___ Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Kan en barnehage bestemme at enkelte matvarer er forbudt eller kan de egentlig bare oppfordre til ikke å sende med ungene denne typen mat? Hvilke sanksjonsmuligheter har barnehagen i tilfelle? Kan man bli kastet ut fra barnehagen for å ha leverpostei med ansjos på maten?
Trouble Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 De kan nok ikke ha forbud mot enkelte matvarer, men de kan oppfordre foreldre til å la være å ha med enkelte ting i bhg... Man blir nok ikke hevet ut av barnehagen pga feile matvarer
Gjest Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 De er vel pliktig til å imøtekomme barns behov, og hvis noen typer matlukt/matvarer gjør enkelte barn alvorlig syke kan de vel forby disse skulle jeg tro.
___ Skrevet 18. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 18. november 2008 Det vil altså si at et "totalforbud" mot fisk egentlig bare er en oppfordring til ikke å ha med fisk? Da er det jo ikke så farlig, men neimen om jeg hadde turt å stole på at barnehagen var fri for fisk hvis det var mitt barn det gjaldt.
Trouble Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 Er jo noe helt annet når det gjelder allergikere... aldri vært borti det så kan ikke svare på det!
esmase Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 Regner med at det er min tråd du henviser til. Dette aktuelle barnet er hyperallergisk mot alt som har med fisk å gjøre. H*n må rett til legen/sykehuset å få sprøyte hvis h*n har vært i nærheten av fisk. Derfor har jeg ingenting imot et forbud,men ser at det kan være lett å glemme seg med påsmøringa.Det er feks ikke mange som tenker på at rekeost og kaviar også regnes som fisk,så litt problemer blir det nok i starten. Det folk imidlertid reagerer på,er at 60stk skal ta hensyn til en,og ikke omvendt.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 Meeen en ting jeg tenkte på reker er jo ikke fisk.. Reker er skalldyr.. Da er også ungen allergisk mot skalldyr da? ALtså fisk og skalldyr? Og om en unge har citrusallergi skal ikke ungen få appelsin eller klementin.. Eller epler om noen har allergi for det.. Eller nøtter.. Eller .... Eller.... ???
Gjest Skrevet 18. november 2008 #8 Skrevet 18. november 2008 Jeg ble så engasjert at jeg måtte leite litt på nett og der står det bl.a i Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler m.v. "Barnehagens miljø skal fremme helse, trivsel, gode sosiale og miljømessige forhold som forebygger sykdom og skade" Og: " Virksomheten skal planlegges og drives slik at skader og ulykker forebygges. Virksomheten skal ha rutiner og utstyr for håndtering av ulykkes- og faresituasjoner. Rutinene og sikkerhetsutstyret skal være kjent for alle, herunder barn og elever. (Red. anm.: Vær oppmerksom på at faresituasjoner kan oppstå for barn med astma, allergi eller spesielle former for overømfintlighet!)" Og: "Til § 16. Tilrettelegging basert på opplysninger om helseforhold. Det tenkes her på opplysninger som virksomheten får kjennskap til for å kunne hjelpe barn med helseproblemer. Avhengig av bl.a. alder og utviklingstrinn vil opplysningene kunne gjelde sykdommer, som f.eks. allergi, matintoleranse eller diabetes. Også visse funksjonshemninger, som f.eks. hørsels og synshemninger kan det være viktig at virksomhetens personale tar hensyn til. For medisinsk behandling av sykdommer samt spesiell tilrettelegging for funksjonshemmede gjelder bestemmelsene i bl.a. kommunehelsetjenesteloven og barnehageloven."
___ Skrevet 18. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 18. november 2008 Det er tydligvis ingen regler for hvordan andre foreldre og barn skal måtte tilpasse seg, bare de ansatte.
~sjiraff~ Skrevet 18. november 2008 #10 Skrevet 18. november 2008 Jeg vil tro at barnehagen kan ha mulighet til nedfelle dette i vedtektene, og dermed må det følges av de som er i barnehagen. Men hvordan vedtektene endres er det forskjell på.
Tirilille Skrevet 18. november 2008 #11 Skrevet 18. november 2008 Tror neppe det er sanksjonsmuligheter om du skulle sende med leverpostei med ansjos. Det finnes sikkert gode regler for når et barn kan bortvises fra barnehagen, og fisk i matboksen vet jeg ikke om det kvalifiserer for et slikt overtramp. Noe annet er det jo å vite med seg selv at "nå har jeg sendt xx til sykehuset med afylaktisk sjokk, håper han greier seg også denne gangen". Det er vel helst samvittigheten og samarbeidsviljen barnehagen kan spille på. Det enkleste er vel egentlig at barnehagen står for alle måltidene for alle ungene, så slipper man "uhumskheter" i matboksene.
___ Skrevet 18. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 18. november 2008 Om barnehagen står for all mat er det jo veldig greit. Noe av grunnen til at jeg ville protestert mot et forbud er at jeg ikke vil påta meg ansvar for å gjøre dette riktig. Jeg kunne godt redusere det å sende med fisk, men jeg ville aldri garantere at jeg ville gjøre det. Hvis barnet er så alergisk som det sies i eksemplene her, ville det lett gå galt ved at matboksen kunne bli brukt til fisk i helgen, vasket og siden brukt i barnehagen eller at ett eller annet inneholdt fisk som jeg ikke var klar over. Det ville også gjøre det vanskeligere å ha barnevakt ol til å lage matpakke. Etter min mening ville det derfor være bedre at jeg sa plent nei til å være med på et slikt forbud og heller overlot til de ansatte i barnehagen og foreldrene til det barnet det gjaldt å finne andre løsninger.
TurboPrinsessen:-) Skrevet 18. november 2008 #13 Skrevet 18. november 2008 Nevøen min gikk i en barnehage hvor det var en annen gutt som var hyperallergisk... husker ikke helt hva han var allergisk mot ( sjokolade og nøtter? ), men de andre foreldrene fikk hvertfall en liste over ting de ikke kunne sende med i matboksen. En ting er jo hva de ansatte skal forholde seg til, tilrettelegge for eller hva jeg skal kalle det, men det er jo ikke så lett å holde øynene på alle ungene samtidig. Det er fort gjort for en liten hånd å strekke seg etter hva naboen spiser, og i dette tilfelle kunne det få fatale følger om så skjedde, om så det bare var en smule.. Vi slipper det "problemet" i vår barnehage, da de står for all maten. Men hadde det vært mitt barn, hadde jeg nok blitt veldig takknemlig hvis de andre foreldrene tok hensyn til dette, hvis det hadde vært fare for livet hvis bare en liten smule kom i munnen..
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 18. november 2008 #14 Skrevet 18. november 2008 Om barnehagen finner ut att en ting ikke passer inn der så syntes jeg vi som foreldre skal respektere det. De vil jo bare gjøre hverdagen best mulig for ungene. Selv om min unge tåler sukker i mengder kan det være en annen blir helt hyper. Ingen av ungene får en bra dag og en slår seg totalt vran biter og hyler. Så da er det greit att alle får like regler. Man får heller spise eksra mye av den tingen en ikke få ha med hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå