Gå til innhold

hvordan fungerer sondemat?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slange gjennom nesen og ned i magen som de heller mat ned gjennom...

Skrevet

Trenger ikke å gå via nese da. Og man heller ikke maten ned til magen, den går dryppvis inn i sonden.

Skrevet

Dryppvis? Ikke alltid det nei. Vi brukte store sprøyter og så helte de melka over i den og lot det renne sakte ned. Ikke noe drypping dær nei

Skrevet

Tror egentlig du skjønner hva jeg mener. er forskjell på å HELLE maten i noen, og gi det i store sprøyter. Jeg snakker om sondeernæring, og det henger i en pose på et stativ som man stiller inn i forskjellige inntaksmønster. Feks. en halv liter på så og så lang tid.

Og når dere gir melk i sprøyte setter dere vel melken inn rolig...?

Skrevet

Rett som de her over sier.

Er det midlertidig går den gjennom nesa.

Men uansett er det en mye enklere ting enn en først frykter. Vi hadde vår ettåring på sondemat i 2 - 3 mnd og tredde sonden selv ned nesa når det hadde vørt en ulykke.

Guttungen som alltid skulle klå på ALT rørste aldri sonden og var ikke hemmet av den i det heletatt. Ikke engang de første ukene da han var koblet til 24/7.

Skrevet

Jeg snakker også om sondeenering, og det henger ikke alltid på stativ i pose. Det er ikke så enkelt som så. Det finnes mange forskjellige måter å sondeernære et barn på.

Selvsagt renner melken sakte gjennom sprøyte. Vi setter ikke på bakdelen på sprøyta om du skjønner, så det renner bare ved hjelp av tyngdekraften.

Skrevet

Og for å komentere diskusjonen over her. Vi har gitt sondemat som oftest gjennom maskin, men hadde også sprøyter i bakhånd. Så begge er mulig :o)

Skrevet

Jeg vet at sprøter er mulig, vi gir feks. vannet via sprøyter:-)

Reagerte på ordet "heller" maten i magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...