Nora Liza Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Det er nå for sent å lære seg noe mer (får bare panikk), for sent til å klemme enda mer til! Ikke at jeg har latet meg, men jeg er pent nødt til å få en A for å bli tatt opp til videre studier så det er mye som må gå riktig. Jeg klarer ikke å ta meg sammen og rive meg ut av en slags mellomting mellom apati og hysteri. Vil ikke, vil ikke, vil ikke!!! Orker nesten ikke se på boka så mye som jeg har lest i den, og jeg kan virkerlig knallmye av stoffet overdrevet grundig, men de kan jo stille sleipe spørsmål, og jeg kan jo freake ut og ikke komme på nok til en A! Faen at jeg skal være så redd for eksamen, selv etter anti-eksamenangstkurs. Det har ingenting med virkelighet å gjøre for på prøveeksamen gjorde jeg det best av alle på seminaret, men jeg er fortsatt ganske skeptisk. Faen ta at universitetet fortsatt bruker denne eldgamle måten å teste oss på. Hva pokker skal jeg gjøre på for å få dagen til å gå???
Nora Liza Skrevet 17. november 2008 Forfatter #2 Skrevet 17. november 2008 Ingen som har hatt det slik?
lystige lerke Skrevet 17. november 2008 #3 Skrevet 17. november 2008 Slapp av, dette greier du! Kanskje du kan gå deg en tur, få litt frisk luft? Lykke til!
Nora Liza Skrevet 17. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. november 2008 Føler meg litt fengslet mellom pulten og husarbeidet. Jeg kan lese litt nå på det siste kapittelet nå, eller gjøre litt husarbeid sånn at det ikke ser så bombet ut her. Dra-kampen mellom disse gjør at jeg sitter på nettet. Er en fin-fin struts i dag.
Gjest Skrevet 17. november 2008 #5 Skrevet 17. november 2008 All mulig støtte og forståelse herfra. Jeg hadde akkurat samme ugne følelsen som deg før eksamen, selv om jeg bare trengte å gjøre det så godt som jeg kunne ... ikke noe press for å få en bestemt karakter. Ville jo gjøre det best mulig såklart, men ikke noe videre studie var avhengig av toppkarakter. Husker jeg var kvalm i flere dager i forvegen, matlysten forsvant og jeg vekslet mellom apati (som deg) og hysterisk krampe-lesing. Gubben stakkar var hobbypsykologen som måtte fortelle meg at ting kom til å ordne seg og at ståa ikke var så håpløs som jeg ville ha det til. (Og han hadde rett, det gikk da bra hver eneste gang.) Om du har vært flittig og jobbet jevnt og trutt hele semesteret, og i tillegg har vist at du kan det du trenger på prøveeksamen må du bare bite tennene sammen, legge deg tidlig og kline til i morra :-) De stiller ikke "sleipe" spørsmål. De stiller spørsmål du/en har mulighet til å glitre på. Det er ingen som er ute etter å ta deg, lærerne og sensor ser jo ingenting heller enn studenter som gjør det bra til eksamen. De vil derfor ikke lure deg med spørsmålene, de vil gi deg muligheten til å vise hva du kan. De studentene som kan mye (og det har du allerede vist at du gjør) vil kunne briljere på spørsmål som de som ikke kan så mye omtaler som "lurespørsmål". Dette er spørsmål der de fleste kan si litt og de gode kan si mye. Hva du kan gjøre for å få dagen til å gå aner jeg ikke, gå deg en tur, ring en venn eller se en morsom film. Det beste er vel å legge seg så tidlig som mulig, når en sover går tiden fort. Og når du ser spm på eksamensarket i morra kommer du til å tenke "er det dette jeg har gruet sånn for, dette kan jeg jo". Problemet blir ikke om du vet svaret, men om du har tid til å svare alt det du kan om spørsmålene :-) Lykke til! (Ps. første våren etter jeg var ferdigutdannet fikk jeg en merkelig følelse i hele kroppen ... nesten litt sånn smånervøst og kvalm. Sympati-nerver tror jeg det var. Kroppen var så vant med å være i helspenn i mai at det var for godt til å være sant at jeg kunne slappe av. Det har gått over med tiden ... nå jobber jeg på universitetet selv, og har all mulig sympati for de blekgrå spøkelsene jeg møter i korridorene tidlig om morgenen når det nærmer seg semesterslutt)
Nora Liza Skrevet 17. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 17. november 2008 Tingeling_80: Takk, det hjalp virkelig! Ja, jeg har lest mye hele tiden. Jeg vet jeg kan latterlig mye av stoffet (de andre som leser på det samme blir bleke i ansiktet når jeg blir bedt om å legge ut om noe) men det betyr så inderlig lite når karakteren er "alt eller ingenting". Nå har jeg klart å lure meg inn i en stand-off mellom boka og resten av livet, jeg gleder meg så sykt til å få det overstått! Hva er det du har studert, om jeg får spørre?
AO3 Skrevet 17. november 2008 #7 Skrevet 17. november 2008 Jeg har opp gjennom årene hatt så mange eksamener at jeg blir kvalm bare av tanken... Minst 40-50stk. Har aldri hatt noe stort karakterpress, annet enn at man vil jo gjerne gjøre det noenlunde bra, selvsagt... Hovedproblemet lå i at det var faktisk skikkelig vanskelig å STÅ, og å stryke innebar at torturen bare fortsatte. Jeg hadde også stort sett muntlige eksamener, noe som innebærer ikke så rent lite ydmykelse hvis det går scheisse. Særlig hvis professoren var syk i hodet, noe som dessverre ikke var helt sjelden. Egentlig skal man jo ikke lese dagen før eksamen, men slappe av og gjøre noe helt annet. Gå tur, spise en god middag, gå på kino... Det klarte aldri jeg, jeg bare måtte lese likevel, men jeg prøvde å lese på "de store linjene" og ting jeg visste jeg var usikker på. MEN kom deg i seng senest kl 23. SOV. Det du ikke har lært deg da, får du bare klare deg uten. Det går uansettt ikke an å kunne ALT. Spis en god frokost, og hold blodsukkeret oppe gjennom dagen. Og sist, men ikke minst: Det er faktisk bare en eksamen. Jeg vet det ikke virker slik nå, men det er ikke det viktigste i verden, tross alt. Det står ikke om liv. Alt ordner seg. Lykke til!
Gjest Sauen - uke 13 Skrevet 17. november 2008 #8 Skrevet 17. november 2008 For å få dagen til å gå vil jeg anbefale trening. Jeg trente som en gal dagen før oppkjøring - hjalp veldig på nervene å ha noe å jobbe med og konsentrere seg om, løsner opp i uroen! ta deg en hard treningsøkt eller en lang joggetur, og overlat alt annet til mannen eller andre! Da er du forhåpentligvis trett i kveld også, og kan legge deg tidlig!
Nora Liza Skrevet 17. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 17. november 2008 Takk for forståelsen alle sammen! Godt å høre det ikke bare er meg. :-) Dagen har gått greit så langt, og jeg begynner å føle meg ganske rolig, får håpe det fortsetter slik. Skal legge meg tidlig i kveld, og hoppe på mannen nå snart sånn at jeg sover godt. ;-) Eksamen er noe dritt uansett!
Erisa* Skrevet 17. november 2008 #10 Skrevet 17. november 2008 Huff, all mulig medfølelse fra en medisinstudent her... Eksamen er så stress! Jeg syns det er så umulig å få vist hva jeg kan, blir så lett tømt for alt fornuftig i hodet... jeg får aldri gjort noe fornuftig dagen før eksamen. Bruker å ta meg en LAAAANG dusj, se en film og spise snop:) Det er jo sånn at man blir kvalm av å gå inn på lesesalen til slutt, da er det bedre å slappe av og lade opp? Lykke til!
Nora Liza Skrevet 17. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 17. november 2008 Det med å bli kvalm av å nærme seg studiestedet kjenner jeg meg igjen i! Jeg har bedt mannen gjemme pensum fra meg sånn at jeg ikke faller for fristelsen og begynner å panikklese i kveld eller imorgen tidlig... Det er på det stadiet, om dere skjønner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå