Gå til innhold

Når er/ var deres 1. legebesøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag ringte jeg til legen og fortalte at jeg er gravid. Og at jeg er 4+3. Jeg fikk da time 5. januar! Syns dette var så veldig lenge til. Når jeg har time er jeg 11+3. Dette er første gang jeg er gravid og har da naturlig nok mange spørsmål. Heldigvis har jeg vett nok til å lese på nettet om ting jeg lurer på. Men det er jo ikke sikkert man finner svar på alt. Jeg kan ikke spørre noen heller, for vi skal ikke fortelle noen at vi er gravide før julaften.. Hm... Noen som er /har vært i liknende situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

he, har det ikke helt sånn, men er første gang jg er graid, og kun et par av venninene mine som vet det og jeg har å snakke med, og jeg vet jo ikke så mye om dette fra før av.

men klarte å få ordnet så jeg fikk time i uke 6 jeg da:)

du må ha mass lykke til:D

Skrevet

Jeg skjønner at det føles veldig lenge til, men det er faktisk helt normalt å ha første kontrollen mellom uke 10 og uke 12. Du kan helt sikkert spørre om en tidligere kontroll, dersom du ønsker det. De kan jo ikke akkurat nekte! Jeg venter nr. to nå, og har min første kontroll i uke 8. Med nr. 1 skulle jeg på første kontroll i uke 10. Og så syntes jeg det var så lenge til neste kontroll etter det igjen, så jeg gikk til jordmor utenom...

Skrevet

Ringte legen forrige uke og fortalte at jeg hadde testet positiv, er kommet akkurat like langt som deg! :)

Først fikk jeg time i januar, men så begynte hun og regne litt på det, og flyttet timen til 16.desember.

synes det var veldig greit å få timen FØR jul. Slipper å gå hele julen å tenke på masse forskjellig, som en faktisk kan få svar på kontrolltimen.

Som dere, skal også nyheten vår springe rundt julaften.

Du kan jo sikkert ringe og spørre om det er mulig å få en tidligere time!?

Skrevet

Henger meg på laffi.... Eg fekk til svar at det var normalt å gå til legen f.o.m veke 8. Dette kan nok variera frå kommune til kommune, men eg hadde og "pressa" litt for koma inn før. Eller så kan du jo oppsøka privat gynekolog for å få ein ultralyd..... Det må du riktig nok betala sjølv, men er det ikkje verd det?

Så mykje lukke til, og eg venter på at eg skal vera 12 veker slik at eg kan fortelja litt meir til folk rundt meg.... Det er tungt å gå med det aleine.... :))) Er 10+6 i dag

Skrevet

Jeg var også 4+3 da jeg ringte legen, fordi jeg trodde det ville ta så lang tid. Men jeg fikk time en uke seinere - altså i morgen... Ble så paff at jeg bare sa jatakk. Ikke hverdagskost å få legetime så kjapt.. Hvor mye nytte det er i et legebesøk når man er 5+1 vet jeg derimot ikke, men jeg får spørre alle spørsmålene jeg har der, og kjøre på videre :)

Skrevet

Fikk time da jeg er 10+6

Men vurderer tidlig UL fordi jeg hadde en dag med blod, for å evt utelukke MA

Skrevet

hadde min første time til jordmor på fredag, og er da 6 uker på vei. Mitt 2.barn.

Skrevet

Takk for mage svar:)

Jeg ser jo nå at de aller fleste får time en god stund før uke 12.

Tror jeg får ringe å høre om det er noen mulighet for å komme litt før.

Men jeg tør ikke ringe i morgen, venter hvertfall en uke. Er så redd for å være masete!

Hadde vært greit med en time før jul.

Er det normalt å bestille privat ultralyd før den første kontrollen hvis man er veldig nysgjerrig og spent?

Når er det tidligste man kan gjøre det for å se om det er noen som lever inni der?

Skrevet

Jeg ringte legen i dag, og legesekretæren virket faktisk usikker på når det er "vanlig" å ha første kontroll, men hun mente det var fra uke 6. Jeg skal ha om 2 uker, og da er jeg 7+1 uker.

Skrevet

Jeg skal faktisk til legen i slutten av nov. Sekretæren glemte å spørre hva jeg skulle ha time for. Jeg sa self ikke no. Er 5+1 i dag

Skrevet

Jeg ringte legen da jeg var 4+2 og fikk time allerede i dag da jeg kun er 4+6!! Det var godt å komme til legen å få bekreftet svangerskapet, tatt prøver og fikk gode råd. Fikk ny time allerede i Januar til 2 kontroll! Syntes dette er veldig god oppfølging. Dette er mitt 3 svangerskap, men man har jo alltid masse spørsmål....Synes du skal mase deg til en tidligere time jeg!! Det hadde jeg gjort!

Skrevet

gikk til legen med engang jeg fikk vite jeg var gravid men han tok ingen blodprøver eller noen sjekker. har vert hos legen ca 3 ganger etter det for å få sykemelding, men han har ennå ikke tatt noen prøver eller sjekker. ska inn på onsdag for kontroll. å måle magen å sånnt til å fylle ut helskortet. jeg er da 11-12 uker på vei

Skrevet

Jeg bestilte time i dag og satt meg opp på 11.des. Da er jeg 10+6.

Legen min har UL på kontoret (primitiv men OK) så jeg regner med å få en sniktitt. Føles som leeeeeeeeeenge til.... og er jo litt rart å ikke vite at alt er OK før jeg får sett. Men ville samtidig ikke ha time så tidlig heller siden neste legekontroll først er i uke 24.

Skrevet

var 11+ 3 når jeg var på første kontroll og. Fikk en snik titt i uke 10 pga noen adre saker men det er forferdelig lenge og vente. Det går an å ringe legen å spørre om en time tidligere:)

Skrevet

Eg skal ha første legetime i morgon. Er då ca 8 veker på vei. Er kjempespent. Har akkurat skifta til ny fastlege pga flytting:/

Blei overraska over å få time så tidleg fordi ei venninne sa at ho måtte kome tilbake i veke 12. (Det er jo kjempeteit - info om folat for eks. er jo allereie for seint på det tidspunktet.) Legekontordama sa faktisk at ho skulle setta av litt god tid siden det var første kontroll. Trur de det blir gyn.undersøking? Kva anna kan eg venta?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...