Gå til innhold

Hvorfor ruinere seg på julegaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner det bare ikke...!

Er det ikke kos og bruke pengene på noe koselig å gjøre i romjula feks?

Vi kjøper ikke julegaver til søsken osv, kun en liten ting til hverandre, til barn i familien, og til foreldre.

Dermed har vi ikke kjøpt mer enn 5 gaver i år:-)

Datteren min får en gave til 200 kroner av oss, sengeklær med High School Musical på. hun ønsket seg det, og da bruker jeg ikke mere penger på henne bare for at sengetøyet var billig.

Er jeg den eneste som tenker sånn? Søskene våre gir vi som sagt heller ikke gaver til, men møter de på 1 juledag og spiser en bedre middag:-)

Ungene får jo så mye gaver som det er, synes dette tar helt av jeg. Dreier jula seg bare om gaver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja for noen dreier nok julen seg om gaver!

Og det beste er at da kna de som kjøper svinedyre gaver skryte av hvor snille de er (selv om ræva henger utenfor og luksusfellen snart ringer på døra)

:o)

Skrevet

ja barna får masse gaver, men det betyr jo at vi og må kjøpe masse tilbake . . .

vi har 6 nieser/nevøer.

så har vi besteforeldrene, og oldreforeldrene.

i tilleg får søsken fremdeles gaver, men det blir siste julen i år

noen venner får og gaver. .

så ja til sammen blir det en hel liten formue . . .

Skrevet

Nei da, du er ikke den eneste som tenker sånn:-)

Vi kjøper heller ikke til søsken, vi bruker bare å si at det er bedre at de og vi bruker penger på oss selv, enn at vi bytter noen 100-lapper:-)

Tante og Onkel barn får gaver til de fyller 20 år, da gir vi oss.

Ellers gir vi en ting til foreldrene våre.

Og selvsagt våre to gutter da:-)

Synes det er ergelig at hele desemberlønna skal gå til gaver.....

Vi kjøper en ting som de ønsker seg, er det for dyrt får de penger, slik at de kan spare til det de ønsker seg.

Og i år blir det altså ca 16 presanger..... og da har 4 blitt over 20 og de bruker å få noe godis:-) Sånn er det å ha størrelse på familien.

Skrevet

Signerer denne ! virker som om en del må "bevise" sitt egenverd via hvor mye penger de bruker på gaver... for ikke å snakke om all energien de bruker på å irritere seg over andre...

Mye bedre å bruke krefter og penger på å gjøre ting sammen ! her er det vennemiddager og familiesammenkomster jevnt over hele romjula..helst med en innlagt tur i akebakken :-)

Skrevet

jeg er faktisk enig, vi kjøper til foreldre og nieser og nevøer, men når man har dobbelt opp med foreldre ( skilte) og 10 nieser og nevøer blir det likevel mye....men prøver å kjøpe ting som er fine, men som kanskje ikke koster vanvittig mye....vår lille gutt får ikke svindyre presanger av oss, han har alt han trenger både av klær og leker. Besteforeldre har vi oppfordret til å gi penger på konto, det er nok av ting han trenger når han blir litt større ( moped, billappen, bil, skolegang). Vi prøver å spare til dette istedet for at han har overflod nå når han er så liten.

Eller så er jeg alltid flink til å kjøpe gaver tidlig, så når desemberlønna kommer koser vi oss bare med den selv. Ikke handler vi inn voldsomme mengder med mat til jul heller...blir jo aldri spist opp!

Er helt enig med deg!!

Skrevet

Dere er da ikke nødt om å kjøpe gaver ti voksne mennesker som kjøper gaver til barna deres? Da hadde jeg aldri gjort..

Skrevet

jeg fikk akkurat litt sjokk når jeg regnet sammen i den andre tråden her hvor mye vi bruker på julegaver. ser vi nærmer oss 10 000kr :s men da har jenten vår fått dyr gave ( 1400kr- hun fikk stor-jente-seng i år og det måtte hu jo hatt uansett). og vi gir hverandre en fin ting i år.

me til familie kommer vi også til bruke ca 5000kr. og da ligger vi på billige gaver. 100-200kr ( hver heldig å funnet masse på salg). på samboerenmin sin side har vi kuttet ut søsken, men gir til barna og til svigers+ den ene onklen han har.

på min side er ikke alle søsken med på å kutte ut gaver til hverandre, så da blir det til at vi gir litt til hverandre ( og jeg har fem søsken + at den totalt har 6 barn). vi har 35 gaver å kjøpe, så da går pengene fort.

men når det er sagt, så begynne rvi tidlig så vi merker ikke alt sammen så godt. og jeg elsker å gi gaver, gjerne hjemmelagd også... trenger ikke å være mye, men en liten omtanke bare!

kanskje vi klarer å gjøre det enda billigere neste år?!

Gjest Sauen - uke 13
Skrevet

Vettu, jeg er egentlig enig - selv om jeg overkjøper selv.

Min bestemor på 70 år ønsket seg bare en ting - en ribbeform til 150 kroner. Men her går jeg og leiter etter noe nips til 300 kroner til til henne, fordi jeg vet at de kommer til å slå på stortrommen.

Det har vel noe med at vi ikke vil være dårligere enn andre og bruke mindre enn andre, så kjøper vi noe dritt som ikke blir brukt sånn for å fylle opp kvoten... nei, jeg skal revurdere pakkebudsjettet...

Skrevet

Det er jo mange som har store familier, og mange nieser og nevøer.

For meg handler julen om familieglede, for barna handler det vel stort sett om nissen og presanger. Tror ikke de bryr seg så mye om svoren er hard eller ei.

Jeg koser meg med gavene jeg , og liker å kjøpe gaver jeg vet vedkommende vil like. Synes ikke det er så ille jeg, kost med en liten oppmerksomhet under treet vel.

Og de som synes bare det er pes å handle gaver til oss skal få slippe. Men, jeg synes det ligger mye omtanke bak en gjennomtenkt og fin gave og jeg da!

Har man ikke råd, så har man ikke råd. Er vel ikke prisen det er snakk om, men en oppmerksomhet som viser at du hører og ser, og vet hva vedkommende vil like.

Besøk og samvær i julen får vi også til, kan vel gjøre begge deler vel?

Skrevet

Om ikke alle søskene er enige, hade jeg sagt: Neinei, så får dere bare kjøpe gaer til meg, men jeg har iallefall gitt beskjed om at jeg ikke kan kjøpe til deg. Har rett og slett ikke råd, det er for mage å kjøpe til!

Synes det er trist at voksne søsken ikke respekterer deg!

Skrevet

Jeg kjøper da gaver med omtanke selv om jeg bruker en 100 lapp!

Feks en god bodylotion til mor, eller et fint duftlys.

Det ligger omtanke i en god klem og et smil også, og det varmer iallefall meg mye lengre enn en presang.

Klart man kan både kjøpe gaver og besøke hverandre, jeg skjønner bare ikke hensikten med dette gavehysteriet.

Skrevet

Jeg ruinerer meg ikke på gaver, men jeg bruker en del. For meg er det viktigere å gi bort noe som folk blir glade for og så heller skjære litt ned på eget forbruk for å få det til.

Jeg elsker både å gi og få gaver. Jobber gjerne noen dager ekstra for å kunne gi det jeg vil.

Skrevet

vi har også sånn at vi vet noen i familien gir nokså dyre gaver. vi holde ross alltid innfor grensen vår, men merker det er lett å tenke lit sånn at de gir jo for så mye så da må vi også gjøre det. men heldigvis blir jeg flinker eog flinkere hvert år til å tenke at så lenge de får noe vi vet de ønsker seg så er det faktisk det samme hva det koster.

og personlig synes jeg det er koselig med en liten ting som god jul, men om det er hjemmelagd,koster 40 kr eller om det koster 500 bryr jeg meg fint lite om, så lenge det er gitt med omtanke:)

Skrevet

Er enig med deg, men der er jo litt ulike familieforhold. Vi er en veldig stor familie, og jeg har mange tantebarn og fadderbarn. Der går en del penger. Vi har kutta ut søsken og venner for mange år siden, og gir symbolsk til foreldre/besteforeldre/oldeforeldre.

Når det kommer til egne barn er jeg for å gi barna våre ting de trenger, og da vil jo ofte prisen på gaven gå opp. I år får de ski, noe vi ellers ville gi de om vinteren. Da blir det en stor ting.

Vi er en lite gaveorientert familie, og for oss er det ikke gavene som står i fokus. Vi har mange ritualer som gir høytiden mening, og det er ikke gavene jeg husker fra barndommen. Håper vi klarer å viderføre det.

Skrevet

Her har vi kutta med men allikevel blir det drt og mange. Vi kjøper ikke til søskene våre bare barna deres... Men vi har 10 tante/ onkel barn som får gaver til 150-200 kr hver.Ellers så har vi 5 fadder barn til sammen som får gaver.... Og så er det barn til nære venner så det blir noen. Så er det foreldre og besteforeldre.

Barna våre får ikke mange pakker hos oss, men til jul ønsker de seg større ting ( som vi ville ha kjøpt uansett) som f.eks snowbord, jakker, ski, play station osv. Så over i sta da jeg svarte på en anna tråd, og tror at vi kommer opp i 15 000.

Skrevet

Jeg forstår de som har mulighet til å kjøpe gaver, vil gjøre det.

Jeg forstår også at det er kos å få en gave. Men når man begynner å handle gaver til 10.000 på vanlige lønninger, sier det seg selv at noe er rart..

Skrevet

Har det slik som Poamin. Bruker en del på julegaver, men blir ikke ruinert av den grunn. Liker å gi gaver og slår gjerne på stortromma til jul. Bruker ikke å kjøpe så mye resten av året, så til jul vil jeg gjerne gi det folk ønsker seg.

Skrevet

Jeg er heller ikke for å kjøpe for mer enn man har råd til, men innstillingen om at jeg heller vil bruke de ekstra pengene jeg har på å gjøre noe spessielt for meg selv og min nermeste fammilie i romjulen enn å gi gaver til for eksempel foreldre eller søsken, den deler jeg ikke.

Skrevet

Vel, jeg føler meg ikke på noen måte gjerrig for at jeg ikke ønsker å blakke meg på gaver til øvrig familie, men heller ha en romslig jul for meg og mine. Og jeg gir til foreldre, og barna til søsken.

Skrevet

Hjemme hos oss FORVENTES dyre gaver. Sist jul hadde jeg kjøpt ett nydelig smykke og øredobber til moren min, hadde kjøpt på salg til 300. Hun var små sur hele resten av kvelden. OG ja, de vet vi ikke har mye penger. mye rart rundt forbi. Jeg er en av dem som føler et veldig press rundt juletider. Får vondt i magen bare av å tenke på alle pengene jeg snart skal til å bruke.

Skrevet

Huff, det er trist Veronica, Victor &Adelina. Kanskje du må snakke litt med moren din om både penger og verdier ellers.

Når det er sagt, så er det ikke sikkert alle ruinerer seg på julegaver om de kjøper for noen tusenlapper mer enn det som kanskje er antydet som "normalen" her. Og mange koser seg nok med familie og aktiviteter i jula om andre synes gavebudsjettet deres er for høyt. Men, jeg synes også at gavehandling tar helt av, og at det blant sikkert mange går utover økonomien ja. Det er jo hårreisende, da blir det ikke moro med gaver den ene eller den andre veien!

Jeg personlig kunne ikke tenke meg å bruke 2000 på alle inkl. egne barn (3 stk, to store), fordi ungene får lov til å ønske seg litt større ting til jul - fordi litt til har vi råd til uten at det går utover noe hvis dere skjønner. F. eks har jeg et barn som ønsker seg DS i år, det har jeg tenkt hun skal få (tror det koster ca. 1500). I tillegg får hun ei ytterjakke til 250 kr kjøpt på halv pris på Cubus! Denne jakka har hun sett på flere ganger.. Vil tro at vi kommer opp i 7000 kr totalt (8000 kanskje), så det er jo maaaange som bruker mer enn det. På våre to lønninger går det helt fint. Handler det meste til andre andre i okt/nov, til egne barn på julelønningene, der halvskatt dekker gaver + litt til! Ja, det var oss ja...

Skrevet

I år har vi endelig fått familiesiden til min mann på bedre tanker, vi gir kun gaver til ungene og ikke de voksne (er mange barn i familien). Håper å få ordnet det slik på min side av familien også, men der er det en godt voksen bror på står på bakbeina :-(

Det blir også billigere gaver dette året mye pga økonomien vår, men har til gjengjeld funnet noe alle ønsker seg :-)

Skrevet

Vi er ruinert uansett, vi ;P Neida, men det er harde tider, så egentlig skulle vi vel ikke hatt penger til noen gaver, mat eller noe som helst... Men det er nå regningene som må vente... Vi kjøper ikke dyre gaver i år, og vi begynte tidlig, men tidligere år har vi pleid å kjøpe altfor mye. Men jeg elsker å kjøpe og gi bort gaver, og vil gi noe fint!

Nå er det ikke snakk om gaver for tusenvis av kroner, for vi har ikke god råd, og hadde det ikke før heller. Men vi bruker vel ca 500 på hver av ungene fra oss, + en liten ting fra de til hverandre, også blir det et par hundrelapper på hver av de andre gavene (foreldre, søsken osv). Oldeforeldrene får i år et innrammet bilde av gullene tror jeg, også skal de små lage en gave hver til de.

Men det deilige er at jeg føler vi likevel har fått tak i veldig fine gaver i år som folk ønsker seg, og det uten å bruke så mye penger som vi pleier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...