Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Er det vanskelig å få sosialgaranti når man er alenemor? trenger hjelp til å komme i gang med en leilighet til jeg kommer meg på føttene selv? det er i en annen kommune enn det jeg bor i så jeg må jo sikkert spørre NAV der da.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Kan du ikke bare få hjelp av foreldrene dine?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Jeg hadde prøvd å hoste opp penger til depositum og husleie fra annet sted. (Hvis det er det du skal). Som utleier selv, så skyr jeg alt som har med kommunal- og sosialgarantier å gjøre. Ikke din feil, men mye dritt som havner i den kategorien, dessverre.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #5 Skrevet 17. november 2008 Jo, har jeg bare visst hvordan jeg skulle ha gjort det så Skjønner det er mange som er skeptisk til dette, men jeg vil jo så klart møte de personene jeg evt vil leie til så de ser at jeg ikke er farlig osv å dette er jo bare snakk om en liten periode til heg får stønader og en jobb
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #6 Skrevet 17. november 2008 Enhver utleier som har drevet med det en stund vet at man IKKE kan se på noen om de blir bra leieboere eller ikke... Og siden det er umulig å si om en person blir drømmeleietaker eller marerittleietaker så tar de som oftest utgangspunkt i at de bare kommer til å få problemer med deg...Rett og slett fordi det er så mye dritt folk rundt omkring som ikke bryr seg det spøtt om andres eiendeler og synes det er helt greit å forlate en leid leilighet som et bomba horehus.... Det er MANGE som har tapt hundretusener på å "tro det beste" om folk og det er umulig å kaste ut folk fra utleieleiligheter så jeg skjønner at de krever skyhøye depositum og litt mer enn et søtt ansikt og baby på armen liksom..... Samtidig er det FRYKTELIG synd på dere som VIRKELIG trenger tak over hode og har ryddig økonomi, men bare ikke greid å samle sammen de 20 000- 30 000 som krevs første måneden man leier....... Leietakers rettigheter er blitt så stor at snille, reale utleiere ikke kan ta sjansen på at du får leie hos de mot et minimalt depositum og lovnader om punktlig betaling, samme hvor gode referanser du viser til.... Desverre.... Men lykke til, du greier dette vettu, ingen som må bo på gata nå til dags..HAr du fått deg jobb, så det er derfor du flytter eller?? Da kan jo evt arbeidstaker stille som "garantist" på den måten at han kan love trekk i lønn om du ikke betaler for deg.... Uansett, skaff deg jobb, så vil alt bli bedre....Du skaffer deg et sosialt nettverk, du kommer deg ut blant folk, du tjener EGNE penger og kan spare til det beste for deg og ungen/e osv osv..så lenge du er alenemor OG uten arbeid er det ofte lite sympati å få fra utleiere, da det viser lite evne og vilje til å stå på. Man kan kombinere jobb og det og ha barnSelv om man er alene...Dette synet på alenemødre7fedre er fakta da jeg har en jobb hvor jeg er i kontakt med mange privatutleiere...... Igjen, lykke til
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #7 Skrevet 17. november 2008 Nå har det seg slik at jeg er i permisjon ennda, å gutten har ikke fått bhg plass ennda. Så klart er det mange som er skeptiske til sosial klienter, men jeg har da ikke tenkt å være det resten av livet. jeg trenger hjelp til depositum, har ingen andre jeg kan spørre enn NAV. Jeg trenger å et utgangspunkt jsom jeg kan starte på, å det eneste jeg vil er å finne en leilighet, skapet et hjem til meg og gutten. Deretter starte med jobbsøking. Jeg har ikke tenkt å leie sokkel O.L. Jeg skal leie i blokk eller en liten leilighet. Jeg synes det er synd at folk skal dømme folk uten å gi de en sjangse. Jeg er en rolig person som ønsker et hjem for meg og gutten. Drikker aldri, er som regel hjemme eller ute med venner. Å i oslo skjønner jeg at folk er skeptisk, der er det så mye jævelskap. Jeg søker plass nær Trondheim. Kommunen jeg vil bo i har sagt seg villig til å hjelpe meg og gutten, men at jeg da først måtte få en husleiekontrakt for å så komme til dem. Stønadene mine er under behandling å det haster med å finne en leilighet. Det er tydelig du har hatt problemer med sosial klienter, jeg vil ikke kalle meg selv som sosial klient, jeg vil bare få litt start hjelp sånn at jeg og min lille kan få oss et hjem å starte et nytt liv, bare jeg og han. Og HI handlet ikke om å få refs eller noe, jeg ville bare ha litt hjelp fra dere. DIB og BIM har blitt værre en stortinget. Synd.
Gjest Skrevet 17. november 2008 #8 Skrevet 17. november 2008 Ofte vil ikke NAV hjelpe deg annet enn i kommunen du er bosatt i, men du kan jo ta en telefon og forklare situasjonene. NAVs regler er jo ikke ment for vanlige dødelige. Men bortsett fra det kan det nok tenkes at det er relativt greit å få en garanti. Det er ikke verre enn å prøve, lykke til!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #9 Skrevet 17. november 2008 Det er veldig vanskelig å få hjelp av nav i annen kommuene enn det du bor i. Du må nok være forberedt på mye jonn førts for å få hjelp av nav i annen kommuse og så å finne noen som er villige til å leie ut til deg. Jeg bor selv i Trondheim og ville ikke leid ut til noen med sosialgaranti og vet at det er vannskelig å finne noen som er det her også. Kjenner ei som brukte lang tid før hun fant seg bosted. Men så lenge du er forberedt på det og er tolmodig finner du sikkert noe til slutt.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #10 Skrevet 17. november 2008 jeg skal i ikke bo i Trondheim, litt utenfor. Har snakket med NAV å de sa det gikk greit. Sosial hjelp får du visst du oppholder deg i den kommunen du vil ha hjelp fra. Adressen du har i folkergisteret er ikke avgjørende. Så lenge du oppholder deg i kommunen fast eller midlertidig kan alle få sosial hjelp. Som jeg sa, jeg skal ikke leie til ``privat`` folk, sokkel O.L. Jeg har funnet masse blokker, kommunale osv. Så nei, jeg trenger ikke være forberedt på at det tar lang tid. Nav har sagt seg villig til å hjelpe meg så mye de kan for jeg har forklart situasjonen til dem å de syntes det var synd så de skulle hjelpe meg. De har vært meget behjelpelig og snille med meg. Men, så klart. Hvem vet. kanskje er det noen som hoster opp dep. til meg. Men uansett, så skal jeg forklare hvorfor jeg vil leie her å hvorfor jeg har sosialgaranti.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå