Gå til innhold

Generisk bytte/kopimedisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at det er en del helsepersonell her inne og lurer på om dere vil gi meg noen tanker rundt generisk bytte. Hvis noen jobber i hjemmetjenesten er jeg og interessert i om dere har innført multidose, og om dette har lettet arbeidet med å holde styr på pasientenes legemiddelinntak.

Må være anonym nå

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Larvik kommune innførte dette for et par år siden. Kontakt hj.spl og få deres erfaringer. Har du sjekket artikler i Sykepleien? Har du søkt etter artikler i diverse søkerbaser? Høgskolebiblioteket kan hjelpedeg.

Skrevet

Har veldig god erfaring med multidose. Letter masse ifht tidsbruk på dosering, samtidig som det er bedre kvalitetssikring. Utfordringen er når det er endringer i medisinering - å få dette hurtig rettet i multidosen. Medisinkortet fra apoteket gjelder også som resept ( ikke A-prep), slik at man slipper å bestille en del resepter fra lege.

Skrevet

Flott, takk for svar. Spesielt interessant det med at medisinkortet fungerer som resept. Har skrevet en stor oppgave om dette nå, og har lest det som eksisterer av forskning på området. Og innenfor forskningen er det en del sorte hull kan man si. Medisinering ute i hjemmetjenesten har bla færre kontrollrutiner enn f eks sykehjem, noe som pasientene desverre lider under. Jeg håper virkelig multidose er løsningen slik at man kan redusere den omfattende feilmedisinering vi ser i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...