Gå til innhold

Fullmånejente (langt)


2barnsmamma77

Anbefalte innlegg

Torsdag 13. november begynte som en vanlig dag, lite ante jeg om at novemberjenta skulle komme til verden 9 dager før termin. Hadde kanskje litt mer slimete utflod enn vanlig denne dagen, men tenkte ikke noe over det. Gikk på do en tur 1930. Skulle strekke meg etter dopapiret og vannet fosset ut. Når jeg satte meg opp stoppet det, bøyde meg frem igjen og vannet fosset, "jaja, da er det igang" tenkte jeg. Hadde en litt dårlig opplevelse ved forrige fødsel, så jeg hadde en avtale med føden at jeg skulle få komme rett opp hvis vannet gikk eller andre symptom på at det var igang pga av fødselsangsten min. Vi var på føden litt over 20. De tok sparketest, ingen rier, men kl. 21 begynte det, hadde da 2 cm opning. Tok meg en tur i badekaret 2115, men skønte at dette kom til å gå fort, så jeg tror eg var oppe av badet 2130. Tusla litt rundt på gulvet, da satte det virkelig i gang, ble undersøkt 2140, hadde da 7 cm, bare 10 min senere kl 2150 var jenta ute. De 10 minutta der var veldig intense. Jordmor mente jeg opnet meg 3 cm på en eller to rier, så 7 min med pressrier. Var bare såååå letta over at det var over. Rakk jo ikke å prøve lystgassen en gang. Fikk ut morkaka uten problem, men så kom komplikasjonen; livmora trekte seg ikke sammen (ikke unormalt ved raske fødsler) så fikk en styrtblødning fra årene som forsynte morkaka (mista ca en liter), men jordmor var på hugget og fikk i veneflon og medisiner, gynekolog kom i en fart og tok kontrolen. Jeg følte meg helt trygg og skjønte de hadde full kontroll. De klarte å stoppe blødningen og fikk livmoren til å trekke seg sammen med medisinene.

 

Lille jenta låg på megen min og kikket på meg med store øyner under kompikasjonen, sååå herlig det første møtet er. Hun er verdens nydligste. 3075g og 49cm var lille fullmånebarnet.

 

Jordmor hadde hodt henne litt igjen i opningen på vei ut for å hindre at jeg skulle revne, så det ble med ett lite sting, og formen nå er helt topp. Var litt godt å bli kvitt magen, få puste, slippe halsbrann og ikke minst sove på magen:)

 

Gled dere som fortsatt venter på november barna, og lykke til videre dere som er vel hjemme med baby i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du, og gratulerer med fullmånefrøken :o) Så godt å lese at man til tross for tidligere dårlige opplevelser, får en god opplevelse neste gang! Og også fint å lese at dyktige jordmødre og leger ordner opp når det oppstår komplikasjoner. Takk for at du delte historien med oss, og masse lykke til videre :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å snakke med jordmor og de som er med på fødselen hvordan man har det. Jeg fikk informasjon gjennom hele føselen og komplikasjonen slik at jeg hele tiden kunne følge med på hva som skjedde med både meg og barnet. Var betryggende. Er ikkje mere skremt, og hadde en mye bedre fødselopplevelse denne gangen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...