Gå til innhold

"Hun vil ha alt jeg spiser! Hihi"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette utsagnet er noe av det dummeste jeg hører. Mødre med babyer under året som ikke har noen grenser på hva de stapper i ungen sin. Og unnskydningen? De vil spise det mamma spiser!

Si nei, for pokker! Brus, berlinerboller, sjokoladecrossaint og gud vet hva er ikke mat for babyer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om ikke du har tatt dette ut av en sammheng da?

Det denne personer mener er vel at interessen for vår mat er stor blant de små. Jeg har selv en sønn som driver å griper etter brødskiva når jeg spiser. Har og latt ham sutte på litt brød, de vil jo smake på alt så da kan man jo la dem få utfordre smakssansen litt. Nå mener ikke jeg å gi demen hel skje med krem o.l....

Skrevet

Nei, dette er ikke tatt ut av sammenheng. Kjenner to stk som stadig vekk gjør dette her, og kun fordi de synes det blir så mas å si nei.

Brød er jo greit. Det er jo faktisk mat! Men jeg reagerer når små babyer på knappe 7 mnd får julebrus fordi mamma ikke gidder å si nei.

Skrevet

Det greieste er å slutte å spise tullemat rundt barnet (eller enda bedre: legge om egne vaner.)

Skrevet

Ok, ja nei da er det jo litt anna sak. Er enig i at det er en smule svakt å gi etter for en baby på 7 mnd når det gjelder søtsaker.

Men mener fortsatt at det ikke skader å la dem smake litt da....

Skrevet

Skjønner poenget med å ikke la barna få hive i seg søtsaker bare fordi mamma synes det er "så søtt å se på"....Men lillen min får smake på det meste, både sunt og mindre sunt. Mao hun har fått en og annen kakesmule(minibit) og fått litt krem på fingeren hennes og innimellom får hun en babykjeks. Synes det skal være en mellomting mellom å gi barna alt de vil ha av godis, og full nekt! La de smake, men alt med måte, og i forhold til alderen deres. Full nekt fører ofte til at barna tar fullstendig av så fort de får sjansen! Når de blir eldre, vel og merke. Bedre å vise de at man kan kose seg med måte på lørdager.. Brus derimot, bør virkelig ikke så små barn ha i det hele tatt! Kullsyre gjør vondt i små barnemager, og kan fort ødelegge de små nye tennene som de skal ha i noen år fremover!

Skrevet

Jeg fikk faktisk dette rådet på helsestasjonen jeg...

Da var det selvfølgelig ikke snakk om snop da, men mat. Jenta mi ville nemlig ikke ha fast føde hun, bare pupp. Vi prøvde alt, grøt, middag, frukt, brød, men neida, bare puppen som gjaldt. Da hun var 7 mnd fullammet jeg fremdeles, og for at det skulle bli nok energi våknet hun hver andre til tredje time om natta også....

Da sa helsesøster at det var veldig lurt å utnytte seg av den naturlige nysgjerrigheten ungene har på denne alderen, altså ta henne på fanget hver gang jeg spiste selv og la henne pirke oppi min mat og la henne smake. Men jeg gjorde det ikke med snop da, passet på å holde meg til litt sunn barnevennlig mat selv i den perioden ;-)

Skrevet

Jeg kunne godt ha kommet med utsagnet "han vil ha alt jeg spiser, hi, hi", men det betyr ikke dermed at jeg gir ham alt likevel. Har fått smake sjokolade, brus, jus, yoghurt og kjeks, men ellers bare sunn mat. Ser ikke noe gale i å la de få smake litt, det er bare snakk om å smake, ikke å spise/ drikke. Det han ikke får lov å smake blir mye mer attraktivt for ham. Brus er det vel de færreste små barn som liker uansett.

Å la barnet spise usunn mat derimot, er noe helt annet, men det mener jeg er like viktig for de større barna som for dem under året. Det verste er at mange tror kjeks er bedre enn sjokolade, tror posesuppe og ferdigsauser er ok mat for en ettåring, tror prim er sundt, mener saft er greit, og at syltetøy er sundt.

Skrevet

Helsesøster sier at det er lurt å la ungen smake på de tingene de viser interesse for, de skal jo lære å smake på mange forskjellige ting, surt, søtt, hardt, mykt osv.

Er ikke det samme å la ungen få smake på en bolle som å la den få spise boller til middag!

Men selvfølgelig, sunt bondevett er som vanlig greit, ikke nødvendig å gi en liten unge brus eller smågodt...

Skrevet

Ser ikke problemet jeg. Mini her spiser alt! Smaker på alt vi spiser og liker masse forskjellig. Eneste han ikke liker er blomkål og havregryn. Om han får et usunt kosthold av å SMAKE på ting, så får det heller være. Heller en nysgjerrig og smakebegjærlig unge, enn en kresen unge som ikke vil smake på noe som helst.

Skrevet

Vi har nok et litt annet syn på akkurat dette, siden sønnen vår allerede har over 50% sjanse for å få ADHD/ADD. Sukker vil bare øke sjansene hans. I tillegg har jeg selv sukkerallergi, grunnet for mye sukker da jeg var baby/spedbarn.

Vi skal vente så lenge som mulig med å gi han sukker. Vi er nok sikkert litt heldige, siden han IKKE er interessert i hva vi spiser :)

Skrevet

Så enig, så enig. Dessuten tror jeg det er nettopp de som ikke vil smake på noe som helst som ender opp med et usunt kosthold. De barna jeg kjenner som 'ikke vil spise eller smake på noe', er som regel de som kun vil ha pølser, hamburgere, pizza og taco...

Skrevet

11.22 her igjen, og selv om ungen min har fått smake på alt så er det fortsatt mango og banan som er favorittene hans. Så selv om han har fått smake brus, saft og sjokolade er det ikke det han foretrekker fremfor frukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...