Gå til innhold

Noen som er flink på problemstilling??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal skrive oppgave om schizofreni. Er det noen som har en spennende problemstilling til meg?? Jo mer jeg tenker jo mer forvirret blir jeg, hehe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På de oppgavene jeg har skrevet tidligere ender jeg med å skrive problemstillinga når oppgaven er ferdig. Tar utgangspunkt i arbeidsspørsmål.

Dette er selvfølgelig helt feil måte å gjøre det på, men det funka best for meg!!:-)

Hva er det du har lyst å finne ut om schizofreni? Ta utgangspunkt i det, og drit i pr.stillinga en stund til:-)

Skrevet

Det som er tingen er at vi må sende inn føreløpig problemstilling før vi skriver oppgaven :( Har tenkt litt på årsakene til at noen får schizofreni, men er ikke helt sikker......

Skrevet

Jo, hvorfor ikke? Kanskje du prøve å finne stoff om hvor mye man tror skyldes arv og miljø når det gjelder schizofreni. Hva er faretegnene, om noe og lignende. Uansett, ingen kommer til å slakte deg om det endelige produktet ikke er helt i samsvar med din opprinnelige problemstilling ;-) Tanken er nok at du skal begynne å stille deg selv spørsmål, for på den måten lærer mange mer effektivt.

Skrevet

Hva med schizofreni og behandlingsforløp?

Altså, hva er behandlingsforløpet ved schizofreni, da kan du jo dele det inn på alder og evt se om yngre schizofrene behandles på en annen måte enn eldre. Videre kan du jo da se på funksjonsnivå.

Skrevet

Er det ikke medfødt? Men at det kommer mer fram sånn etter hvert? nei, dette kan jeg ikke!

 

Hva med noe om medisinering og ikke-medisinering! Det er hvert fall mulig å intervjue noen om den problemstillinga vil jeg tro!

"Det er fullt mulig å leve et godt liv uten medisinering!!"

Hm...jadda...

 

Skrevet

Det er godt dere får meg til å tenke litt ;)

 

Det forskes på forhold under svangerskap, nyfødtperioden og tidlig barndom....så helt sikkert hva det skyldes vet de ikke.

Skrevet

Har en som har denne sykdommen i familien. på grunn av slurv fra lege og jordmødre gikk det nesten galt og h*n mistet mye oksygen. I h*n sitt tilfelle er de så å si sikre på at det er derfor han fikk denne lidelsen. En skade i hjernen pga alvorlig oksygen mangel. Har ingen historie med psykisk sykdom i familien ellers...

Skrevet

Uff, så tragisk!! Kan jeg spørre hvor gammel han var da han fikk diagnosen?

Skrevet

Han var i tenårene når han fikk diagnosen. Han godtok den derimot ikke, nektet å ta medisin, mente det var alle andre det var noe galt med. Han skilte seg ut gjennom hele barndommen, men under puberteten kom det veldig tydelig frem. Som liten var han vanskelig å snakke med han snakket helt usammenhengende. Klarte ikke skolen, fikk venner i feil miljø. utviklet paranoia, livredd for at noen skulle kunne finne ut hvem han var. Husker at han lå i fosterstilling vugget frem og tilbake med fingerene i ørene og nynnet. Vanskelig å forklare akkurat hvordan det så ut når han fikk anfall, men flakkende blikk og økende frustrasjon.

 

Har gått av t banen noen ganger faktisk, når jeg har sett folk som har det samme blikket og gir meg den samme følelsen. Det utrolige er hvordan folk takler folk som tydelig er psykisk syke. Peker, ler og kommer med kommentarer om hvor gærene de er.. At det ikke er flere drap på gata og på trikker synes jeg er utrolig. Men man må kanskje ha kjennskap til psykisk sykdom for å respektere og vite å ikke provosere folk som tydelig ikke er i mental balanse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...