Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Jeg fikk barn i 2004 og i 2006, så til neste år mister jeg overgangsstønaden, men kan jeg få det lenger om jeg går på skole?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Ja, tror du kan søke om å få det i inntill 2 år til.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #3 Skrevet 17. november 2008 ja, du kan få den forlenget med inntil 2 år, dersom du ikke har yrkesrettet utdannelse fra før. Altså dersom du bare har generell studiekompetanse fra før, og nå holder på med yrkesutdannelse.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Men det har jeg å, jeg har yrkesutdannelse fra før. Hva skjer da da, har jeg ingen rettigheter? H.I
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #5 Skrevet 17. november 2008 Jeg ville hørt med nav, men tviler på om du har rett på noe. Du får jo mer stipend og lån om du ikke har OS, da. Her er en link , som jeg også har kopiert fra: http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/Kapitteloversikt/e05/e05k15?f=templates&fn=main-j.htm&2.0 § 15-6 Tredje ledd første punktum - Utvidet stønadsrett under nødvendig utdanning [Endret 1/04.] Stønadstiden kan utvides med to år frem til barnet fyller åtte år når forsørgeren er under nødvendig utdanning. Ved vurderingen av om utdanningen er nødvendig skal det ikke tas hensyn til om det er tilstått utdanningsstønad tidligere. Begrepet ”nødvendig utdanning” er ellers som i § 15-12, dvs at utdanningen skal være hensiktsmessig og føre frem til selvforsørgelse. Dersom vedkommende har oppnådd yrkeskompetanse kan overgangsstønaden som hovedregel ikke forlenges. Eksempel: Forsørgeren har mottatt overgangsstønad og utdanningsstønad i til sammen tre år. Da hovedperioden med overgangsstønad opphører, har vedkommende fremdeles igjen ett år av sin fire-årige lærerutdanning. Vedkommende kan få utvidet perioden med overgangsstønad. Hun har imidlertid ikke rett til utdanningsstønad etter § 15-12. Forsørgeren har mottatt overgangsstønad i til sammen tre år. Da hovedperioden med overgangsstønad opphører, starter hun i utdanning. Hun begynner på halvårig kurs som veterinærsekretær. Kurset er ikke offentlig godkjent og hun har ingen konkrete jobbtilbud. Etter § 15-12 anses ikke utdanningen for å være hensiktsmessig. Vedkommende kan da ikke få utvidet perioden med overgangsstønad. Det stilles ikke krav om at stønadsperioden på to år under nødvendig utdanning tas fortløpende etter den ordinære stønadsperioden på tre år, jf. § 15-6 andre ledd. Utdanningen må utgjøre minst halvparten av utdanning på full tid. Sosial- og helsedepartementet har i Ot.prp. nr. 8 (1996-97) uttalt følgende: “For at utdanningen i praksis skal bedre stønadsmottakerens muligheter til å få arbeid, må utdanningen være av et visst omfang. Departementet foreslår derfor at den aktuelle utdanningstiden må utgjøre minst halvparten av vanlig fulltidsutdanning.”
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå