Gå til innhold

hvordan undersøker man om 1 åring har halsbetennelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

pappaen har bakteriell halsbetennelse og legen stakk visst en lang pinne ned i halsen hans,ga ikke utslag så de måtte ta blodprøve.

Hvordan undersøker de en 1 åring?

Tror jeg har fått det også,kjipt når hele familien er syk.

Både gutten og jeg har time til vår lege senere i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Undersøkensen er lik på voksne og barn, men halsbetenneste smitter vel ikke? MEN; Streptokokker er sinnsykt smittsomt så da er det mere trolig at dere har dette....

Skrevet

Sambo har bakteriell halsbetennelse= med streptokokker.

Det er vel med virus som ikke er smittsom.

Kan ikke se for meg at sønnen min aksepterer lang pinne ned i halsen,får ikke lov til å se på tennene hans en gang

Skrevet

Gutten min har blitt undersøkt slik maaange ganger, legene bare lirker den pinnen litt inn i munnen, så endre det ofte opp med at ungen brekker seg og da åpner dem jo munnen. Og vips så har dem tatt prøven...

Hvis barnet ditt lett kaster opp så be om å få noe tilfelle det skjer. Greit å fange opp hvs det først kommer noe slik at det ikke spruter utover hele gulvet....

Skrevet

Legen ser i halsen med pinne berre på tunga(for å presse den ned litt, slik at han ser mandlane). Så blir allmenntilstanden vurdert; slapp, feber, matlyst, varighet osv. Blir nok lytta på lungene også.

Og så tar ein lita blodprøve frå fingeren(vanlegvis), for å måle CRP(C-reaktivt protein). Er denne prøva forhøga, så tyder det på infeksjon. Normalt er CRP under 8. Ved virusinfeksjon er den vanlegvis under 50-70. Over dette tyder på bakteriell infeksjon, og då blir behandlinga antibiotika.

Halsbetennelse smittar ikkje, med viruset som fører til infeksjonen kan smitte. Det betyr ikkje at alle får halsbetennelse, men nokre kan utvikle betennelse etter å ha blitt smitta av viruset. Og det er ikkje einsbetydande med halsbetennelse om ein har veldig vondt i halsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...