otilde *14.05.2009* Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Jeg bestemte meg for å sette på regulering på innsiden av tennene i sommer, og i dag skulle jeg endelig få satt på strengen. Før jeg satte på streng ville tannlegen ta røntgenbilde, men jeg sa at jeg helst ikke ønsket å ta røntgen siden jeg var gravid, er nå 15 uker på vei. Graviditeten var uplanlagt, og jeg visste ikke om at jeg kom til å bli gravid da jeg avtalte regulering med tannlegen. Fikk beskjed om at de ikke kunne sette på reguleringen før røntgenbildet ble tatt, og at det overhodet ikke var farlig å ta røntgen med nye røntgenapparater etter 1. trimester. Siden jeg likevel var betenkt, ba de meg snakke med legen min først, og satte de meg opp til ny time i romjula. Tannlegen forklarte at strålingen (kosmisk stråling) var høyere når man f.eks tok fly i mer enn seks timer, enn ved et røntgenbilde. Om man flyr til thailand eller tar røntgen i første trimester, utsetter man altså fosteret for samme strålingseksponering. Han sa også at de hadde behandlet flere gravide, og samtlige tok røntgenbilde. Viste meg til og med et skriv de hadde fra statens strålevernstilsyn, hvor det bare stod at man ikke anbefalte bruk av røntgen i første trimester under graviditet for å være på den sikre siden. Skal snakke med legen min i morgen, men har gjerne lyst til å høre fra andre som har erfaring eller kunnskap med røntgen og graviditet. Jeg mener å ha lest at man ikke skal benytte seg at røntgen under graviditet med mindre det er livsviktig? Var det "før i tiden" med gamle apparater?
Fjerdemann på vei Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 Jeg fikk ikke lov å ta røntgen under graviditeten. Men det var riktignok av nakken da, så det er gjerne mer stråling der enn når de tar av tennene. Og det var i første trimester, men de spurte ikke om hvor langt jeg var på vei. Var man gravid, måtte man klare seg uten. Men de kan jo ha vært overforsiktige da, men jeg ville ikke ta sjansen. Og egentlig skulle jeg til tannlegen også mens jeg var gravid, men de sa med en gang at de ville utsette timen, pga røntgen... Så er visst forskjellige beskjeder ute og går her...
*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 Min tannlege sa at hun helst ville at jeg ventet til etter födsel med å ta röntgen, men sa at om jeg ville gjöre det nå skulle jeg få på meg ett blyforklede som beskyttet babyen. Jeg skal vente til etterpå, da det ikke er noe akutt å fikse!
Underveis --> Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Moderne tannrøntgenapparat er ekstremt gode på å konsentrere strålen dit den skal. Det som er farlig med røntgen er alle sekundærstrålene man kan ha. Altså, de strålene som ikke treffer røntgenfilmen, men som skytes ut "i det store intet". Jo eldre apparatene er (og billigere) jo dårligere er de på nettopp dette punktet. Det er jo også derfor alle som jobber med røntgen går med blyfrakker og står bak blyvegger. Ett bilde for en gravid, selv rett på magen gir svært liten risiko for mutasjoner som kan gi skader på fosteret, og med tannrøntgen så er risikoen forsvinnende liten. Selv for de som jobber med dette dag inn og dag ut er dosimeteret (en brikke som måler dosen røntgenstråler de får på seg i løpet av en periode) langt innenfor anbefalt. Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å ta hverken det ene eller det andre røntgenbildet hos din tannlege, og jeg er helt enig med hans vurdering. Dersom du fortsatt er usikker, så kan du jo ringe ham og høre om han har en blyfrakk å legge over magen slik at den er beskyttet. Da skjermer du fosterert helt. Jeg tror heller ikke en vanlig allmenlege har særlig peiling på røntgen. De håndterer det jo aldri. Ta heller en telefon til Statens strålevern selv.
_Ms_ Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 jeg tråkket over og røk leddbåndet i uke 10 og måtte da ta røntgen.. legen min sa at det ikke var farlig med de aparatene dem hadde nå.. var mer stråling i f.eks fly..
dinadina Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 I mitt første svangerskap måtte jeg ta røntgen av bekkenet pga babyen lå i seteleie. Dette ble gjort bare tre uker før babyen kom til verden.
Gjest Skrevet 19. november 2008 #7 Skrevet 19. november 2008 Det var før i tiden med gamle apparat. Også skal man ikke jobbe med røntgenstråling i svangerskapet. Det er jo forskjell på å utsettes for dette hver dag og ved én anledning. Jeg tok røntgen hos tannlegen i mitt 2. svangerskap. Da fikk jeg en blykappe på magen som kunne beskytte litt ekstra. Så, det er ikke noe problem å ta enkle røntgenbilder hos tannlegen, så bare hør på det de har å si. De ønsker jo ikke å gjøre noe som er skadelig for deg eller den lille.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå