Mamma2OO5 Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Kan du fortelle meg litt om det? Hvor lang tid tar det og hvor jævli er det? Eller er det ikke så ille kanskje?
mom-to-be Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Det kommer veldig ann på hva du skal ta MR av, men jeg har tatt det av både hode og mage og det er absolutt ikke jævli. Av hodet er det litt bråkete og kjedelig fordi du må ligge helt stille, ikke blunke og sånn, men er virkelig ikke farlig. Kan vel ta opp til ca 45 min tenker jeg
Mamma2OO5 Skrevet 17. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. november 2008 ikke blunke? unnskyld meg! det går ikke. Skal ta av kjeven. så det blir vel hodet..hehe. Står at det skal ta 25 min, men skal jeg da ligge inni der i 25 minutter? ser for meg at det kommer til å bli et problem.
6Ymamma Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Hmm Jeg har tatt mr 2 ganger før. Av hele kroppen, både med og uten kontrastveske. Skal nå om 14dager ta en ny mr. Det er ikke ekkelt med mindre du har klaustrofobi. Det bråker og dunker, men der jeg var fikk jeg høre på musikk. Kjedelig, det er dritt kjedelig. Man må ligge kjempe rolig, ikke røre seg, men jeg fikk ikke beskjed om å ikke blunke. Jeg tok å av hodet, fordi de så etter om jeg hadde ms eller ikke.
Mamma2OO5 Skrevet 17. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. november 2008 Jeg har vel litt klaus ja. Men jeg er veldig usikker på om jeg kommer itl å reagere på det der. Jeg har fått resept på sobrul av legen, men er veldig skeptisk til de også. Liker ikke piller så jeg har litt problemer med å skulle ta dem.. men mulig jeg må. Når bør jeg da ta de i så fall? Skal ah med meg babyen min så jeg er redd jeg kommer til å bli helt "ødelagt" av de pillene. Gruer meg litt!
6Ymamma Skrevet 17. november 2008 #6 Skrevet 17. november 2008 Legen har vel forklart deg når du skal ta de pillene? Hvis ikke så må du ringe han å høre. Jeg har ingen peiling på det. Jeg tok ingen piller,gikk helt fint. Det er ikke noe å grue seg til, du kjenner ingenting, det er bare en masse bråk. Lukk igjen øynene å legg ferieplaner eller andre planer, slapp av og nyt freden. Hehehe det gjorde jeg, endelig så kan jeg slappe av. Tenk bare "jeg ligger å blir brun i solarium" eller noe sånt=) Går så fint at det=) Klem
Økologisk_knekkebrød Skrevet 17. november 2008 #7 Skrevet 17. november 2008 Jeg har tatt MR av hodet. Har klaustrofobi så for min del er det noe av det skumleste jeg har gjort. Var veldig redd da jeg lå inni maskinen! Men om man ikke har klaustrofobi er det neppe noe særlig skummelt. Du hører litt surring og banking i maskinen, men får på deg hørselvern med musikk. Jeg holdt øynene lukket hele tiden, og så ikke på maskinen før etter at jeg var kommet ut igjen. Hadde jeg sett hvor trangt det var først så hadde jeg ikke taklet det! (Tok av meg brillene i omkledningsrommet, så det var ikke så vanskelig å la være å se på den.) Husker ikke hvor lang tid det tok, ikke så veldig lenge, kanskje 15 minutter.
Gjest Sauen - uke 13 Skrevet 17. november 2008 #8 Skrevet 17. november 2008 Det verste er at det er så grusomt kjedelig, og at du må ligge helt i ro i de periodene de tar bilder. Foten min sovnet, og jeg hadde en enorm trang til å bevege på foten, hehe...=P Ellers er det ikke noe jævlig, men den dunkelyden kan være litt irriterende da.
Dailis Skrevet 17. november 2008 #9 Skrevet 17. november 2008 Utsatte det i 2 år for jeg gruet meg sånn. Jeg fikk ikke musikk, og speilet jeg skulle kunne se folk i var kvekt. Men det gikk overaskende greit. Jeg kunne noen dikt og sanger jeg sang/leste for meg selv. For jeg visste ca hvor lang tid jeg brukte påd et. Slik kunne jeg ha kontroll over tiden. Var ca 20 min.
Mamma2OO5 Skrevet 17. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 17. november 2008 det er nettopp det. Gruer meg litt til det der. Skal ta med meg noen ørepropper. Men kan man ha hørselsvern på da? Trodde ikke man fikk lov til å ha noe med metall på inni der. Huff høres litt skummelt ut.
Mamma2OO5 Skrevet 17. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 17. november 2008 Men hva hvis jeg plutselig finner ut at jeg ikke vil være der inne mer? er det noen som hører meg hvis jeg roper da?
lille sprelle Skrevet 17. november 2008 #12 Skrevet 17. november 2008 MR er ikke ille, men prøv å slappe av og tenk på noe hyggelig - er viktig å ligge stille. av alle ugne ting jeg har vært utsatt for - MR er ikke noe problem - det gjør jo ikke vondt!
Økologisk_knekkebrød Skrevet 17. november 2008 #13 Skrevet 17. november 2008 Ja, de har hørselvern der som du får på deg. Du får også en ledning med en knapp på, som du kan trykke på om du blir så redd at du vil ut. Du kan også snakke med dem som styrer undersøkelsen underveis, og de kan også snakke med deg. Hun som utførte undersøkelsen på meg var veldig hyggelig, og fortalte underveis at de skulle ta en serie som tok så og så lang tid, og spurte om det gikk bra med meg osv. Bare si ifra når du kommer at du er nervøs, de er nok vant til det!
6Ymamma Skrevet 17. november 2008 #14 Skrevet 17. november 2008 Det er ikke noe farlig, det gjør ikke vondt... Hvis du får hørselsvern med musikk så er jo det bare topp!! Å de kan snakke til deg så du hører de inni hv. Å så kan du snakke til de. Kanskje det hadde vært en løsning?
nov007 sin nappy Skrevet 17. november 2008 #15 Skrevet 17. november 2008 hvis du tror at du kan få problemer med MR, kan du lukke øynene før du blir kjørt inn i "tuben" og holde dem lukket til den er ferdig, Det gjorde jeg. fungerte kjempe fint.
Gjest Skrevet 17. november 2008 #16 Skrevet 17. november 2008 Jeg tok MR av nakken etter ei bilulykke. Ikke så gøy når man har klaustrofobi. Jeg tror jeg lå i denne "tunellen" i ca 20 min, og det smalt og bråka fælt. Hadde sånn hørselvern på da. Jeg lå å telte inni meg for å konsentrere meg om noe helt annet. Var fristet til å trykke på knappen flere ganger, men gjorde det ikke. Etterpå tok jeg røntgen i stående stilling. Husk å ta av smykker, evt ha topp istedet for BH (ikke med metall i).
Mamma2OO5 Skrevet 17. november 2008 Forfatter #17 Skrevet 17. november 2008 ååååååh så man har en knapp man kan trykke på? det hjalp meg ganske mye:o)
Gjest Skrevet 17. november 2008 #18 Skrevet 17. november 2008 Hei! Jeg har nylig tatt MR av nakke og øvre del av rygg?, kun noen dager siden. Jeg var på riksen.Der har de fått en ny MR maskin som visstnok er mindre og nettere en de gamle. Men klart, jeg syntes det var skummelt! Den store tryggheten var jo at jeg fikk en nødknapp til å holde i hånden. Fikk beskjed om at den kunne jeg bare trykke i hvis jeg ble redd og maskinen ville da stoppe umiddelbart. Bildene er delt opp i flere serier, på noen minutter hver. Etter hver serie snakket personalet til meg inn i hodetlf og spurte om det gikk bra. Det var mulighet for å ta pause underveis! Ulempen var hvis man bruker nødknappen i en serie, før den er ferdig, må den tas på nytt. Dette gjorde at jeg holdt ut! Ville jo ikke gjøre noe på nytt. Maskinen bråkte mye, men det var høy lyd i øreklokkene med radio på. Jeg lå og trøstet meg selv om at selv barn gjør det her! Og at jeg ble fulgt med på HELE tiden! Det går nok bra! Lukk øynene, og ta serie for serie.... Lykke til!
♥En prins og ei prinsesse♥ Skrevet 17. november 2008 #19 Skrevet 17. november 2008 Hva ble resultatet da 6Ymamma?? hadde du MS?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå