Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Nå fikk jeg i han en porsjon med grøt med movicol. Men det er jo mye movicol som går til spille da... Er det det hos dere? Han er 8 mnd. Du som vet litt, når kan jeg vente meg en effekt av dette? Han bæsjer normalt en gang i uka. Så slik som det har brukt å vært så skal han ikke bæsje før søndag.... Evt hva slags effekt kan jeg vente meg? Blaut bæsj? Diarelignende? Om en time? i morgen? neste uke? Som sagt, helt blank. Han har gått på laktulose/dulphalac i en mnd uten effekt... Takk på forhånd!...
Gjest Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Pleier å sette en strikk på posen og bruke den senere, vi. Vår får 1/4 pose morgen og kveld. Han er 10 mnd og har gått på det i noen måneder nå. Vår gutt hadde forstoppelse i 51 dager, men bæsjet av seg selv dagen etter vi begynte med Movicol. Jeg hadde gått på melkefri diett i to uker, så det var nok en kombinasjon. Idag har han vært veldig hard i magen igjen, så sambo ga ham en flaske med Movicol i midt på dagen. Det hadde visst ganske umiddelbar effekt. Vår får helt vanlig avføring av den, ikke bløt. Vår gikk forresten også på laktulose uten effekt.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 17. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. november 2008 1/4 pose? vi har fått beskjed om en 1/2 pose.... hmmm... har vi fått for mye? hun legen måtte ringe til en annen lege for å høre om babyer kunne gå på movicol, hun visste ikke. og det står jo på pakken at det bare skal brukes i mer enn 14 dager. hvordan har dere gjort det?
Gjest Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Vår begynte når han var 3 måneder, så det er ikke sikkert dere har fått for mye. Jeg tror voksendose er 8 poser eller noe? Vår har altså gått på det i over et halvt år. Vi prøver å kutte ned av og til, men foreløpig er han avhengig av den. Han er under utredning ennå da. Vi har fått den utskrevet av en mage/tarmspesialist på barneavdelingen på sykehuset. Vi ble litt skeptiske når vi så reaksjonen til de på apoteket, men da vi ringte legen opp igjen fortalte han at de ga dette til barn på sykehuset daglig, også nyfødte. Hvorfor skal dere gi den til deres gutt? Er han mye plaget siden han bare bæsjer en gang i uka?
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 17. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. november 2008 Sånn, da var han i seng. Magen hans er så vanvittig hard at han har fått rift i analåpningen, han får ikke til å bæsje selv, vi må hjelpe han ved å presse beina hans ned mot magen hans når han bæsjer. Han får ofte panikk når han må bæsje. Han har vært slik siden han begynte på fast føde når han var 5 mnd. Da gikk han på do ca hver andre uke, og slet mye med magevondt, vi har siden han var 6 mnd gått til akupunktur, spist en porsjon sviskegrøt hver dag og brukt laktulose. Når vi begynte med akupunktur begynte han å bæsje ca hver uke og opp til hver tredje dag, men han blir aldri bløt nok i magen. Han slutter av og til å spise fast føde, så jeg ammer og fullammer til tider. På nettene er han oppe minimum annenhver time, ofte er han våken flere ganger enn en gang i timen. Jeg har ikke kunnet kuttet nattpuppen når han til tider ikke spiser annet enn pupp. Men nå håper jeg at det blir bedre, jeg kjenner jeg desperat trenger å sove mer enn 1/2 time til 2 timer i slengen!! Jeg reagerte lit på apoteket i dag jeg også faktisk, hun "jenta" (hun så så ung ut) :)som skulle hente movicolen stod med !resepten! i handa å lurte på om vi hadde vært i kontakt med lege...... For små barn skulle ikke ha movicol. Men i og med vi hadde resept så skulle en jo tro at det var en lege som hadde skrevet den ut... hehe Jaja...
Gjest Skrevet 17. november 2008 #6 Skrevet 17. november 2008 Uuuuff, stakkars liten. Det er akkurat som å lese om vår gutt. Vår gutt hadde diaré da han var bitteliten. Det sprutet ut når vi tok av bleia. Veggen og døra på badet var full.. Så plutselig, da han var 5 uker sluttet han helt. Vi tok kontakt med helsesøster, legen på helsestasjonen og fastlegen, men alle ba oss om å vente. "Barn som fullammes kan ikke få forstoppelse". Hørt den før? Vi prøvde alle triks i boka; syklet med bena, ga ham svisker, prøvde med termometer, masserte magen, ga ham varme bad, og til slutt begynte vi med laktulose. Ingenting skjedde. Da det hadde gått 23 dager ble vi henvist til sykehuset ettersom han også sprutgulpet vanvittige mengder. På sykehuset ble vi sendt hjem fordi allmenntilstanden var så god. Ikke før det hadde gått nærmere en måned og jeg ringte ned fordi han begynte å bli veldig utilpass satte de klystér. Det kom ut mengder og legen så på røntgenbildene og sa at "han ikke kunne ha det særlig godt". Magen var jo stappfull. Stakkars lille gutten min. Men fremdeles ville han ikke bæsje på egen hånd, vi var innom sykehuset støtt, og etterhvert måtte vi begynne å sette klystér hjemme også. Det ble tatt masse tester, som alle var negative. Det skulle gå 51 dager før han bæsjet på egen hånd igjen, som tidligere nevnt to uker etter jeg begynte på melkefri diett og dagen etter vi begynte på movicol. Vår gutt, har som din, store søvnproblemer, og vi begynner også å bli temmelig desperate. Nå har han fått diagnosen atopiker i tillegg, så vi prøver oss frem med medisiner og kremer for det nå. I tillegg har vi kuttet ut MYE fra kostholdet hans for å se om det er mer han reagerer på. Har legen sagt noe til dere om hvorfor gutten deres har så problemer med magen? Vår sa at magen har vært så irritert på grunn av melkeallergien at det kan ta lang tid før tarmene fungerer normalt igjen.. Men jeg synes det begynner å gå lang tid nå, og det er så vondt når de har det sånn. Måtte le litt av hun damen dere møtte på apoteket? Trodde hun dere hadde skrevet resepten selv? Men vet hvordan det er, vi skulle jo både ha klyx OG movicol, dama vi møtte på trodde vel vi var helt på tur.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 17. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 17. november 2008 Ååå de stakkars små! Nei de vet ikke hva det kan være! jeg spiser/drikker ikke melk for jeg er allergisk så det kan det ikke være. Hun legen som vi var hos i dag virket liksom så uerfaren så vi fikk ikke vite så mye, men de tok masse rør med blodprøver, som skulle testes. Den "butterflyen"/nåla spratt ut av armen hans og blodet sprutet!! De måtte sette en ny i den andre armen. Han skrek seg heees!! Hehe.. et gikk kjempefort over da heldigvis. nei vi håper at de finner ut av det snart! Tusen takk for all hjelp! Det var koselig å høre fra deg med like erfaringer. Håper vi kan holde kontakten. Og ja jeg måtte også flire av hun på apoteket, hun stod med resepten i handa og lurte på om vi hadde vært i kontakt med lege!! Hehe, blir enda helt paff når jeg tenker på det! Hehehehe... Tror jeg sa det til smaboern tre ganger i bilen på vei hjem.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 17. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 17. november 2008 Det jeg forresten mente med at mye movicol går til spille var at når vi blander den i grøt så blir jo alltid noe liggende igjen i skåla og på smekken. Men vi tar jo vare på resten av posen. Jaja, det blir liksom litt drøyt å sprøyte 60 ml i munnen hans også da. Hehe...
Gjest Skrevet 17. november 2008 #9 Skrevet 17. november 2008 Hmm, veldig rart altså. Vi er litt i villrede vi også. Uff, stakkars, hørtes jo helt grusomt ut det med blodprøvene! Ja, du må bare spørre hvis du lurer på noe! Vil gjerne holde kontakten. Er ofte en trøst å høre fra andre i samme situasjon! Haha, ja, jeg tror jeg bare hadde måpa gitt. Snakk om å ikke tenke seg om! Hehe. Var som den gangen jeg skulle ha calciumtabletter på apoteket på grunn av melkeallergien til lillegutt. Jeg måtte jo få i meg det på en eller annen måte. Forklarte at han var melkeallergiker og at jeg gikk på diett og lurte på om de var greie da. Da så hun bare dumt på meg og sa; Skal han ta de? Lillegutt var type 3 mnd.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 18. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 18. november 2008 heheheh.... ja av og til må kan lure litt... men det er jo en ganske tung utdannelse så litt oppi toppen må de da ha! Kanskje de bare hadde hatt en lang arbeidsdag, får vi håpe! Er du hjemme i perm enda? Vi venter nå spennt på om det kommer noe i dag. Det var ikke lett å få i han så mye grøt, i dag spiste han ikke helt opp... synes en halv pose var mye, men vi må vel bare prøve ut alternativer å gi den på.
Gjest Skrevet 18. november 2008 #11 Skrevet 18. november 2008 Ja, vi får håpe det! Er som du sier en tung utdannelse, selv om det kanskje ikke alltid virker sånn. Nei, jeg begynte å studere igjen da lille var 7 mnd. Er du? Hmm, lager du av 60 ml eller? For ellers hadde det gått an å lage to porsjoner, en med og en uten, så kanskje han hvertfall fikk i seg det med. Eller så går det kanskje an å gi 1/4 4 ganger om dagen istedet? Jeg vet ikke. Hehe. Men blir spennende å se ja!
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 18. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 18. november 2008 Ja jeg er hjemme, men permisjonen min gikk ut den 13 nov. Jeg skal være hjemme med han over jul å så går samboer ut i sin perm. Vi utsatte sambos perm, siden jeg til tide fortsatt fullammer pga magen til Adrian. Vi utsatte den til vi i det minste fikk startet utredningen av magen, som vi gjorde på ullevål i går. Blir lite penger på oss, men det får bare være, vi har litt oppspart. Vi flyttet til oslo fra nordnorge i august i fjor og da var jeg allerede gravid og ingen ville ansette meg, selvfølgelig, så jeg har ingen jobb å gå tilbake til etter permisjonen, så da var det i det minste enkelt å utsette pappan sin. Må jo se det positive. Regner med at det kommer til å gå ganske kjappt å komme seg i jobb etter jul. Ja vi må kanskje bare begynne med flere porsjoner, men jeg kan jo liksom ikke bare blande den i middagen heller?... Ja en pose skulle blandes i 125,ml, så da må vi jo blande i rundt 60ml men det blir myyyye grøt! Han kunne fått 30ml på flaske til middagen, men han drikker aldri 30ml vann! Der våkna knøttet mitt!
Gjest Skrevet 18. november 2008 #13 Skrevet 18. november 2008 Åå, men det var jo lurt da! Jeg synes det var veldig tøft å begynne på skolen igjen så tidlig. Særlig fordi lillegutt hadde vært så syk og fremdeles ikke var bra. Hadde liksom ikke fått anledning til å kose oss ennå. Men må man, så må man. Går nok fint å få en jobb! Noe spesielt du vil jobbe med? Hmm, nei, jeg vet ikke. Går kanskje an å blande den i middagen og? Eller noe fruktmos eller noe? Den må kanskje ha væske for å løse seg skikkelig opp? Har du prøvd å gi ham litt saft? Kanskje han vil drikke litt mer av det. Lillegutten vår spiser grøt laget av 120-160 ml mme morgen og kveld. Er visst ganske storspist han da. Hehe.
Gjest Skrevet 18. november 2008 #14 Skrevet 18. november 2008 Kikket på profilen din nå. Så nydelig Adrian er! Hvor i Oslo bor dere?
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 18. november 2008 Forfatter #15 Skrevet 18. november 2008 Vi bor på brattlikollen, tilhører bækkelaget. Nordstrand Bor dere i oslo dere også?
Gjest Skrevet 18. november 2008 #16 Skrevet 18. november 2008 Ja, vi bor på andre siden av by´n. Hehe.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 18. november 2008 Forfatter #17 Skrevet 18. november 2008 Det kom ikke noe i dag. Venter spent på morgendagen! Hvor er andre siden av byen? Vi ble ikke enige her jeg å samboer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå