Gå til innhold

Noen som bruker Fragmin?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen flere som må bruke fragmin under svangerskapet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg måtte det. Pga apc resistens (Leiden mutasjon). Forhøyet sjanse for blodpropp altså... Måtte ta i svangerskapet og 4 el 6 uker etterpå, husker ikke helt. Hadde så mange sprøytestikk på magen altså! Dessuten er jeg ikke så flink til å sette sprøyter, så ble både gul og blå...

Skrevet

Jeg har også Leiden Mutasjon og hadde blodpropp i begge lungene for 3 år siden. Jeg har begynt på fragmin sprøyter og de skulle jeg ta 4 uker etter fødsel eller 4 uker etter hvis jeg skulle miste det.

Ser magen begynner å få en del blåmerker allerede ja. Sikkert et pent syn etter 44uker tenker jeg.. Men det går=)

sprøytene går i grunn greit å sette, måtte sette selv etter blodproppen også før marevanen begynte å virke.

Men det gikk greit helt på slutten å sette sprøytene også????

 

HI

 

 

 

Skrevet

hvordan vet man om man burde ta en slik blodprøve som viser om man har det der leiden mutasjon greiene? forhøyet sjangs til å få blodpropp..

 

jeg bare tenkte, jeg fikk målt at hemoglobid nivået mitt var i overkant høyt og fikk det "folkelig forklart" av jordmoren som tok blodprøven på meg at det var ca det samme som høy blodprosent (ja, vet, ER ikke akkurat det samme) og videre at det var litt som om jeg hadde tjukt blod.

 

husker også å ha lært i en anatomi time på læerskolen at mye gjern i kroppen kunne faktisk bli farlig, da blodet kunne tykne, eller koagulere- det blir jo da "det samme som" å stå i fare for blodpropp?

 

? eller?

 

var det en "logisk" tankerekke? burde jeg foreslå en slik test? hva heter den blodprøven i såfall?

 

 

ble litt skremt med tanken på "tykt blod" og begynte jo med en gang å bekymre meg for morkaken og blodgjennomstrømningen...

Skrevet

Det er gjerne arvelig, så hvis du veit om noen i familien bør du ta en blodprøve. Tror du bare sier til legen din at det er den prøva du vil ta for å sjekke. Mine søsken gjorde det da jeg ble lagt inn for å sjekke. Ikke så farlig for min bror i og med at han ikke blir gravid. Men han fikk påvist Leiden mutasjon. min søster hadde ikke det.Når man har leiden mutasjon skal man gå på blodfortynnende under svangerskap grunnet østrogen. Man skal heller ikke bruke vanlig p-piller visstnok.

Selv visste jeg ingenting om min "sykdom" før jeg fikk blodproppen, Den begynte i beinet hos meg og gikk videre til lungene.

Det med jern har jeg ikke hørt noe om, så det kan jeg ikke svare på.Kanksje noen andre veit? Skjønte ikke helt hva du mente med tjult blod, men når man har forhøyet sjangse for å få blodpropp er det fordi blodet koagulerer fortere enn vanlig. Man bør ikke sitte mye med beina ned, i Kryss, osv.

 

Ble du noe klokere??

 

Men en test kan være lurt og ta uansett. er veldig mange som har leiden mutasjon uten å vite om det.

 

HI

Skrevet

Aner ikke om jeg har leiden mutasjon, men har hatt en blodpropp i leggen, og må derfor ta fragmin under svangerskap. Under første svangerskap hadde jeg en inkompetent lege som ignorerte dette, men det ble heldigvis oppdaget i 4. måned og jeg begynte med fragmin da. Neste gang må jeg vel komme meg til legen så fort som mulig og få sprøyter.

 

HAAAATER sprøyter og klarer ikke sette de selv. Forrige gang måtte mannen min sette de for meg, spørs nok om han må det neste gang også.. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...