Gjest Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Jeg ELSKER sjømat, men sambo har vært innbitt motstander - but no more! Til sin overrasjelse konkulderte han med at joda, scampi var jo faktisk helt nydelig. Så nå er jeg på jakt etter deres beste oppskrifter med scampi, i alle former. I wok, i salat, bakt, stekt kokt, you name it! Her skal det nyyytes scampi flere ganger i uka framover :-)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 Ønsker ikke å komme med en pekefinger, men derimot litt info. Så kanskje flere kan bli litt bevisste vedr scampi og miljøet:-) http://www.wwf.no/om_wwf/dette_jobber_med/hav_og_kyst/wwfs_losninger/rod.cfm#12
kokosyklus Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 Miljøproblemer ved scampi-produksjon Scampi importeres til Norge fra tropiske land som Bangladesh og India. Oppdretten av kjempereker ødelegger de såkalte mangroveskogene - trær som vokser i vann og i overgangen mellom hav og land. Mangroveskogen er blant verdens mest produktive økosystemer, og i tillegg til å være viktige for utviklingen hos fisk og skalldyr, beskytter skogene kysten mot oversvømming og erosjon. Denne skogen kappes ned når oppdrettsanlegg anlegges, og konsekvensene er dramatiske for det biologiske mangfoldet og for menneskene som lever i området. I oppdrettsanlegg for kjempereker tilsettes ofte kjemikalier og antibiotika, og vannet byttes hyppig ut. Etter en periode på mellom fem og ti år, flyttes oppdrettsanlegget, og tilbake ligger et område som ikke egner seg for matproduksjon. Tatt fra linken: http://www.ecolabel.no/cgi-bin/svanen/imaker?id=10809
Gjest Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Greit folkens, oppdrettsnæring er ikke bærekraftig. Men jeg har likevel tenkt å spise scampi, på samme måte som jeg har tenkt å fortsette å spise oppdrettsfisk. Sånn er livet. Jeg har tenkt å spise scampi til middag. Kanskje er jeg heldig og finner en økologisk, etisk, bærekraftig reke, om ikke blir det miljøsvinreke. End of story :-)
kokosyklus Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 He he he he he:) jeg er så GAL at jeg spiser Scampi en sjelden gang OG bruker tørkerull på kjøkkenet:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå