper:) Ikke bekymre deg, heller prøv å få litt hvile innimellom:)
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 Nei, dette er nok ikke tegn på "sikker" ADHD-diagnose. Vet at mange tror det er høyt aktivitetsnivå som er kriteriet, men det er bare en liten del av det hele, og egentlig ikke hovedproblemet. Og alle har et eller annet som passer inn i en ADHD-diagnose, det er graden av det som bestemmer om det er diagnose eller ikke. Og da er det av en sånn grad at det skaper problemer i hverdagen for personen. Og det er ingenting som heter begynnende ADHD. enten har en det eller så har en det ikke. En er født med det, selv om hjerneskade senere kan gi lignende symptom. Testing og diagnose er vanlig at det da ikke kommer før ved skolealder. Ingen tester er på noen måte sikre før da. Jeg har en med ADHD og en uten, begge er like aktive;) Men den som har ADHD har i tillegg en slags indre uro, som kan gi seg utslag som ¨å sitte å tukle på alt mulig, riste på foten når han sitter i "ro" osv.
Trillet Skrevet 19. november 2008 #4 Skrevet 19. november 2008 hei... Jeg måtte smile litt da jeg leste innlegget ditt fordi det var som å lese om min egen datter. Hun er også meget meget aktiv. Mer aktiv enn andre barn jeg kjenner på samme alder, HUn er nå 18 mnd. Hun lærte seg å gå da hun var 10 mnd. Hun er passe dumdrisitg og er ikke redd for noen ting. Når vi leker virker det som at det ikke kan bli voldsomt nok. Hun sitter ALDRI på fanget å koser med mindre hun er syk. OG vi må også holde henne fast for at hun skal sovne. Hun skravler og knør helt til hun sovner. MEN jeg innså tidlig at hvis jeg som mor er rolig, s¨å ville det kanskje smitte over på henne. Jeg har brukt mye tid på grensesetting på henne fordi hun har testet oss ut helt siden hun var 6 mnd. Hvis du aner hvor lei jeg er av å høre mi egen stemme si NEI! Nå er hun 18 mnd og jeg synes egentlig at hun er lettere å ha med å gjøre nå. Hun tester meg ofte ut på grensene, men jeg ser at det har nyttet fordi hun nå ofte godtar at NEI betyr NEI, og det er utrolig godt å se at arbeidet til meg og Sambo har lønnet seg. Hun liker å få oppgaver som å kaste bleien sin i søpla og hente glassene som står på stuebordet. Å legge henne går også bedre selv om hun knør til hun sovner så er hun ikke riktig så vill som det hun var tidligere. Før stresset jeg en del for at hun skulle legge seg ned, mens nå lar jeg henne knø litt, sette seg litt opp i sengen, så legger hun seg ned igjen ganske fort, og har merket at hun sovner fortere når jeg ikke tvinger henne til å ligge. Når vi og broren min (han har en gutt på samme alder) er noen steder så er jeg og sambo alltid på letten og driver å springer etter jenta vår, mens broren min og dama hans sitter i r og fred med sin lillegutt på fanget. Det er litt frustrerende noen ganger, men vi prise oss lykkelig for at vi tross alt har en frisk og aktiv jente! OI dette ble langt.. Beklager det! Ville bare fortelle deg at jeg forstår at du er en smule bekymret, men husk at noen barn er bare utrolig aktive, men at de da kanskje trenger litt ekstra oppfølging i forhold til grenser. Håper du og tulla di finner roen. et er jammen hardt arbeid å være mamma! ikke sant? Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 19. november 2008 #5 Skrevet 19. november 2008 Det er ikke mulig å diagnosteisere ADHD på et så lite barn. Man kan mistenke ADHD fra 2årsalder, men man gir ikke så små barn diagnosen. Skolealder er vanlig alder. Din baby høres ut som et normalt barn med høy aktivitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå