Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 For barn/unge mellom 0-18 år? Jeg trenger inspirasjon/tips til hva som kan gjøre hverdagen bedre, hvordan man kan legge til rette for et best mulig tilbud!
scoobydo Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 Hei! Jeg jobber på en avlastningsbolig for barn /ungdom.. Hvordan man legger tilrette best mulig er litt avhengig av hva slags diagnose brukeren har...?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 Takk for svar! Det er jo selvfølgelig avhengig av diagnose. Jeg tenker litt mer generelt, i forhold til om det sendes ut aktivitetsplaner med oversikt over aktiviteter for hver enkelt bruker, om det settes opp aktivitetsplan for personalet (hvor det står f eks at mandag 2 des skal "X bruker" og et personale dra på svømming). Eller om det legges opp til at hver enkelt av personalet finner på noe når de kommer på vakt (som jo ofte fører til passivitet, at det ikke skjer så mye). Får personalet veiledning? Av hvem? Og hvor ofte?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Jeg syns det er viktig å sette sammen brukerne på en gjennomtenkt måte, sånn at man slipper at de sliter på hverandre. Har sett at dette ikke alltid prioriteres. Tenk gjennom hvem som som må være sammen med hvem, hva man kan oppnå og slippe. Når det gjelder aktiviteter så er jo det enormt individuelt. Når de først er sammen med betalt personale som skal ha overskudd er det veldig bra om man klarer å få de med på noe mer nyttig enn tv, data og sånn. Lære å delta i praktiske ting i huset, tur eller noe sosialt. Det er kansje ikke like lett for foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 Veldig takknemlig for svar! Jeg er helt enig med deg:) Alfa omega med bra gruppesammensetting. Noen tips til å få personalet til å komme seg opp av sofaen og gjøre noe sammen med brukerne? Føler ofte at det blir for passivt... Vanskelig å si fra...
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 Ukeplaner har jeg btw goood erfaring med! Da slipper personalet å lete fram tiltak til å finne på å gjøre noe annet, det er planlagt og forventes. Huslige aktiviteter og trening er fast, hyggelige mer spontane ting planlegges en gang i uka sånn at ikke det blir kafe, film og is hver dag.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 Får personalet der du jobber veiledning? Og av hvem? Er det ansatt miljøterapeut? Hva er dennes oppgaver?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #8 Skrevet 18. november 2008 Et lite p.s.: Vi sier ofte at det er ingen som går så mye tur eller "gjør" så mye som psykisk utviklingshemmede! Hvis det er det de er. Jeg mener det er vel så viktig at vedkommede ikke skal hauses opp til å måtte gjøre noe hele tiden, for at personalet ikke skal få dårlig samvittighet. Hvem av oss andre er det som aldri drar seg på sofaen og kikker tv? Eller gjør noe annet bedagelig? Og ALLE har rett til et privatliv. Jeg har bare jobbet med voksne, stiller seg kanskje litt annerledes i forhold til barn og unge, men de må også få bruke SIN kreativitet.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #9 Skrevet 18. november 2008 Veiledning skal i teorien foregå, fra miljøterapeut og kommunens fagkonsulent. Skjer desverre ikke til tross for miljøterapeuters initiativ. M.t. skal i teorien ha et faglig ansvar for at det arbeides målrettet, at det fins planer for tiltak som følge og at alle vet hvordan det skal skje. De skal også veilede de andre ansatte. Dette er vanskelig å få gjennomført på grunn av både knappe ressurser og lite villighet blant de andre ansatte. Synd, men har gjort at leder har måttet skjære gjennom med regler for mye av det som skal skje, blant annet ukeplan. Miljøterapeuten ender opp med å arbeide masse i miljøet og ordne en hel del rundt de fleste av klientene. Avtaler med familiene, ansvarsgruppe, og annen organisering. Er du fersk miljøterapeut i avl?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #10 Skrevet 18. november 2008 Alders- og funksjonsadekvate aktiviteter er vel et stikkord. Faktum er at mange med utviklingshemming (eller utviklingshemmede, som du velger å kalle de) sys puter under armene på, og aldri får nok hjelp til å klare å lære seg å bestemme selv hva de skal ha til middag eller å se på tv. Eller tenke ut hva man kan gjøre hvis man er sulten når man kommer fra skolen. Osv... Det er MANGE og nok av disse menneskene som er overvektige og mer passive enn hva sunt er.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #11 Skrevet 18. november 2008 Dette er mitt sjuende år som miljøterapeut. Jeg organiserer med ukeplaner og tett oppfølging på hver enkelt så godt jeg kan. Veileder, både gjennom faste møter med hver av primærkontaktene og sporadisk i ulike situasjoner som oppstår. Prøver å ikke ta over for primærkontaktene. Vektlegger at alle må dra lasset - sammen.
scoobydo Skrevet 18. november 2008 #12 Skrevet 18. november 2008 Hei! Som oftest er det ansatt fagkonsulent eller ledende miljøterapeuter på avlastningsboliger. Er det som sammen med styrer har ansvar for veiledning av personalet. Ellers er det også veldig vanlig at mange av personalet har 3 årig høgskoleutdannelse.. enten forskulelærer, barnevernpedagoger,vernepleiere osv... Vi har ingen aktivitetsplan der jeg jobber som sendes ut til foreldre, men vi har faste aktiviteter i uken... er nok veldig forskjellig fra bolig til bolig hva som blir gjort... der jeg jobbet før hadde vi faste dager i svømmehall og i sansehus. Vi hadde bil som disponerte der og reiste en del på turer rundt omkring (tusenfryd, norway cup om sommeren).. noen av våre brukere var også på sommerferier (var heltidsbolig for barn). Om sommeren hadde vi også en oppsatt aktivitetsplan... Der jeg jobber nå har vi også faste aktiviteter, men mye mindre enn der jeg jobbet tidligere. Er en gang i uken på en musikkklubb, og bruker å reise i svømmehall/bowling/kino i helgene (er veldig avhengig av bruker). Prøver egentlig å reise på aktiviteter som brukerne liker... noen syns feks at det er kjempestas å få reise på t-banetur Ellers kan man jo gjøre mye inne som ikke inneholder tv og databruk... Vi har feks et hvittrom og ballbasseng ... Tenker også som en anonym over her at det er viktig å ikke overaktivitsere dem.. spes kanskje ikke i ukedagene da mange av de har lange dager med skole og sfo og er slitne når ettermiddagen kommer... regner med du har barn selv med spesielle behov og ikke er fornøgd med avlastningstilbudet dere får?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #13 Skrevet 18. november 2008 Det høres veldig bra ut, da må jeg få spørre om du har andre forslag selv?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #14 Skrevet 18. november 2008 Jeg har laget noen ADL-treningsopplegg som følges og som jeg veileder i. Har fått utarbeidet treningsopplegg i samarbeid med en fysioterapeut. Lært hjelpeløshet er et tema som går igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå