Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Jenta mi blir et år, og hun har hittil aldri smakt noe "usunt", som boller, kaker, brus,saft eller godteri. I anledning bursdagsfeiring skal vi nå som seg hør og bør lage store kake. I den forbindelse ble jeg litt nysgjerrig på om alle gir barnet kake i 1årsdag? Eller er det noen som ikke vil introdusere søtsaker så tidlig? Jeg merker at det byr meg litt i mot å sette et kakestykke foran barnet mitt. Egentlig bør det jo være fullt mulig å utsette "sukkerstarten" til de er nærmere 3 år, bør det ikke det? Men så høres det jo helt forferdelig ut å ikke la barnet smake sin egen kake.. Hvis det ikke går an å lage et sunt alternativ, men jeg klarer ikke å komme på noe. Og en stor, pyntet bursdagskake hører nå liksom med, synes jeg..
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 Her fikk småen saft, sjokoladekake og bolle. Storkoste seg! Ellers har han ikke fått noe særlig søtsaker. Var veldig streng med at ingen skulle gi han noe før han var 1 år. Nå hender det han smaker litt saft innimellom, men ellers ikke noe søtsaker. Men 1 års dagen.. da fikk han lov å slå seg vill
*bolla pinnsvin* Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 Ja, selvfølgelig fikk han smake kake
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Alle mine tre barn har fått kake/bolle på 1-års dagen sin. Er litt for måtehold, men ingen fanatisme jeg da. Hverdagen består av sunn mat og godt kosthold, selvfølgelig kan man da kose seg innimellom, og bursdag er en sånn anledning.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 Herregud blir så skremt av å se hvor mange fanatikere det er her inne! 'ånei barnet mitt skal ikke få noe søtt for da er det jo SÅ farlig'.Jeeses!Når dere går så langt å bannlyser melk,jogurt,prim og brunost da er d på tide å se litt på seg selv!patetisk!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 Tradisjon i familien at man lager en hel kake til det barnet som fyller 1 år og barnet for lov til å leke og bade i kaken, samtidig som å spise da.. hehe.. Sønnen min skal få det..
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #8 Skrevet 18. november 2008 Selvfølgelig kan du gi kake. Det er jo tross alt barnets første bursdag.. Og du kan jo fortsette med å holde en lav profil når det gjelder søtsaker selv om du gir kake på bursdagen. Jeg ville syntes ekstremt synd på meg selv om jeg ikke fikk smake på diverse søtsaker før jeg var 3 år! Ikke at barn som aldri får smake kanskje vet hva de går glipp av, men det handler mye om mat og søtsaker i dagens samfunn, og kanskje de snakker om det i barnehagen osv. og den stakkars lille ikke har fått smake NOE hjemme..
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #9 Skrevet 18. november 2008 Ja, og han koste seg... Det er noen av de herligste bildene jeg har. Hva er det med dere... Enig i at kaker og søtt ikke skal på bordet hver dag. Men av og til? Forstår ikke diskusjonen en gang.
venter barn nr. 3 (har født) Skrevet 18. november 2008 #10 Skrevet 18. november 2008 Selvsakt fikk barna mine kake på 1 års dagen, ikke dermed sakt at de spiste stort av den, men de koste seg og fikk sitte å grise masse med den ja. Har festlige bilder av 1 års kake over hele fjeset Ikke introdusert noe søtt du liksom?? Vet du egentlig hvor søt morsmelka di er??
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #11 Skrevet 18. november 2008 Ja hun fikk smake kake og brus for første gang på 1 års dagen sin. Hun er nå 3 år og liker ikke brus og spiser på eget valg lite kake og is. Men hun syns det er godt med litt. Lille søster skal også få kake på 1 års dagen, men tror vi dropper brusen.
tante grusom master of law Skrevet 18. november 2008 #12 Skrevet 18. november 2008 Selvfølgelig fikk han kake! Skulle bare mangle, synes denne sukkerhysterien har gått alt for langt, når folk ikke gir barna kake på bursdagen engang.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #13 Skrevet 18. november 2008 Hva innebærer en "sukkerstart" da? Høres ut som en magisk grense hvor man kan kjøre på med sjokolade hver dag Dersom man er måteholden med alt (utenom mosjon) tror jeg man får "et sunt hjerte i en sunn kropp" - for å sitere en eller annen TV-reklame. - dette gjelder også sukker. Det finnes alltid sunne alternativer, og ikke er det sikkert at ettåringen får med seg at det spises kake engang. Det er helt deres eget valg. Mine har fått kake på ettårsdagen. Eldste må begrenses litt foran godterskåla, mellomste liker ikke brus og er generelt småspist, og yngste synes tilsynelatende at GRIS og KLISS på hender, ansikt, hår og klær er mye morsommere enn å spise festsnopet - ulike barn trenger å få satt grenser på ulik måte, og jeg tror ikke noen her inne skal være så skråsikker på hvem som får overvektige barn - DET kan slå begge veier, og jeg håper INGEN av oss trenger å få det sjokket en dag "Oi! JEG har gjort barnet mitt overvektig!". For det er vel det dette handler om, er det ikke? Vi forsøker alle bare gjøre det som er best for barna våre!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #14 Skrevet 18. november 2008 Guttungen vår hadde ikke smakt noe særlig sånt før han var ett år (mulig noen besteforeldre hadde stukket til ham en liten smak nå og da ;-) ) Til bursdagen fikk han sin egen lille sjokoladekake (brukte store muffinsformer) med lys på. Fikk selvfølgelig litt hjelp med lyset. Så fikk han spise den selv. Den ble vel lekt med mer enn den ble spist for å si det sånn :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå