Gå til innhold

Sanasol vs. biovit vs. tran

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gir dere de små av dette? Jeg er så redd for at hun skal få for mye, men jeg har jo lyst at hun skal få tran og et vitamintilskudd? Hvilke sorter gir dere? Mathea digger fortsatt tran da :)

Jeg har eskimotran og biovit, men diskuterte litt med Kasr i helga om hun da får for mye E og D-vitaminer, men vi kom ikke til noen konklusjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg føler vel at jeg kan svare deg på dette..

Så lenge du fortsetter med eskimotran så kan du trygt gi enten et vitamintilskudd i form at sanasol eller biovit. Eskimo tilsetter ingen D og E vitamin annet enn det som er naturlig i fettet til selen, og det er ikke noen mengder du trenger å tenke på. Hadde du derimot gitt Møllers tran, er det tilsatt både A og D vitamin i det, og da ville jeg anbefalt deg å gi kun c-vitamin som tilskudd for å unngår overdosering av A vitaminet. Det er vel i grunnen det eneste av de fettløselige vitaminene som man bør være ekstra forsiktig med. D og E vitamin har vi som nordboere såpass underskudd av pga klima og kosthold at vi skal ta maaaange ganger daglig anbefalt dosering før vi kan bli syke av det..

Synes det er flott at du vil gi Mathea tran, og jeg anbefaler deg i aller høyeste grad å fortsette med det i svangerskapet ditt også! Det er viktig for hjernens utvikling spesielt de 3 siste mnd. før fødselen.

- samtidig er det viktig for deg også. Mental helse, produksjon av de viktigte fettsyrene i hjernen og immunforsvaret, og ikke minst D vitamin i kroppen. Nordlig klima og kosthold gir oss alt for lite D vitamin i forhold til det vi trenger, faktisk så lite at Mattilsynet har anbefalt matprodusenter å tilsette D vitamin i de fleste matvarer! Fra nyttår kan man faktisk kjøpe brød tilsatt D vitaminer.. og det gjelder snart all melk også!

Håper dere koste dere masse på fjellet! Jeg gleder meg til å ta de første skiturene allerede.. M har allerede vært på kjelketur før denne snøen bestemte seg for å forsvinne..

Skrevet

Dette var interessant.

Jeg gir også eskimo til vesla (og tar kapsler med fiskefett selv), men jeg trodde at det var tilsatt D og E vitamin i eskimo, fordi det står på innholdslista. Jeg sluttet derfor med D vitamindråper til henne fordi jeg var redd for at hun skulle få for mye.

Er det noen som vet om det fins noen gode oversikter på nettet over anbefalte døgndoser for vitaminer til barn. Det står jo på eskimo hvor mye en skje gir, men jeg aner ikke hvor mye det er relatert til en "normal" døgndose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...