Kyosanim Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Noen som vet hvor mange egenmeldinger ved barns sykdom en kan ha? Er det sånn at det også skilles på hvor hyppig den kan brukes? Jeg har vært hjemme med sykt barn 5 ganger fra 4/9 t.o.m i går, og jeg vet det hvertfall blir en dag til denne uka. Må jeg da ha legeerklæring? Og er det forskjellig fra om man er fast ansatt eller jobber gjennom et vikar byrå?
Nyseryllikberta Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 Ti dager pr år, følger kalenderåret, dvs starter i januar. De ti dagene kan tas ut etter hverandre eller som enkeltdager, alt etter hva som passer best. Hvordan det er når du er vikar vet jeg ikke, kommer sikkert an på hvor langt vikariatet er, og hvor lenge du har hatt jobben.
Gjest -<<- Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 Ti dager i året hver, evt femten om dere har tre eller flere barn, evt dobbelt så mange om du er alene om omsorgen. Du har alltid rett på fri, men bare rett på lønnet fri om du har vært i arbeid i fire uker først. Det har ingen betydning om du er fast ansatt. Dersom du har vært hos samme arbeidsgiver i disse fire ukene, er det de som skal betale. Dersom du har vært i arbeid i fire uker men hos ulike arbeidsgivere, er det NAV som betaler. Arbeidsgiver kan forlange legeerklæring fra dag tre (sammenhengende) med barns sykdom. Før det holder det med egenmelding.
Gjest Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 10 dager til hver av foreldrene. Kan tas ut sammenhengende eller hver for seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå