Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg litt? Ang etikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva legger DU i begrepene verdioppfatning, menneskeforståelse og livssyn??

Noen som kan si meg hva dere legger i begrepene??

Synes jeg står helt fast:( blir liksom så tamt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, er ikke helt sikker...men livssyn er vel hvordan man ser på livet, hvilken måte man velger å leve på?? Eller??

Skrevet

I og med at du vil ha hjelp så er du sikkert student. Mulgens sykepleierstudent? Men det er en grunn til at man er student: man skal lære seg noe man ikke allerede kan :)

Selvsagt er det lov å be om hjelp. men jeg kommer snart inn på hvorfor det ikke er gjort i en håndvendig å hjelpe her.

Selve innlæringen er det meningen at studenten skal klare selv ved hjelp av de hjelpemidler studiet tilbyr. Pluss evt gruppearbeid o.l.

Du har sikkert pensumlitteratur hvor det står en del om disse emnene. Så jeg hadde tatt en grundig titt i pensum om jeg var deg.

Emnene du nevner dekker store områder og det er mye man kan trekke frem. Det spørs jo også hva disse emnene skal relateres til og du sier ingenting om det. Generelt dekker disse områdene så mye at det er både en og flere forelesningsrekker verdig. Det gir ikke særlig rom for det her. Mao ville det stort sett risikere å bli litt overladisk hvis man på to setninger skal lire av seg noe.

Lykke til likevel :)

Skrevet

Livssyn: Måten man oppfatter den åndelige siden av tilværelsen på, evt at man ikke tror man har noen åndelig side. Religionssyn vil bli for snevert her, derfor er livssyn et videre begrep siden det omfatter human-etiker ol også.

De to andre blir for omfattende å ta nå ;-)

Skrevet

Nå tar jeg bare et kurs over internett og har ikke så mange å samarbeide med.. Har sjekket og lest det av pensum som har med dette å gjøre..

Det som er er at dette er et spørsmål jeg skal svare på ut ifra egen mening..Er i faget etikk..Har svart på spørsmålet, men er litt usikker på min egen verson av svaret,

derfor ønsker jeg å høre kort og konkret hva andre legger i begrepene..ikke noe værre enn det. Ønsker å se om jeg er helt ute på jordet før jeg sender det inn!!!

Skrevet

Dersom du har satt deg inn i pensum og blir bedt om å gjøre deg en mening ut ifra det du da har lært, så er det DIN, og ikke vår, meing det sprørres etter.

Etikk er et typisk refleksjons- og modningsfag - det er av og til meningen at du skal måtte jobbe med deg selv, dine egne holdninger og oppfatninger for å kunne svare.

Da risikerer det å bli feil å innhente andres mening (og kanskje er det t.o.m litt uetisk, he-he).

:)

Skrevet

verdioppfatning, her legger jeg grunnlaget for hva slags verdier en selv har, normer en vil lære bort eller yte mot andre, hva en syns er viktig for en selv og som kan være viktig for andre å lære. menneskeforståelse, her har jeg en litt mer pedagogisk bakgrunn, evnen til å forstå andre, empati, sympati, evnen til å kunne kommunisere, til å motta og tolke beskjeder/signal/språk, evnen til å kunne se den andre for den den egentlig er. livssyn, dette er hva en velger å leve etter, hva som gjør at en har styrke til å leve livet. for noen er det en religion, for noen er det et livsmotto de lever etter.... kan være mangt. men dette er en vinkling på disse ordene, hvis jeg var deg så ville jeg ha googlet disse ordene. bare husk å ikke bruke så mye av hva som er allerede skrevet når en skal levere inn oppgaver. de blir som regel skannet inn og veid opp mot andre oppgaver som er tidligere levert inn i hele landet og det er fort å se om en har tatt noen andres og gjordt det til sitt... men en kan få ideer i hvertfall...

Skrevet

HJELP! Du siste anonyme ber henne google:

det er nesten så du oppfordrer til juks på en ETIKK-oppgave! HI virker dessuten litt grumsete selv også som vil at andre skal gi henne ideer når oppg hun skal løse krever hennes egne refleksjoner....

Bare så dere vet det: det blir lett avslørt hvis oppgaven som leveres er for tekstnær. De som er sensor vet hva de gjør nemlig! Har selv vært sensor og grøsser når jeg leser både HI og du siste anonym her!

HI: du må lære deg at når det bes om selvstendig tenkning så er det det, og ikke noe annet. Og du anonyme: hva er feil med din tenkning, kan du spørre deg selv, som er nær ved å be om å jukse (hvis du overhodet klarer å fatte problemstillingen det her er snakk om...)?

Det mest patetiske her er at dere tror det går an å bli klokere ved å ty til arbeid andre har gjort før dere! HALLO - er det overhodet noen hjemme i topplokkene deres????

Skrevet

OMG...anonym 22:15 :o Hva er problemet ditt liksom??

Jeg spør jo bare om andres oppfatninger av begrepene...Er ikke akkurat som om jeg sitter å skriver dem av!

Jeg finner for det første ikke noen steder der det står om begrepet verdi oppfatning, ikke i pensumet mitt og ikke på nett heller!! (ikke noe konkret om det!)

Så...jeg gjettet på det jeg trodde det var!!! Derfor spurte jeg hva andres oppfatninger!!! Når man går i en vanlig klasse diskuterer man jo dette med klassekamerater, men nå har ikke jeg noen å diskutere med, så

blir det vel det samme om jeg spør om andres meninger!!!?

HAr lov å bruke alt av hjelpemidler, så blir ikke akkurat juks av å google utrykkene heller!! Men bruker jo selvfølgelig egne ord og meninger av det...Men det er vanskelig når jeg ikke har PEILING på hva utrykket står for, eller???

Tipper du er irritert for at du har jobbet hardt for dine karakterer og tror at andre ikke gjør det!!! Si at du ALDRI har googlet eller lett på nett for å hjelpe deg selv med en oppgave!!!!

Ha en fortsatt fin natt!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...