liin_ Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Jeg begynner å lure på om det er jeg som er skikkelig sær og vanskelig.. Sambo og jeg bor noen timer unda hjemstedet vårt (vi kommer fra samme sted), noe som betyr at vi for å besøke familien må overnatte der. Vi er glade i å "reise hjem" og forsøker å få så mange helger der som mulig. Etter at beibisen har kommet håper vi at hjemturer er noe vi får prioritert enda oftere. Problemet vårt er imidlertid at foreldrene hans, som er skilte og bor hver for seg forventer at vi skal flytte rundt fra hus til hus når vi er der. Vi forsøker å si at dette er ganske slitsomt, og med en gravid meg og senere en liten baby vil vi helst slippe dette. Vi vil gjerne komme ofte på besøk, men vil helst slippe både det å flytte rundt, og maset om at vi burde gjøre det. Jeg ser for meg at vi etter at bebisen har kommet kan ha en del utstyr stående på ett sted, sånn at vi slipper å frakte alt mulig frem og tilbake, det er vel nok å ha med seg når man skal bort noen dager uansett.. Vi hadde i utgangspunktet bestemt oss for at vi fra nå av skal bo hos mine foreldre når vi er hjemme. Litt fordi de aldri har mast om at vi må komme, men først og fremst fordi vi slipper vi å "velge" en av foreldrene hans når vi gjør det sånn.. Vi skjønner vel ikke helt hvorfor selve overnattingen er så viktig, vi vil rett og slett organisere oss på en måte vi synes er praktisk.. Er vi veldig urimelige? Noen som har erfaring med lignende situasjoner
Pappalille Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 Først og fremst; jeg synes ikke dere er urimelige. Nå har ikke jeg og mannen min dette problemet, da hans foreldre er gift og jeg kun har min mor, men hans familie er veldig spredd. Det er en bror i Trondheim, foreldre i Mo i Rana, bestemor et stykke unna Mo, en søster med to barn i Harstad... Og vi skal liksom rekke over _alle_ på en kort ferieuke. Det føles helt sprøtt når vi reiser fra Oslo og i utgangspunktet er litt slitne når vi kommer frem. Og det er uten barn. Nå har vi en på vei, og jeg har sagt klart i fra at det blir ikke snakk om å leke nomader når vi har to voksne, en katt (som alltid er med på tur) og en baby. Han er helt enig med meg. Vi hadde nok gjort akkurat det samme som dere vil i deres situasjon. Lykke til =)
Fire småtroll Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 Vi gjør på akkurat samme måte. Nå har vi 4 timer å kjøre hjem da, så det blir ikke akkurat hver måned vi drar, men vi bor alltid på samme sted. Besøker selvfølgelig både besteforeldre og oldeforeldre, men bor alltid hos min søster, ikke fordi de har størst plass, men fordi de har barn på samme alder som leker sammen, og vi setter veldig pris på å være fire voksne på omtrent samme alder om kveldene etter at barna er i seng. Vi ser jo ikke hverandre så ofte, og siden søstera mi også er en av mine nærmeste fortrolige har vi alltid så masse å prate om.. Men når det er sagt forstår jeg jo foreldrene til din mann også da, de vil gjerne ha dere der en "helaften", de vil gjerne stå opp med barnebarnet om morgenen osv. Kan ikke være så lett å være de besteforeldrene som alltid føler seg nestbest og nedprioritert. Selv om dere ikke mener å såre noen er det det dere gjør. I vår familie er det aldri noen som har sagt noe på at vi alltid sover hos min søster, sikkert fordi alle forstår at ungene (søskenbarna) gjerne vil sove sammen osv, men i deres tilfelle tror jeg nesten jeg ville sovet litt hos svigers av og til også, altså tatt hele helga hos en av dem med jevne mellomrom. Er ikke SÅ mye utstyr dere trenger, en reiseseng holder i massevis.
Elisa ♥2 barnsmor♥ Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Skulle virkelig bare mangle om der eikke møtte forståelse for at dere ville ha en base... Her er det "besteforeldrene" som ikke er voksne enda...
Tweak Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 Jeg synes ikke dere er urimelige nei! Men jeg forstår at alle ønsker å ha dere på overnattingsbesøk, for det er jo kos å ha morgener og kvelder sammen med dere, og en er jo som regel mer på det stedet en overnatter. Hva om dere sier at besteforeldrene får sørge for at de har barnestoler, soveplasser og stellebord når dere kommer på besøk, kan gjerne kjøpes brukt så det blir ikke dyrere enn de vil ha det til. Og så kan dere bytte på hvem dere besøker? Slik at ene helgen er det dine foreldre, neste gang hans mor og så hans far. Så går det litt på rundgang?
Gjest yrild Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 dere er overhodet ikke urimelige :-) Gjør det som er mest behagelig for dere og den lille! Har selv skilte foreldre som selvfølgelig begge gjerne vil ha oss hos dem, hittil har vi dratt på rundgang, men det har jo vært uten baby... med baby gjør vi det som er best for oss og så får de tilpasse seg :-) Det går seg nok til! Klem
liin_ Skrevet 18. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. november 2008 takk for svar, dette har plaget meg skikkelig godt å høre at vi ikke er helt på jordet i allefall. Vi får vel sette ned foten nå den første tiden, så får vi se an om vi begynner med nomadevirksomhet når vi har blitt litt vant til å være foreldre. Har tenkt å være "hjemme" ganske mye mer enn på i helgene utover. Er studenter og med all familie der oppe er det ikke så fristende å feire jul her
Vil Skrevet 19. november 2008 #8 Skrevet 19. november 2008 Haha. Nei, dere er ikke urimelige! Jeg er av dem som heller ikke uten videre godtar at barn skal sendes rundt mellom skilte foreldre. Etter mitt syn burde barna få bo fast, gå på én skole, ha ett barne rom etc. og så kunne foreldrene drive og flytte inn og ut og bytte hus annenhver uke. Der kan jo dele litt på det og bo litt forskjellige steder mens dere er der, ikke bytte hus mens dere er der. Det får være måte på til nevrotisme fra deres side. Det virker som et nytt brudd, hvor partene trenger stor bekreftelse på seg selv? De kan da vel føle seg anerkjent og føle at de får møtt dere selv om dere bor et annet sted.
Gjest Skrevet 19. november 2008 #9 Skrevet 19. november 2008 Jeg synes ikke dere er urimelige, men jeg skjønner heller ikke hvorfor dere ikke kan bytte på hvor dere sover. Jeg skjønner den med å sove samme stedet hele oppholdet, men hvorfor kan ikke dine foreldre få ett opphold, svigermor det neste osv.? Jeg forstår godt at de vil ha dere der på overnatting, og særlig etter at babyen er født. De vil sikkert være med på morgenstell, kanskje la dere sove litt utpå osv. Og av erfaring kan jeg si at det er ikke sååå mye å drasse på for om en har et barn, så det er ikke noe problem å bo på to forskjellige steder i to forskjellige ferier. Så jeg synes kanskje dere er litt urimelige, og skjønner godt at også svigerfamilien ønsker å ha dere som overnattingsgjester. Så mitt råd er rett og slett å gi dem hver sin ferie/helg. Det fikser både dere, småen og bestisene :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå