Hottentottentitten Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Vet at man bør ha bakovervendt de første årene, men folk gjør vel ikke nødvendigvis det i praksis? Har Maxi Cosi nå. Gutten er ca 10 kg, og føttene begynner å krølle seg når han sitter.. Kanskje på tide med ny stol? Når bytte? Og til hva?
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Sete nr to som vi kjøpte kan brukes både forovervendt og bakovervendt. Vi brukte det bakovervendt fra ca 9-10 mnd alder og fram til hun var 16-18 mnd. Da snudde vi det forovervendt. Det anbefales å ha barna bakovervendt så lenge som mulig, og krøllete/bøyde bein er ingen hindring. Det går egentlig helt fint. Vi flyttet henne forovervendt fordi hver biltur ble en sann mare. Folk får bestemme selv når de vil bytte, det viktigste er at de gjør det som er godkjent og lovlig i sin "seteklasse" )
Gjest Skrevet 17. november 2008 #3 Skrevet 17. november 2008 Vår eldste snudde vi altfor tidelig, visste ikke bedre desverre. Mellomste satt bakovervendt til han var 3,5 år, litt bøye ben er jo ikke noe problem, vi sitter jo med bøyde ben vi vokse også ;-) Mini på 17 mnd skal også sitte bakovervendt til han er 3,5-4 år.
Hottentottentitten Skrevet 17. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. november 2008 Ok! Takk for svar. Hvilket sete var det du kjøpte?
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 17. november 2008 #5 Skrevet 17. november 2008 HTS BeSafe izi combi x1.
Gjest Skrevet 17. november 2008 #6 Skrevet 17. november 2008 Før du bestemmer deg ber jeg der om å lese dette og se videoen der, så vet du at du har all informasjonen du trenger når du tar et valg: http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=926 Skulle i hvertfall ønske jeg visste dette litt før, har fortsatt dårlig samvittighet ovenfor eldstemann, hehe...
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 17. november 2008 #7 Skrevet 17. november 2008 Jenta vår er 3 år, noenog90 lang og 15kg og skal sitte bakovervendt i minimum 1 år til, målet er å ikke snu henne før hun når 25kg eller hun er for høy. Har faktisk akkurat kjøpt et nytt bakovervendt setet som går til 25kg, siden det vi hadde kun gikk til 18kg bakovervendt. Det er anbefalt å ikke snu barnet forovervendt før barnet er minst 4 år fra trygg trafikk osv, selv om det er lovlig å ha barnet forovervendt fra barnet er 9kg. Anbefaler deg å lese på: http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/ http://sikringavbarnibil.blogspot.com
Ranveig R Skrevet 17. november 2008 #8 Skrevet 17. november 2008 Det fins bakovervendte seter frå 9kg og oppover som har betydeleg bedre plass til beina enn babysetene har ) Guten vår er fylt 3 og har vore bakovervendt heile tida (frå ca 10 mnd har han hatt Akta Graco Cosmic). No om dagen har vi ikkje bil så når vi ein sjeldan gong sit på med andre er han framovervendt (Britax two-way elite) fordi Cosmic'en kan ikkje festast (bakovervendt) i alle bilar heilt utan vidare. .
Odine! Skrevet 17. november 2008 #9 Skrevet 17. november 2008 Skifter nå, hun er 3 1/2. Det er et Besafe ett-eller-annet.
2hærligegutter Skrevet 17. november 2008 #10 Skrevet 17. november 2008 Jeg har tenkt til å kjøpe et kombi sete, slik at slår han seg vrang og ikke er å ha i bil bakovervendt så kan vi snu han. Men han skal sitte bakover så lenge det er mulig fordi det er det beste.. 1 mann hadde vi også kombi sete, han måtte vi snu altfor tidlig for han hylgrein hver gang vi kjørte bil. Og det var ikke fordi han satt alene, for jeg måtte sitte ved siden av han pga plass mangel i forsetet
LegallyBlond Skrevet 17. november 2008 #11 Skrevet 17. november 2008 Eldstemann byttet til forovervendt rett før han fylte 3 år. Minsten skal sitte bakovervendt minst like lenge. Så lenge han ikke viser ubehag gjør det ikke noe om beina krøller seg. Barn tåler dette mye bedre enn oss voksne, og de gir beskjed om det blir ubehagelig.
litoja&Nemi♥ 13.05.06♥ Skrevet 17. november 2008 #12 Skrevet 17. november 2008 Jentungen får forovervendt sete når hun vokser ut av det hun har nå, dvs enten når hun blir for lang (110-120 cm) eller når hun bikker 25 kg. Dette blir nok en stund til, da hun nå er 11-12 kg og ca 90 cm. Har forresten en Brio Zento, som er fra 9-25 kg (eller er det 0-25 kg?).
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 17. november 2008 #13 Skrevet 17. november 2008 Vi bytta til forovervendt når storebror var nesten 3 år... det samme kommer vi til å gjøre med lillebror.
Gjest Skrevet 17. november 2008 #14 Skrevet 17. november 2008 vår sitter bakovervendt enda- men hun er bare 2år da. vi må nok snu det når hun er ca 2,5år ( da babyen blir født). for nå sitte rhun i midten, men jeg tror ikke det er plass tilå ha bakovervendtsete bak noen av setene ( hun sitter i midten nå).... men skal prøve da... kanskje vi får dte til. også må jeg bare si:) alle osm har svart her har hatt barna bakovervendt lenge-og det er jo bra!!!, men jeg ser når jeg henter jenta vår i bhg og i bhg jeg jobber at det er svært få som har barna sittende bakovervendt lenge etter at de er blitt to år!!!! no en ganger så har man ikke noe valg. og det er t valg man må ta selv ( og jeg sier ikke at det ikke er best å sitte bakovervendt- selvsagt er det best så lenge barnet trives med det, man har plass osv).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå