Gå til innhold

Foreldrepenger og permisjon...

ღ Juksemaker pipelort +spire ღ

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, dette er et vanskelig tema synes jeg, når man aldri har hatt behov for å vite noe om det...

Vi vil gjerne ha 54 ukers perm med 80% lønn. Begge har rett på foreldrepenger.

Mine spørsmål:

1) Jeg reduserer min lønn med 80%, og foreldrepengene utgjør ca 3300 kr for meg. Får jeg de pengene i tillegg til 80% lønn fra arbeidsgiver?

Altså, skal foreldrepengene dekke det jeg mister fra full lønn sånn ca?

2) Når far skal ut i perm, vil han da "tape" 80% av sin lønn, siden jeg skal tilbake i 100% stilling? Det er hans lønn som reduseres da, og han får foreldrepenger utifra sin inntekt?

Håper noen skjønner spørsmålene, og at noen vet :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Det blir feil å si at man reduserer lønnen med 80%; man reduserer med 20% og sitter igjen med 80%.

Om du tjener under 6G (421.536) får du utbetalt 80% av dette beløpet i stønad/foreldrepenger. Om du feks tjener 421.536 får du da 337.229 (421.536*80%) i foreldrepenger. Om du tjener over dette er det opp til arbeidsgiver om de dekker "mellomlegget" mellom dette og din lønn (dette burde da stå i din arbeidsavtale). Om bedriften dekker evt mellomlegg får du somregel lønn som vanlig fra arbeidsgiver (80%) og at arbeidsgiver får igjen penger fra NAV.

Er litt usikker på dette med fars beregningsgrunnlag, men mener nye regler sier at han har eget opptjeningsgrunnlag uavhengig av deg. Lykke til!

Skrevet

Foreldrepenger/permisjonspenger fungerer slik at du får en månedlig utbetaling som vil være 80% av det du er vant til gitt at du tjener mindre eller lik 6G. Hvis du tjener mer enn 6G vil det være opp til arbeidsgiver om du får dekket mellomlegget slik at du får 80% av den lønnen du er vant til. Du vil altså gjennom hele permisjonen få litt mindre penger enn du er vant til.

Når far skal ha permisjon vil han få utbetalt 80% av sin lønn (80% av 6G garantert + 80% av mellomlegg hvis han tjener mer og arbeidsgiveren hans dekker dette). Dette har han krav på uavhengig av hvilket prosentvis stilling du går tilbake til.

I det offentlige og mange små bedrifter er det ikke så vanlig å dekke mellomlegget hvis man tjener mer enn 6G. Jeg jobber i en større privat bedrift og tjener mer enn 6G og jeg er heldig med at arbeidsgiver utbetale meg 80% av det jeg vanligvis har:-)

Det er en jungel av lover og regler dette så ikke så lett å forstå alt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...