Gå til innhold

Dårlig ånde hos barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på ti år, som har så dårlig ånde... Pusser tennene godt til morgen og kveld, samt midt på dagen... Men likevel lukter det.. Det er så ille at klassekameratene hans har begynt å kommentere det..

Hva kan man gjøre? Han kan jo ikke gå slik, stakkars gutten...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pusser han tungen også? Har han nylig vært hos tannlegen og fåt sjekket at han ikke har noen hull/tannkjøttbetennelse?

Skrevet

Ja, han pusser tungen også. Og han var til tannlegen i september...

HI

Skrevet

Har han problem med hard mage? sjelden på do av den grunn?

Hvordan er mandlene hans? Om de er store, så kan de være årsaken.

Vet der finnes middel på apoteket. Hør der, om dere ikke finner annen årsak.

Skrevet

Nei, ikke problemer med magen.. Men når du sier det, så tror jeg kanskje han har litt store mandler. Jeg vet egentlig ikke, fordi jeg har ikke mandler selv, så jeg vet ikke hvor store de skal være. Men de vises utrolig godt baki halsen.

Kanskje jeg skal ta han med til legen?

HI

Skrevet

Ja, det er kanskje lurt.

Mener det kan bli sånn sterk "sovelukt" av ånden, om mandlene er problemet. Men er ikke sikker, altså. Jeg ville sjekket det, hvertfall.

Skrevet

Da gjør jeg det:) Takk for svar :)

HI

Skrevet

Kan hard mage gi dårlig ånde? Jeg sliter med hard mage så dette er interessant for meg!

Skrevet

Stakkars gutt, ta ham til legen umiddelbart. Det der er grunnlag for stor sosial usikkerhet, og han nærmer seg sårbar alder.

Det finnes en haug med tilstander og sykdommer som kan gi dårlig eller snodig ånde, men dermed også en haug med behandlingsmetoder.

Det kan være pusslignende greier inni mandlene som stinker noe så inni granskauen. Når de tømmes forsvinner problemet. (Til de fylles på nytt, da..)

Lykke til.

Skrevet

Ja, jeg skal ta han med til legen. :) Skal ringe i morgen. :)

HI

Skrevet

Virker som om han har en infeksjon ett eller annet sted i kroppen. Dette bør i høyeste grad sjekkes svært grundig! Ikke bra å gå med over tid da det kan føre litt av hvert med seg.

Skrevet

Ja, jeg opplevde det med ene ungen her. Utrolig hard mage, og det kunne glatt gå 5 dager uten avføring. Dette førte vel til at det luktet alle veier, på en måte. Det luktet ikke direkte avføring, men ubehagelig lukt.

Til tider kunne det lukte av hele ungen, liksom av huden også. Da var det gått lengre tid fra siste avføring.

Skrevet

Hvordan tømmer man mandler? Jeg skulle ha gjort det selv jeg, vet jeg har dårlig ånde pga mandlene...Hva med å fjerne de? Sikkert dumt spm, men kan de fjernes ved lokalbedøvelse? Livredd for narkose uten at jeg "må" ha det.

Skrevet

Mulig han har pusspropper, altså matrester som samler seg i klaffene på mandlene, og desverre råtner der, da de blir værende. Det hadde jeg, og jeg hadde dårlig ånde. Prøv å lys med ei lommelykt inn mot mandlene. Hvis dere ser noe hvitt eller gulaktig, så er det pusspropper. Men de kan også sitte ganske dypt bak klaffene, så er ikke sikkert dere ser de.

Jeg opererte bort mandlene, full narkose. Snitta opp, sånn at de kunne skrape ut alt med ei skje. Problemet borte.. :)

Skrevet

Jeg har snakket med lege om dette, men fikk som svar at jeg bare måtte leve med det. Jeg får ofte vond smak i munnen, og kjenner at ånden min lukter slik som de ekle klumpene som av og til kommer ut. (Ja, er det ikke delikat). Men MÅ du ha narkose? Jeg har prøvd å klemme litt selv, men da brekker jeg meg bare.

Skrevet

Jaså, kan folk med ekstremt dårlig ånde ha infeksjoner i kroppen? Dårlig ånde er fælt. Det er sjelden jeg møter folk med dårlig ånde, men det er så kvalmt at jeg får brekningsfornemmelser av det noen ganger hvis jeg kommer oppi en med fæl ånde.

Skrevet

Datteren min på 7 skal fjerne mandlene nå, hun har og utrolig dårlig ånde :( Legen mente at det kom til å gå vekk når de ble fjernet. Men de fjerner visst ikke mandler for en hver pris i dag.

hun har vært mye plaget med halsbetennelse, så derfor får hun de fjernet. :)

Lykke til hos legen :)

Skrevet

Anonym 19:33: det skal IKKE være sånn at du må leve med det! Jeg fikk fjerna mandlene bare pga. pusspropper. Fastlegen min visste faktisk ingenting om det, han hadde aldri hørt om det, jeg hadde lest om det på internett. Han sendte meg til spesialist, som bestilte time til meg på sykehuset. Må nok være full narkose ja, for de skal jo tross alt ha en slange ned halsen for å sikre at man puster, pluss at de skal ned i kjeften og grave. Og det er nok ganske ekkelt om man er våken, selv om man ikke kjenner smerten. Kommer en god del blod også, og det hadde neppe vært noe særlig å se.

Så si til legen din at du plages veldig mye med det, og at du vet om andre som har fått operert bort mandlene pga. sånne pusspropper. Er bare tull det han sier!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...