Gå til innhold

Dere som er gode på medisiner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en mnd. siden fikk jeg penicilin for halsbetennelse. Fikk flere tabletter enn jeg hadde behov for, og har 15 igjen.

Nå tror jeg at jeg får halsbetennelse igjen.. (hvite klumper på mandlene). Kan jeg bare bruke de tablettene jeg hadde til overs da, så jeg slipper å dra til legen og greier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Du skal alltid avslutte kuren med alle tablettene du fikk, om ikke annet er avtalt med legen.

så du må nok dra til legen på nytt.

Skrevet

Det er jo ikke noe man anbefaler. Men jeg hadde gjort det. Femten tabletter er nok til en vanlig ukeskur, og dermed ganske uproblematisk. Men du bør ta alle.

Skrevet

Du skal gå til legen, før du begynner på medisinen uansett. For det er berre feil og tull å begynne på medisin, utan at det er betennelse. Ein skal ikkje bruke antibiotika utan at behovet er reelt.

Og har du nok til ein heil kur med 15 tablettar? Om du ikkje har det, så er det i alle fall ikkje lurt å begynne, for det kan hjelpe bakteriane til å bli motstandsdyktige mot den medisinen.

Skrevet

Jeg avsluttet kuren, men det var flere tabletter i esken jeg fikk. Var på en søndag, og eneste det apoteket der hadde.

Skader vel ikke å prøve og se an om det blir bedre etter et par dager vel?

Skrevet

Hadde du tatt hele kuren sist, så hadde du kanskje ikke blitt syk på nytt så fort.....

Helt enig med dem over at du ikke skal spise den gamle medisinen da det kan være annen årsak til denne sykdommen. og antibiotika skal man spise minst mulig av! Kanskje det er en virusinfeksjon du har nå og da er det ikke noe poeng å ta resten av tablettene.

Gå til legen du!!

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Å, herregud for noen høner!

Selvfølgelig kan du bare starte på medisiner igjen! Og så ringer du evt legekontoret og forhører deg om du trenger flere, evt en annen type.

Skrevet

Høner???????

jeg er sykepleier og har lest MASSE om faren ved antibiotikabruk- (AB)

- AB er mange forskjellige preparater som fungerer på forskjellige bakterier. Dersom halsbetennelsen din kommer tilbake kan det bety at du 1) trenger annen AB. 2) er smittet av et virus og da fungerer ikke AB i det hele tatt.

-AB fungerer kun på bakterier- ikke virus.

-Det blir nå vanskeligere å vanskeligere å behandle forskjelligere sykdommer med AB. Dette er FORDI det er et overforbruk av Ab i verden og at man skriver ut for liten dosering eller at pasienten slutter å ta tablettene så fort symptomene er over.

Jeg kan nevne eksempler:

* Ørebetennelse: Ab har liten/ingen effekt ( tro meg jeg har testet begge deler mange ganger) Det er også en kjent sak hos oppegående leger at man ikke skriver ut Ab til barn/voksne med ørebetennelse

* MRSA- Meticillin Resistente Stafylokokker Aerus. Dette er en vanlig sykehusbakterie i verden, Norge er sjelden rammet.( Meticillin er noe av den sterkeste Ab man har. Smittes man av dette må man gjennom en kur som varer i et halvt år ( hvis jeg ikke husker feil)

* Tuberkulose... Man har nå funnet en type tuberkulose som har funnet en måte å OVERLEVE antibiotika på. Sist jeg leste en artikkel om dette hadde man ingen behandling fior denne typen.

Så sett dere tilbake med bena på bordet og hendene i lomma HØNER og knask antibiotikaen dere har spart på i kjøleskapet som sukkertøy.

Det er bare tull med forskning og helsepersonell. Legene kan jo ingenting for tiden, så like greit å høre her inne på DIB..

Beklager! Jeg bli i overkant engasjert i slike saker.Synes det er horribelt at man tar opp medisinske spørsmål på et sted som dette og forventer seriøse svar av jenter som kaller oss HØNER.

Skjønner Hi at du spør, men synes ikke du skal ta de tableettene uten å ha snakket med legen din først...

Skrevet

Det er ikke å anbefale, twintipp, siden det egentlig ikke er nok tabletter til en hel kur. Legen vil jo avgjøre hvor stor dose du trenger ved å vurdere tilstanden din.

Det som skjer hvis du tar en halvgått kur, er at det kanskje ikke er nok til å drepe bakteriene, så blomstrer de opp igjen etter avsluttet kur, selv om du føler deg bedre med en gang. Da kan infeksjonen bli enda hissigere.

Det du kan gjøre, og som jeg noen ganger har gjort, er å starte på den kuren inntil du kommer deg til lege så du kan få resept på mer. Da kommer du i gang, og merker bedring, samtidig som du kan fullføre kuren.

God bedring forresten!!!

Klemmer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...